Gå til innhold

Giddalus V8

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

n698215022_1646643_5478.jpg

 

Bilen skal inn til vinterlagring ganske snart, men lurer på en liten ting. Motoren starter utrolig lett når den er kald. Det er manuell-choke, så jeg lar den stå på ca 1 minutt. Når jeg tar av choken går turtallet ned og motoren går som normalt. Tingen er det att etter ca 4 eller 5 min på vanlig gange, går turetallet gradvis nedover og avogtil dauer den. Dette er da den står på tomgang, lar den alltid stå og varme seg i "N" ett par minutter før jeg kjører.

 

Virker som motoren rett og slett blir giddalaus og mister effekt.

Jeg har stilt turtallet opp til ca 1200 på high idle og justert Forgaseren (Edelbrock) på litt fetere blanding (Sku de to skruene foran litt ut).

 

Dette er bare tilfellet når den er kald. Når den er varm går den som en klokke....

 

Noen som vet......

Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L

Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk samme problem selv. Har en teori om at en automatisk choke regulere seg sakte ut slik at blandingsforholdet hele tiden er optimalt med hensyn på temperaturen. Mens vi som har manuell gjerne bare skyver den ut, og forholdet blir derfor ikke optimalt, noe som igjen resulterer i tomgangsproblemer. Er jeg på villspor her? Et smått irriterende problem dette. Blir spennende å lese innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kanskje..... Har lurt på det en stund, noen sier det kan være fordeleren og andre sier pluggledningen..... Har mye deler liggende her til en liten rebuild av motoren (og automaten/opphenget) neste år. Alt fra ny fordeler, pluggledninger, alle motorpakninger, ny (sterkere) coil, rebuild kit med clutchplater til automaten, div foringer til opphenget + nye leaf-spring shackle. Nye kapsler og tilogmed nye emblem om noen skulle knekke chrysler-stjernen på panseret......

 

n698215022_1647931_1860.jpg

Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L

Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du nevner det, originalt var det ett bøyelig aluminiumsrør som gikk fra ett feste ver eksosmanifoilen til luftinntaket. Men nå er jo det ny forgasser og "åpen" type luftfilter....

 

n698215022_1648857_5479.jpg

Kan dette fikses på en annen måte, finnest det noen lure løsninger for slikt iogmed at denne type luftfilter ser betydelig bedre ut iforhold til det originale...

Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L

Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du nevner det, originalt var det ett bøyelig aluminiumsrør som gikk fra ett feste ver eksosmanifoilen til luftinntaket. Men nå er jo det ny forgasser og "åpen" type luftfilter....

 

n698215022_1648857_5479.jpg

Kan dette fikses på en annen måte, finnest det noen lure løsninger for slikt iogmed at denne type luftfilter ser betydelig bedre ut iforhold til det originale...

 

Hiv det åpne filteret, sveis på en ekstra snorkel på det orginale filteret og monter...

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt, men samme løsningen. Tenkte å lage hull i bunnen til det åpne luftfilteret og legge en slange ned til eksosmanifoilen, iogmed at det allerede er ett originalt feste der nede så er det jo bare å finne en varmebestandig slange med lik diameter og motere filter i enden (i tillegg til det runde filteret). Om ikke dette fungerer skal jeg prøve din løsning, bare synd att det gamle filterdekselet dekker så mye........

n698215022_1652682_8871.jpg

Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L

Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta er bare HELT normalt vil jeg si...

 

Alltid litt plundrete å finne tomgangs turtallet der motoren går når den er kald og ikke ruser seg opp til 12-1500 rpm når den er varm...

 

Slikt ender bare med at men justerer noe midt i mellom som oftest blir at en må sitte i bilen å holde litt pedal noen sekunder før motoren får tilstreklig varme slik at den går av seg selv...:Devil:

 

å sette på ett slit fansy luftfilter box , kan bety plundrete kald motor turtall...

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmmm. vell iogmed att bilen ikke skal brukes mer for året (har ikke samvittighet til å vinterkjøre den), så lar jeg dette prosjektet ligge.

 

takk for svar, ble litt beroligget av svaret til bead-lock hehe.

 

Jædæ

Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L

Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kunne du kjørt med orginalfilteret om vinteren og byttet til det fancye utpå våren. Er vil ikke så mange som skal titte i motorommet på denne årstiden uansett.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår