LangFørr Skrevet November 13, 2007 Rapporter Share Skrevet November 13, 2007 Hei. Har en B21E motor i bilen min. Har skrudd av 530toppen og a-kam`n fra gamle bilen(B230a) sålurte på å montere dette på B21`n. Noen som har gjort dette før, og evntuelt vet noe om hk, dreimoment du kan få da. Har også tenkt å bytte til annet grenrør fra Kgtrimning.nu(Under) 240 TYP1 B19/B21/B23/B200/B230 motor. Första steget vid trimning av dessa motorer. Ger mycket bra råstyrka (vridmoment) och bra acceleration. Bör kombineras med 2.5" avgassystem. TYP1-240 2195:- Tenkte også på 2,5" Jt. Toppen tenkte jeg å sende til Centralgaragen for Planing.(1mm?) Porting skal jeg prøve å gjøre selv. Gjerne kom med innspill om andre løsninger. Mvh Stian Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LangFørr Skrevet November 13, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2007 Ingen som vet eller har erfaringer/gjort dette før. Trenger svar! mvh stian (spør for å lære) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fighter Skrevet November 13, 2007 Rapporter Share Skrevet November 13, 2007 Angående topp, så er 530 lik 398 som står på den fra før. Å er vel A-kam i den fra før også? Du tjener kanskje 10 hk på alt dette! Siter Nissan Primera SRi 1996 X-BMW 520i 1991 X-Volvo 745 GLT 16v 1990 X-Volvo 360 STING 1988 X-Volvo 740 GL 1986 X-Volvo 245 gl 1991 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kverna Skrevet November 13, 2007 Rapporter Share Skrevet November 13, 2007 Volvo240Reicing: Det sitter d-kam i den fra før. 530 toppen hadde jeg tenkt å plane & porte. Effektøkning vil det bli da ? vet du evt. hvor mye toppen bør planes? Siter Kverna's Bildetråd Xenon har jo tatt helt av :P He did it again Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik_B Skrevet November 13, 2007 Rapporter Share Skrevet November 13, 2007 Å montere A-kam blir vel nærmest et steg i feil retning. I og med at D-kammen er "kvassere" . Erik Siter 95 Volvo 855 96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3) 85 Massey Ferguson 675 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LangFørr Skrevet November 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 15, 2007 Hmm.. hva vil du anbefale da Erik ,Vx? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet November 15, 2007 Rapporter Share Skrevet November 15, 2007 K eller H kam er bedre enn A, vx og d mener jeg... Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet November 15, 2007 Rapporter Share Skrevet November 15, 2007 volvo-r-sport, gjelder det kun for sugemotorer eller for turbo også? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
0milt Skrevet November 15, 2007 Rapporter Share Skrevet November 15, 2007 VX kammen er vell ikke så dårlig ? ? Siter -99 Golf GTI 1.8t (fmic,kw,bsr,ts-racing) -87 24o Turbo (under oppussing) Tidligere biler-92 E34 M5 Touring -86 Sierra IS -90 240 turbo -03 Honda Nsr (solgt) -03 Honda Nsr (spiker)-86 Suzuki Fz (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LangFørr Skrevet November 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 15, 2007 Vurderer nå bare å la motoren som sitter i bare være original i vinter. Så bygger jeg heller en fra bunn av i vinter, som jeg bare monterer til sommern. Kan ikke noen sette opp en oppskrift til meg. Bunndel, topp, kam, grenrør, innsug. Vet at i Volvo Original cup, så bruker de jo bare deler fra serieproduserte volvor. Var en sånn type motor jeg tenkte meg. Rundt 150-160 hester. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nikdev Skrevet November 15, 2007 Rapporter Share Skrevet November 15, 2007 531 topp. H kam. Grenrør? spørs jo helt hva du er ute etter, men ett vanlig 4-2-1 burde fungere greit. Får å få nok suppe pælmer du på 2x45 webere og du nærmer deg 180+... Eller k-jet om 160hk er målet. Like greit å invistere i en 405\531 topp med en gang, da har du mulighetene til å trimme videre. Men går greit å bruke 530 toppen også, så lenge du ikke skal over 200 gamp.. En balansert underdel er også en fordel, men da kan du like gjerne kjøpe 2,5l sett fra svergie til 4000kr.. Og ting begyner å balle på seg;) Alt dette er ca tall og hva jeg ville ha gjort (uten at jeg har gjort det):well: Siter Team HS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LangFørr Skrevet November 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 15, 2007 takker for svar. Har k-jetronic på bilen nå. Pluss at jeg har en 530 topp fra før. Så da velger jeg å bruke dette. Grenrør 4-2-1 og balansert underdel sier du? hva vil det si? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nikdev Skrevet November 15, 2007 Rapporter Share Skrevet November 15, 2007 Grenrør 4-2-1 og balansert underdel sier du? hva vil det si? Balanset underdel mener jeg at du får alt i blokka balansert opp veiv, råder etc. Gir noen hester. Men dette blir da i sammenheng med full overhaling av blokka, som også sikker vil gi noen hk. Men det kommer nok til å koste noen lapper (Har hørt at om du balanserer alt i en orginal big block(am v8), vil man få ca 50hk....Hehe) 4-2-1 grenrør er det mest vanlige typen grenrør for gatebiler, gir bra med hk både på bånn og topp. du burde også tenke på å kjøre med ett komplett 2,5" eksosanlegg. 530 er visst ingen dårlig topp i det hele tatt, bare å bruke den. Men hvordan skal du prote selv? Råder deg å sette dete bort til proffene, om du ikke har mye peiling da selvfølgelig Siter Team HS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LangFørr Skrevet November 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 15, 2007 ok skjønner. nei, skal nok ikke balansere med det første da. Må få tak i en 2,3l bunndel. det er prioritert nå. For så å sende toppen til planing.(hvor mye kan/bør jeg be de ta?) H-Kam kom vel bare på b23e 1979-80 så den regner jeg me er veldig vanskelig å få tak i. Da er vel k-kam et bra alternativ også? Vet ikke med porting, hadde bare tenkt å få vekk de evt. kantene mellom grenrør-topp-innsug. Var en som sa at det ikke var så vanskelig hvis du bare skulle ta det litt sånn grovt. mvh stian Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvokim Skrevet November 15, 2007 Rapporter Share Skrevet November 15, 2007 høres ut som en grei plan dette. jeg tror jeg betalte ca. 700kr for og plane min 531 topp 1mm hos oslosylinderservice Siter # 1996 940 herregårdsvogn # 1969 Amazon 122S Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.