Gå til innhold

Effektøkning

Ranger emnet


Juristen

Anbefalte innlegg

Kan jeg gjøre noe effektmessig med min heller stusselige Avensis 1,6 med 100 hk? Den er så dau at jeg nesten får lyst til å ta livet av meg hver gang jeg prøver å aksellerere hurtig...:)

 

Det beste tipset er selvsagt å kjøpe ny bil, men det gidder jeg ikke akkurat nå, så hvis det er noe annet lurt man kan gjøre, er det bare å spytte ut...:)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du vet er det forbrenningstrykk og motorvolum som bestemmer dreiemomentet, og trekker vi inn turtall i ligningen så vil vi også få et effekttall.

 

En normalspirert motor med lite volum vil dermed måtte få sin dreiemomenttopp ved høye turtall og trenger derfor høye turtall for å avgi høy effekt. Og tro meg, da er ikke Avensisen særlig brukbar til daglig bruk lenger.

 

Den eneste løsningen slik jeg ser det er dermed å montere turbo eller annen overlading. Dette bidrar til høye forbrenningstrykk og dermed høyere dreiemoment ved lavere turtall, og da opprettholder man lettkjørtheten. Men overlading er jo ikke gratis, og dessuten vil en ettermontert løsning alltid bli mindre driftssikkert enn originalt. Og det er sjelden ønskelig på familiebilen.

 

VW har i det siste begått noen alldeles fortreffelige 1,4-liters bensinmotorer med både kompressor og turbo. Den har 170 hk på det meste og kombinerer lite motorvolum og lavt drivstofforbruk med høy effekt og god kjørbarhet på en forbilledlig måte.

 

Et generisk svar, men små normalaspirerte motorer har dessverre sine begrensninger hva effekt angår.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du vet er det forbrenningstrykk og motorvolum som bestemmer dreiemomentet, og trekker vi inn turtall i ligningen så vil vi også få et effekttall.

 

En normalspirert motor med lite volum vil dermed måtte få sin dreiemomenttopp ved høye turtall og trenger derfor høye turtall for å avgi høy effekt. Og tro meg, da er ikke Avensisen særlig brukbar til daglig bruk lenger.

 

Den eneste løsningen slik jeg ser det er dermed å montere turbo eller annen overlading. Dette bidrar til høye forbrenningstrykk og dermed høyere dreiemoment ved lavere turtall, og da opprettholder man lettkjørtheten. Men overlading er jo ikke gratis, og dessuten vil en ettermontert løsning alltid bli mindre driftssikkert enn originalt. Og det er sjelden ønskelig på familiebilen.

 

VW har i det siste begått noen alldeles fortreffelige 1,4-liters bensinmotorer med både kompressor og turbo. Den har 170 hk på det meste og kombinerer lite motorvolum og lavt drivstofforbruk med høy effekt og god kjørbarhet på en forbilledlig måte.

 

Et generisk svar, men små normalaspirerte motorer har dessverre sine begrensninger hva effekt angår.

 

Det ante meg, og det var forsåvdt det jeg fryktet ;)

 

Jeg får vel vurdere å bytte til en litt sprekere bil. Det er bare så kjedelig å bruke penger på det, for uansett hvor hardt jeg tar i i min prisklasse, er det en skikkelig nedtur i forhold til sykkelen. Hehe...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ante meg, og det var forsåvdt det jeg fryktet ;)

 

Jeg får vel vurdere å bytte til en litt sprekere bil. Det er bare så kjedelig å bruke penger på det, for uansett hvor hardt jeg tar i i min prisklasse, er det en skikkelig nedtur i forhold til sykkelen. Hehe...

 

Sykkelen din er jo et godt eksempel på små motorvolumer med høy effekt. Og der spiller jo Mister Turtall himself hovedrollen.

 

En løsning på ditt effektbehov kan være en moderne turbodiesel, men det har jo også sine begrensninger, først og fremst på høye turtall. Dessuten kan en turbodiesel være forbløffende dævv rundt tomgang, noe som kan irritere litt ved igangsetting.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår