Gå til innhold

Toyota Corolla 1988mod

Ranger emnet

Werpo

Anbefalte innlegg

Heisann:)

Har arvet en bil av min farfar.

Bilen er en rød corolla 1988 mod. Trillet rundt 137 000 km. Litt rust bak i hjulbuer, ellers ser det egentlig greit ut! Turteller er det heller ikke, men deeeeet!! Det skal nok fikses en gang:p

Men så kommer problemene! Jeg aner ikke hvilken motor som står i, hvor mye gamp den produserer eller hva bilen egentlig heter? Er så sjukt mange corolla ting:S

Og om noen vet det, vet dere og om det kan gjøres noe med motoren? Kjørte den i sommer, og det var slapt!!:p

Muligheter for og bytte til en litt sprekere motor og få det godskjent?

Tusen, tusen takk for svar og hjelp:)

Bilde av _lik_ bil:

6p9zuq0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, så fint at du arvet bilen da. den ser hel og pen ut :)

Dessverre så tror jeg at denne bilen er en av de rimeligere utgavene (mangler turteller) med den minste motoren på 1.3 liter. Siden du sier at den virket litt slapp så stemmer vel det med at det er i underkant av 70 Hk. Motortypen heter vel 2E (66 Hk) om du har forgasser og 2E-E (81 Hk) om det er innsprøytning på den. Se på motoren, det skal stå en kode lett synlig. Jeg har mine tvil, men det kan også være en 4A-F.. vipp opp panseret og se. De forandra litt på motoralternativene i 1989.

Siden du tar opp godkjenning i posten din.

Skal jeg komme med et konkret råd angående det å bygge denne bilen om til noe "større", så er det å selge denne bilen og kjøpe en annen som har de spesifikasjonene du vil ha (ikke sikkert at du ønsker dette siden det er arvegods), noe som er langt rimeligere enn å bygge om. Har du derimot lyst til å ta på deg masse jobb og utgifter med å bygge om, så er det rimeligste steget å kjøpe en delebil med de spesifikasjonene du er ute etter og flytte deler over, for så å ta turen til biltilsynet...Da er håpet størst for å få godkjent det ;)

Uansett så er det din sak angående hva du vil gjøre med bilen.

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, så fint at du arvet bilen da. den ser hel og pen ut :)

Dessverre så tror jeg at denne bilen er en av de rimeligere utgavene (mangler turteller) med den minste motoren på 1.3 liter. Siden du sier at den virket litt slapp så stemmer vel det med at det er i underkant av 70 Hk. Motortypen heter vel 2E (66 Hk) om du har forgasser og 2E-E (81 Hk) om det er innsprøytning på den. Se på motoren, det skal stå en kode lett synlig. Jeg har mine tvil, men det kan også være en 4A-F.. vipp opp panseret og se. De forandra litt på motoralternativene i 1989.

Siden du tar opp godkjenning i posten din.

Skal jeg komme med et konkret råd angående det å bygge denne bilen om til noe "større", så er det å selge denne bilen og kjøpe en annen som har de spesifikasjonene du vil ha (ikke sikkert at du ønsker dette siden det er arvegods), noe som er langt rimeligere enn å bygge om. Har du derimot lyst til å ta på deg masse jobb og utgifter med å bygge om, så er det rimeligste steget å kjøpe en delebil med de spesifikasjonene du er ute etter og flytte deler over, for så å ta turen til biltilsynet...Da er håpet størst for å få godkjent det ;)

Uansett så er det din sak angående hva du vil gjøre med bilen.

Det er ikke akkurat den bilen. Skrev det litt feil! Den er iallefall like strøken=)

1.3 liter kan stemme egentlig. Ikke noe fartsmonster akkurat!

Bilen står per i dag på hytten til mine foreldre. Letteste stedet og ha den. Har ikke lappen enda. Er bare 15 år, men skal øvelseskjøre med den corollaen=D

Blir vel til at jeg beholder den bilen orginal da. Så får jeg heller se om det blir noe annet med tiden.

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trimme denne? haha, selg den og kjøp noe som går friskere fra begynnelsen av.

Forøvrig, om du skal beholde den som vanlig A-B bil, pass litt på den allerede nå, prøv å få ordna understellsbehandling og få tatt rusta i hjulbuene, ellers er bilen din borte bortsett fra motor og seter innen du får lappen.. gamle japser ruster bort fra en dag til en annen, så...

- 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws

x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trimme denne? haha, selg den og kjøp noe som går friskere fra begynnelsen av.

Forøvrig, om du skal beholde den som vanlig A-B bil, pass litt på den allerede nå, prøv å få ordna understellsbehandling og få tatt rusta i hjulbuene, ellers er bilen din borte bortsett fra motor og seter innen du får lappen.. gamle japser ruster bort fra en dag til en annen, så...

Kloke ord.. 3 år lagring uten noe spesielt ettersyn vil være døden for denne bilen. Rusten i hjulbuene er det viktig at du tar, og når det gjelder understellet så fungerer oljebehandling av understellet veldig bra på gamle biler som kanskje allerede har rust i de plateskjøtene du ikke ser. Da gjelder det å finne noen som er seriøse og bruker riktig type olje (feks. http://www.antirust.no).

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MatsEngel: Jupp.. =) hehe.. Bil er artig.. Ser at du er fra bergen du også=D Kanskje det ligger noe der.. haha

Wibla: Haha.. Slo det fort ifra meg:p

Den skal ikke stå i 3 år altså.. Kun en liten tid fremmover.. Litt etter jul kanskje?J

Så skal søster låne den en liten stund og sånt..

Hart: Har snakket med en fyr som skal hjelpe meg med rusten i hjulbuene.. Han har litt peiling osv.. Tittet litt innpå den siden der også. Det så ikke dumtJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...