Scorpio29 Skrevet November 13, 2007 Rapporter Share Skrevet November 13, 2007 Bilen skal inn til vinterlagring ganske snart, men lurer på en liten ting. Motoren starter utrolig lett når den er kald. Det er manuell-choke, så jeg lar den stå på ca 1 minutt. Når jeg tar av choken går turtallet ned og motoren går som normalt. Tingen er det att etter ca 4 eller 5 min på vanlig gange, går turetallet gradvis nedover og avogtil dauer den. Dette er da den står på tomgang, lar den alltid stå og varme seg i "N" ett par minutter før jeg kjører. Virker som motoren rett og slett blir giddalaus og mister effekt. Jeg har stilt turtallet opp til ca 1200 på high idle og justert Forgaseren (Edelbrock) på litt fetere blanding (Sku de to skruene foran litt ut). Dette er bare tilfellet når den er kald. Når den er varm går den som en klokke.... Noen som vet...... Siter Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Holden Skrevet November 13, 2007 Rapporter Share Skrevet November 13, 2007 Har faktisk samme problem selv. Har en teori om at en automatisk choke regulere seg sakte ut slik at blandingsforholdet hele tiden er optimalt med hensyn på temperaturen. Mens vi som har manuell gjerne bare skyver den ut, og forholdet blir derfor ikke optimalt, noe som igjen resulterer i tomgangsproblemer. Er jeg på villspor her? Et smått irriterende problem dette. Blir spennende å lese innspill. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Scorpio29 Skrevet November 13, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2007 Ja kanskje..... Har lurt på det en stund, noen sier det kan være fordeleren og andre sier pluggledningen..... Har mye deler liggende her til en liten rebuild av motoren (og automaten/opphenget) neste år. Alt fra ny fordeler, pluggledninger, alle motorpakninger, ny (sterkere) coil, rebuild kit med clutchplater til automaten, div foringer til opphenget + nye leaf-spring shackle. Nye kapsler og tilogmed nye emblem om noen skulle knekke chrysler-stjernen på panseret...... Siter Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Scorpio29 Skrevet November 13, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2007 mangler bare nye topper, stempler og ny kam, men det får vi ta siden..... Siter Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V8power Skrevet November 13, 2007 Rapporter Share Skrevet November 13, 2007 Har du forvarming på luften da? Kan være forgasserising, Siter 1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt 1968 Oldsmobile 98 Convertible 1968 Buick Skylark 2dht prosjekt 1969 Dodge Charger 440 1978 Chevrolet Corvette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Scorpio29 Skrevet November 13, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2007 Når du nevner det, originalt var det ett bøyelig aluminiumsrør som gikk fra ett feste ver eksosmanifoilen til luftinntaket. Men nå er jo det ny forgasser og "åpen" type luftfilter.... Kan dette fikses på en annen måte, finnest det noen lure løsninger for slikt iogmed at denne type luftfilter ser betydelig bedre ut iforhold til det originale... Siter Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aeomholt Skrevet November 14, 2007 Rapporter Share Skrevet November 14, 2007 Når du nevner det, originalt var det ett bøyelig aluminiumsrør som gikk fra ett feste ver eksosmanifoilen til luftinntaket. Men nå er jo det ny forgasser og "åpen" type luftfilter.... Kan dette fikses på en annen måte, finnest det noen lure løsninger for slikt iogmed at denne type luftfilter ser betydelig bedre ut iforhold til det originale... Hiv det åpne filteret, sveis på en ekstra snorkel på det orginale filteret og monter... Siter Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Scorpio29 Skrevet November 14, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 14, 2007 Ikke helt, men samme løsningen. Tenkte å lage hull i bunnen til det åpne luftfilteret og legge en slange ned til eksosmanifoilen, iogmed at det allerede er ett originalt feste der nede så er det jo bare å finne en varmebestandig slange med lik diameter og motere filter i enden (i tillegg til det runde filteret). Om ikke dette fungerer skal jeg prøve din løsning, bare synd att det gamle filterdekselet dekker så mye........ Siter Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet November 14, 2007 Rapporter Share Skrevet November 14, 2007 Detta er bare HELT normalt vil jeg si... Alltid litt plundrete å finne tomgangs turtallet der motoren går når den er kald og ikke ruser seg opp til 12-1500 rpm når den er varm... Slikt ender bare med at men justerer noe midt i mellom som oftest blir at en må sitte i bilen å holde litt pedal noen sekunder før motoren får tilstreklig varme slik at den går av seg selv...:Devil: å sette på ett slit fansy luftfilter box , kan bety plundrete kald motor turtall... Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aeomholt Skrevet November 14, 2007 Rapporter Share Skrevet November 14, 2007 å sette på ett slit fansy luftfilter box , kan bety plundrete kald motor turtall... Å i tillegg vil jo motoren hele tia få varm og god luft, blir vel ikke akkurat noen bedre ytelse av det heller fremfor en slange i grillen som hele tiden mater "kald" luft :D Siter Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
780V8 Skrevet November 14, 2007 Rapporter Share Skrevet November 14, 2007 Dessuten vil motoren få ufiltrert luft inn, siden den suger varm luft inn utenom filteret. Er vel ikke bra det heller. Siter [ ] -88 Volvo 780 Bertone V8 [X] -86 Volvo 245 GLT V8 [X] -76 Porsche 911 Targa [X] -69 Plymouth GTX cab [X] -73 Volvo 164E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aeomholt Skrevet November 15, 2007 Rapporter Share Skrevet November 15, 2007 Dessuten vil motoren få ufiltrert luft inn, siden den suger varm luft inn utenom filteret. Er vel ikke bra det heller. Det er helt riktig :-) Siter Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Scorpio29 Skrevet November 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 15, 2007 hmmmm. vell iogmed att bilen ikke skal brukes mer for året (har ikke samvittighet til å vinterkjøre den), så lar jeg dette prosjektet ligge. takk for svar, ble litt beroligget av svaret til bead-lock hehe. Jædæ Siter Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V8power Skrevet November 15, 2007 Rapporter Share Skrevet November 15, 2007 Ellers kunne du kjørt med orginalfilteret om vinteren og byttet til det fancye utpå våren. Er vil ikke så mange som skal titte i motorommet på denne årstiden uansett. Siter 1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt 1968 Oldsmobile 98 Convertible 1968 Buick Skylark 2dht prosjekt 1969 Dodge Charger 440 1978 Chevrolet Corvette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stian_ Skrevet November 15, 2007 Rapporter Share Skrevet November 15, 2007 Den tegninga du har der med det alurøret som går fra eksosmanifolden til innsuget, jeg skal ha en slik egentlig, men røret mangler. Var dette populært å ha før? Var det for å få varmet motoren raskere? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.