realace Skrevet November 27, 2007 Rapporter Share Skrevet November 27, 2007 Mener du at aktive differ ikke kan programmeres slik at bilen er mye lettere å holde sideveis? Programering av disse er i utgangspunktet hvor hardt de låser og hvor fort. De fleste vil ha bedre nytte av en LSD siden man kan justere seg bort med aktive og det krever mye kunnskap. Jeg kan skaffe meg ferdige programerte til evo'n, men det fleste velger å gå over til mekansk LSD. Ralliart sin K1 og K2 ACD ecu som jeg kan bytte ut med min orginale ACD ecu er i praksis laget for å låse hardt det meste av tiden kort fortalt som resulterer i at den blir oppbrukt og utslitt på kort tid. Kort fortalt så er AYC/ACD laget for å få deg igjennom en sving raskest mulig uten å overstyre/understyre. Skal du kjøre bredt så er det mekanisk LSD som for de fleste gir best kontroll.. Mvh Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet November 27, 2007 Rapporter Share Skrevet November 27, 2007 Programering av disse er i utgangspunktet hvor hardt de låser og hvor fort. Jada, jeg er klar over det, pluss ta hensyn til fart, rattutslag, pådrag, motorbrems etc. Slik som du nevner. Men en aktiv diff eller differ må da kunne hjelpe deg å få rompa ut og holde den der bedre? La oss si at den ikke låser når du går inn i sving, for å hindre understyring, så låser den progresivt etterhvert som om sladden kommer. Det vil da være bedre enn en ren mekanisk mtp bilkontroll. Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet November 27, 2007 Rapporter Share Skrevet November 27, 2007 Jada, jeg er klar over det, pluss ta hensyn til fart, rattutslag, pådrag, motorbrems etc. Slik som du nevner. Men en aktiv diff eller differ må da kunne hjelpe deg å få rompa ut og holde den der bedre? La oss si at den ikke låser når du går inn i sving, for å hindre understyring, så låser den progresivt etterhvert som om sladden kommer. Det vil da være bedre enn en ren mekanisk mtp bilkontroll. Det samme gjør en LSD utfra type. Man har 2/4 veis som vi gjøre akkurat dette. Tror ikke jeg har hørt annet en bruk av mekanisk differ når det er snakk om sidveis kontrollert kjøring. Men verden går fremover og mulig jeg ikke er oppdatert på dette :O) Mvh Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet November 27, 2007 Rapporter Share Skrevet November 27, 2007 Det samme gjør en LSD utfra type. Man har 2/4 veis som vi gjøre akkurat dette. Tror ikke jeg har hørt annet en bruk av mekanisk differ når det er snakk om sidveis kontrollert kjøring. Men verden går fremover og mulig jeg ikke er oppdatert på dette :O) Mvh Tydelig at jeg ikke er helt oppdatert på mekaniske differ heller. :) Hvordan fungerer en 4 veis diff? 2 veis er jo like stiv under pådrag og motorbrems, og en 1.5 veis løser litt ved motorbrems, mens en 1-veis åpner ved motorbrems og låser ved pådrag. Ingen av disse tar hensyn til rattutslag eller sladde-vinkel eller g-krefter. Bare om det er krefter inn, og om det er som brems (motorbrems) eller pådrag. Sier ikke at mekaniske differ er dårlige, langt i fra, men man står jo mye friere til å designe bilens oppførsel med aktive differ. Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mark1 Skrevet November 27, 2007 Rapporter Share Skrevet November 27, 2007 Sier ikke at mekaniske differ er dårlige, langt i fra, men man står jo mye friere til å designe bilens oppførsel med aktive differ. Det er helt sant, men det er snakk om en god del kostnader for å leie inn en som kan dette, pluss ALL den testingen som må til før man har ett velfungerende oppsett. Calibr her fremstiller aktive differ som ett produkt som gjør at bilen går av seg selv, og når han i tillegg nevner YAW, noe som er ett program på seinere evoer som gjør at den ikke understyrer eller overstyrer, noe som er way off det vi diskuterer her så blir man jo helt oppgitt. Siter NorskEscortRegister.Net Escort Mk1 og Mk2 register Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr Deej Skrevet November 28, 2007 Rapporter Share Skrevet November 28, 2007 http://youtube.com/watch?v=vZ6DhCgGJok Det burde ikke finnes tvil om at EVO med sitt AYC eller hva det er fungerer til å drifte med. (selvom han kræsja på slutten så var det impressive kjøring) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet November 28, 2007 Rapporter Share Skrevet November 28, 2007 http://youtube.com/watch?v=vZ6DhCgGJok Det burde ikke finnes tvil om at EVO med sitt AYC eller hva det er fungerer til å drifte med. (selvom han kræsja på slutten så var det impressive kjøring) Den 7'ern der er RS utgave. De har mekaniske LSD ;O) Men ingen tvil om at han har kjørt noen timer før dette Mvh Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet November 28, 2007 Rapporter Share Skrevet November 28, 2007 Tydelig at jeg ikke er helt oppdatert på mekaniske differ heller. :)Hvordan fungerer en 4 veis diff? 2 veis er jo like stiv under pådrag og motorbrems, og en 1.5 veis løser litt ved motorbrems, mens en 1-veis åpner ved motorbrems og låser ved pådrag. Ingen av disse tar hensyn til rattutslag eller sladde-vinkel eller g-krefter. Bare om det er krefter inn, og om det er som brems (motorbrems) eller pådrag. Sier ikke at mekaniske differ er dårlige, langt i fra, men man står jo mye friere til å designe bilens oppførsel med aktive differ. LSD er ikke mitt spesial område. Det er helt riktig :O) Har bare hørt andre snakke om det og så vidt fått med meg at mange velger å putte det i evo og rive ut alt av elektronik for å kjøre villmann. Med 2/4 veis så tenkte jeg mest på hvor mye dise kunne justeres egentlig. De mest avanserte kan vel justeres på når og hvor mye de låser på aks/brems. D.v.s 4 måter. Erfaringen min er fra at alle som driver "sladding" med evo kun har mekaniske LSD. En evo med mekansike differ kontra aktive differ er faktisk raskere rundt en bane med erfaren sjåfør, men 95% er ikke det så for disse er en aktiv diff raskerer og sikrere. Har kjørt evo'n mange mil på forskjellige baner og med de aktve diffene finner jeg det utrolig at folk kan kjøre ut med en evo. Folk som prøvekjører evo omtaler disse som raketter med playstation styring. Stemmer faktisk veldig godt. Er helt utdramatisk å kjøre rundt en bane hurtig. Har kjørt etter audier med 400-500 hk med mine orginale 280 og bortimot "kjedet meg" mens de sliter i hver sving med å holde kontrollen. Uten de aktive diffene har jeg slitt like mye tror jeg ;O) Mvh Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.