Gå til innhold

Anbefalt trimsatts til kf motor?

Ranger emnet


DantheMan

Anbefalte innlegg

ka skal til for å dra ut ein 250-280 på ein fk motor?

 

Chip,større intercooler(aluminium),topp?,just turbotrykk,eff anlegg,åpent luftfilter. dyser?Større turbo?

 

 

hei! du må ha en go chip; har bsr selv, men har hørt at vikingchip er kremen. orginal 940 cooleren vil jeg tro holder til akkurat 1,2bar, så for sikkerhets skyld så ville jeg bytta til alu. toppen er det ikke vits og gjøre no med, hvist ikke du har planer og få no mere hk etterhvert. må ha justerbart turbotrykk og justerbar BTR (bensintrykks regulator). effekt anlegg er et must, for og få go fart på snurra ;) hehe..

sportsfilter, dyser er jeg ikke sikker på om de orginale takler de hestene.:P og må nok ha en større turbo..

1987 Volvo 745 tic(bremsa 235hk @ 0.8bar)b230et m/fk råder og b234 stempel, lh2.4, kappa Lesjöfors, bsr chip, 3" fra turbo med en demper, k&n filterinsats, turbotrykk @1.2 og btr: @ 3.2 =)

(X)1995 Volvo 850 stv 2.5 10v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er et motor-resept til ca 300hk

(utklipp fra tpc-forumet)

 

1: Byt vxl-låda till M90 eller köp en 94 eller nyare som redan har M90.

 

2: Byt koppling, surfa runt på avancerat eller sök efter Skalman:s inlägg och kika på vad som behövs.

 

3: Se till att du köper en 940 med diff"broms" (slungdiff).

 

4: Köp större spridare, typ minst runt 380cc eller nåt sånt. Kolla med Pacman.

 

5: Bygg om AMM p s s att du ökar dess area lika mycket som du ökade spridare i procent räknat (nytt rör till AMM, transplantera gamla elektroniken)

 

6: Köp ett 18T/19T med vinklat avgashus (jepp, dom har bättre utformning på avgasdelen).

 

7: Bygg ett 3" avgassystem.

 

8: Porta upp grenröret ordentligt

 

9: Plocka loss toppen och endera:

 

9A: Porta och släng dit större ventiler ( typ 48/38.6)

9B: Köp en 531 topp och släng dit större ventiler.

 

10: Rensa ur luftburken och knacka upp dom hål i botten på burken som är pluggade i orginal.

 

11: Tryck dit en A eller VX3 kam (räcker om du skall hålla dig under 6000 rpm vilket brukar räcka)

 

12: Fixa en två, tre olika chip (låna ihop olika boxar tex)

 

13: Köp en ställbar BTR så att man kan justera soppatrycket om det skulle behövas.

 

14: Köp en lambdamätare

 

15: Kidnappa någon som har gjort detta förut och som kan ställa in joxet och har känsla för när det spelar (eller boka upp dig på en rullande landsväg med någon som vill göra jobbet)

 

samt gränsfall:

 

16: Större, effektivare intercooler.

 

och inte glömma:

 

17: Ny fördelare plus rotor, ny flamfälla, nya stift, nytt soppafilter.

 

 

 

Givetvis måste motorn vara i god kondition för att detta ska kunna igenomföras.

 

En maskin med 30000 mil på mätaren mår inte särskillt bra av en sån här ombyggnad

 

Det rekomenderas starkt att bottendelen är nyrenoverad och balanserad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

evt en vikving "spesial" chip, -968dyser, bygg om lmm til 3", ny og større turbo(jeg hadde selvsagt kjøpt gt28rs, men en større mitsu gjør og jobben!) ny kam, t.ex vx(3)/a er veldig alsidige, men k er også et alternativ, om ikke nye uorginale spesielt slipte til formålet; enem v16, kg2t, t5(race) osv, valget er mangt, alt etter åssen effekt kurve en ønsker.. toppen kan forsåvidt være orginal i første omgang. så kan en bytte til en justerbar btr, men dette har ingenting for seg om en ikke har en lamdamåler, selv stoler jeg ikke på de en kobler inn på den orginale, og breibånd er ike så dyrt lenger.. så er det bare å krype seg opp mot 1.3-1.4bar i ladetrykk, så er det fort liv;) org ic er det delte meninger om hva tåler, men over 1bar, så kan den egentlig ryke når som helst, men når det skjer vil tiden vise, og en alu ic koster jo ikke mer enn en god tusenlapp, enda billigere på ebay

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo sjekke oppsettet mitt som har fungert bunnsolid i et par sesonger for en billig peng i original blokk:

http://home.online.no/~kjet-sk/volvo242ny.htm

 

Kan skaffe Viking Specialchip 250-300 hk, PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fikk du tak i så billige IC'er sa du? Har leita litt etter alu cooler,men det ble mest for morro skyld da jeg s de kåsta 5000 og oppåver :(

 

Det holder lenge med en kinakjøler til et par lapper for 280-300 hk. De fleste tuningfirmaer selger slike kjølere nå. Greit at anslutningsstussene peker bakover slik, at du slipper bruke masse penger på alu-bøyer og silikonslanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår