Gå til innhold

Volvo 240 *2 rasa/isbil vurderes nå SOLGT

Ranger emnet


Turbokassa

Anbefalte innlegg

Heisann,

da var det vel på tide at jeg fikk lagt ut en tråd på 240'ine.

 

Den røde ble handlet Mars 2005.

 

Kort om bilen:

-Navn: Volvo 240 GLE

-Årsmodel: 1986

-Motor: B230 orginalt

-Girkasse: M47

-Tilstand: Bilen er i god stand, tross alderen. Eid av et gammelt ektepar i mange år, er ikke sikker på om den har hatt flere eiere enn det.

 

Gjort på bilen:

- Bygd motor av hebbe. 2*50mm webere.

Med orginal gasser og snillere kam etc. så lå den rundt 170hk.

Nå er den jo hissa opp en del og fått romslige gassere :D

Effekt er nå ukjent.

- Montert 3" JT superflow effektannlegg og grenrør.

- Montert kraftigere motorfester (stivere dieselfester)

- Ribba bilen. Alt intriør unntatt dashbord er plukka ut.

- Sveisa 72,36% sperre(100)

- Sveisa solid bur

- Behanla rust, brukt arkanol på bur og metall, og malt med bengamaling, alt dette innvendig.

- Sikkert litt mer som er gjort, men kommer ikke på mer akkurat nå :D

 

Planer fremover:

Rustsveising og lakkering utv.

 

i214253724_67980_2.jpg

Her er bilen rett etter kjøp og vask + polering.

 

i214253084_17651_2.jpg

Her er bilen dagen etter at den kom hjem fra motorbytte, eneste synlige forskjell er vinterfelger/dekk/hjul.

 

i214253490_59367_2.jpg

etter motorbytte. Ser ikke annerledes ut en slik den var når den ble kjøpt, bare effekt og lydmessig

 

i214254538_65903_2.jpg

Plukka av alt av utvendig plast og hengerfeste

 

i214255065_74250_2.jpg

Råeseste bursdagsgava en 17åring kan få? Tror nok det, hvertfall slik situasjonen var da. :D

Grenrør, 3" JT og motorfester.

 

i214255064_32204_2.jpg

Motorrom før grenrør og 3" eksos.

 

i214255067_47201_2.jpg

Motorrom etter grenrør og 3" eksos.

 

i214255312_78605_2.jpg

Gammel eksos demontert, og alt lagt på sin plass.

 

i214255066_47860_2.jpg

Alt montert, passer nesten 100%.

 

i214255063_52298_2.jpg

Slik ble det se'enes ut bakfra.

 

Gamle motorfeste

i214255310_31140_2.jpg

Nytt

i214255311_99937_2.jpg

 

 

i214258081_44447_2.jpg

Biltema turteller montert. Sitter nå (2009) en stor autogauge på samme sted.

 

 

Motorrom etter motorbytte

i214257144_12278_2.jpg

 

i214257145_24811_2.jpg

 

i214259379_37990_2.jpg

En av weberne

 

Ribbing av bil

i214256336_54380_2.jpg

 

i214256338_95627_2.jpg

 

i214256337_68942_2.jpg

 

Rust:

i214258085_73845_2.jpg

 

i214258084_42747_2.jpg

 

i214258083_43371_2.jpg

 

i214258082_30338_2.jpg

 

Rustarbeid startet:

i214260205_41842_2.jpg

 

i214260206_62514_2.jpg

Pusset vekk rust med el-drill og rustslipeskive greier, husker ikke hva det heter :P hehe

 

i214260207_52096_2.jpg

Jevnet ut områder for å unngå stygge "bulker" ved lakkering.

 

i214260208_84150_2.jpg

Klint på: Rost stop. Aldri gjort detta før, også ble det litt hast med å få dekka til de nedpussede stedene, pga den skulle avgårde for motorfiks. Det ble som det ble, ikke veldig fint, men det får vi pusse ned og ordne opp i senere.

 

 

Kom gjerne med råd, kommentarer, spørsmål og innspill om hva du måtte ønske :D

Endret av Turbokassa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En ting jeg kom på.

 

Jeg fant denne inni 240 rett før den ble sendt avgårde for motorfiks, noen som har en anelese om hva det er?

 

i214057080_16175_2.jpg

 

i214057079_80191_2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut det her.. Skal bilen omlakkeres også?

 

Planen er å hellakkere bilen ja, blir nok samme farge evt en som er veldig lik. For å slippe å lakke hele driten, men vet ikke enda.

 

Pappa driver og funderer på om det er bedre med 242 nå, men ingen ting avgjort, vi har denne og denne jobbes det med for tia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tøft prosjekt du har....

hvordan ble forskjellen me greenrør og 3" i forhold til orginal eksos og manifoild??

 

Jo takk :D

Skrev litt mye kanskje, og litt rotete men:P de som vil vite alt får lese alt;D

 

I og med at motoren ikke hadde mer en 170 HK så er det vanskelig å kjenne noen stor forskjell.

Bortsett fra lyden, så var merket vi at den ikke kjempet så mye ved hard kjøring/ mye pådrag og høyt turtall.

Fått bedre FLOW :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er det avgjort, vi skal ha bilen.

Da 242 er vanskelig og oppdrive i brukbar stand.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åssen motor er det a? hebbe motor?

 

hehe, nei aner ikke hva hebbe motor er jeg :D hehe

Men kanskje du har hørt om han som bygger den?

Hebbes Racing, Jan Vidar?

Holder til i sigdal/eggedal på isbanen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

japp..

er nok rekti det :D

 

Han har relativt god peiling på detta med volvomotor, eller motor generelt. Og tror han bygger mest uten turbo, men han skal vist ha god greie på det og. hehe

 

Blir en heftig sugemotor i 240 ja:D Med de to 50mm dobble weberne, som bildet på forrige side viser, så vil den nesten lage slik lyd ved full gass: Suuuuuuuup!! hahaha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår