Juristen Skrevet November 12, 2007 Rapporter Share Skrevet November 12, 2007 Kan jeg gjøre noe effektmessig med min heller stusselige Avensis 1,6 med 100 hk? Den er så dau at jeg nesten får lyst til å ta livet av meg hver gang jeg prøver å aksellerere hurtig...:) Det beste tipset er selvsagt å kjøpe ny bil, men det gidder jeg ikke akkurat nå, så hvis det er noe annet lurt man kan gjøre, er det bare å spytte ut...:) Siter Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 12, 2007 Rapporter Share Skrevet November 12, 2007 Som du vet er det forbrenningstrykk og motorvolum som bestemmer dreiemomentet, og trekker vi inn turtall i ligningen så vil vi også få et effekttall. En normalspirert motor med lite volum vil dermed måtte få sin dreiemomenttopp ved høye turtall og trenger derfor høye turtall for å avgi høy effekt. Og tro meg, da er ikke Avensisen særlig brukbar til daglig bruk lenger. Den eneste løsningen slik jeg ser det er dermed å montere turbo eller annen overlading. Dette bidrar til høye forbrenningstrykk og dermed høyere dreiemoment ved lavere turtall, og da opprettholder man lettkjørtheten. Men overlading er jo ikke gratis, og dessuten vil en ettermontert løsning alltid bli mindre driftssikkert enn originalt. Og det er sjelden ønskelig på familiebilen. VW har i det siste begått noen alldeles fortreffelige 1,4-liters bensinmotorer med både kompressor og turbo. Den har 170 hk på det meste og kombinerer lite motorvolum og lavt drivstofforbruk med høy effekt og god kjørbarhet på en forbilledlig måte. Et generisk svar, men små normalaspirerte motorer har dessverre sine begrensninger hva effekt angår. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Juristen Skrevet November 12, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 12, 2007 Som du vet er det forbrenningstrykk og motorvolum som bestemmer dreiemomentet, og trekker vi inn turtall i ligningen så vil vi også få et effekttall. En normalspirert motor med lite volum vil dermed måtte få sin dreiemomenttopp ved høye turtall og trenger derfor høye turtall for å avgi høy effekt. Og tro meg, da er ikke Avensisen særlig brukbar til daglig bruk lenger. Den eneste løsningen slik jeg ser det er dermed å montere turbo eller annen overlading. Dette bidrar til høye forbrenningstrykk og dermed høyere dreiemoment ved lavere turtall, og da opprettholder man lettkjørtheten. Men overlading er jo ikke gratis, og dessuten vil en ettermontert løsning alltid bli mindre driftssikkert enn originalt. Og det er sjelden ønskelig på familiebilen. VW har i det siste begått noen alldeles fortreffelige 1,4-liters bensinmotorer med både kompressor og turbo. Den har 170 hk på det meste og kombinerer lite motorvolum og lavt drivstofforbruk med høy effekt og god kjørbarhet på en forbilledlig måte. Et generisk svar, men små normalaspirerte motorer har dessverre sine begrensninger hva effekt angår. Det ante meg, og det var forsåvdt det jeg fryktet ;) Jeg får vel vurdere å bytte til en litt sprekere bil. Det er bare så kjedelig å bruke penger på det, for uansett hvor hardt jeg tar i i min prisklasse, er det en skikkelig nedtur i forhold til sykkelen. Hehe... Siter Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 12, 2007 Rapporter Share Skrevet November 12, 2007 Det ante meg, og det var forsåvdt det jeg fryktet ;) Jeg får vel vurdere å bytte til en litt sprekere bil. Det er bare så kjedelig å bruke penger på det, for uansett hvor hardt jeg tar i i min prisklasse, er det en skikkelig nedtur i forhold til sykkelen. Hehe... Sykkelen din er jo et godt eksempel på små motorvolumer med høy effekt. Og der spiller jo Mister Turtall himself hovedrollen. En løsning på ditt effektbehov kan være en moderne turbodiesel, men det har jo også sine begrensninger, først og fremst på høye turtall. Dessuten kan en turbodiesel være forbløffende dævv rundt tomgang, noe som kan irritere litt ved igangsetting. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.