Gå til innhold

heavy cut cleaner... riktig valg?

Ranger emnet


candi-kid

Anbefalte innlegg

hei, på bil 07-messa (meguiars-standen) fik jeg høre av en mann at om man virkelig skal fjerne swirls og riper så er det en lakkrens på roterende maskin som gjelder.. fikk med meg en katalog for profesjonelle produkter, og synes masse av dette falt i smak. jeg anser ripene og swirlsene på bilen min som ganske drøye, og trengte et drøyt produkt. gjorde jeg ritkig valg når jeg i dag gikk til innkjøp av en heavy cut cleaner? fant denne under "tradisjonell lakkrens" i katalogen..

 

er den vanskelig å bruke?

bør jeg avslutte med en annen polish, eller skal jeg stole på at denne "går over til å få en polerende effekt", som det står i katalogen?

 

har forresten en god polermaskin, og meguiars lakkrens-pad (den røde)

saab 9000 2.3T

saab 900 aero

BMW e28 518, vinterbil 09/10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør nok gå over med en mildere polish etterpå ja. På min bil med veldig myk ett steg lakk lagde mg85(diamond cut coumpound) mye swirls.. blir dog veldig blank og fjernet all oksidasjon(14 år gammel lakk på hele bilen gikk endelig i ett med nylakkert panser og fanger, bilen var nesten rosa da jeg kjøpte den.) men man vil jo ikke ha en bil full av swirls.

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rød pute + M85 skal fjerne det verste med swirls da.

Tok sidedøra på bilen min igår. Var kjekt å teste forskjellene.

Startet med gul pute + m82. Fikk bort MYE, men enkelte riper og noen swirls ville jo ikke bort. La da på rød pute, og fortsatte med m82. Da forsvant dem. Måtte korrigere med gul pute etterpå for å få bort noen få kjørespor.

Men hvordan få folk bort swirlsa under dørhåntaket? Altså, dørhåntaket mitt går i ett med bilen, så "hullet" i døra er det riper i om dere forstår. Noen forslag?

 

Men FY så mye farge jeg fikk tilbake i lakken. Jeg syns bilen ble blank etter 101, 105 + liquid. Men nå fant jeg ut at det var enda mer å hente ved å polere lakken grunndig med maskin.

Har helste liten tro på at jeg hadde sett noen forskjell på å tatt på 101 + 105 for å få frem mer farge etter maskinpoleringen.

Skal ta resten av bilen asap jeg får tid. Ser forskjell på 1 stk veldig hvit dør, og resten av bilen som er pen hvit :)

 

Kjekt å kunne se resultater på hvit bil også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit blir "vondt" og se på polert.....blankt som fy...

 

Hvit lakk er hardt å jobb med, det er den hardeste fargen som finnes (dvs hvit uten klarlakk) samt at ved å benytte maskin mht poleringen gjør den også stor forskjell mht resultatet, men lakkrens har altid vært viktig mht hvit bil, da møkk i lakken "syntes" godt..

 

Hvor er Bildene NeDDz???????? he he

 

Polerer enten med maskin på lav hastighet forsiktig under dørhåndtakene, eller så benytter jeg en pad og gnir som f... for hånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okok. Ja, lakken er knallhard! Har ikke klarlakk nei.

 

He he, bilder kommer. Men jeg har bare tatt en dør til nå for å teste(?) Tok jo så VELDIG lang tid for å få det pent! Ripefjerning, korrigering + beskyttelse.

Så jeg får se om lørdagen blir garasjedag :)

 

Skal fikse noen fancy 50-50 bilder. Var helt syk forskjell når jeg rev av den blå maskeringstapen. Ikke tvil om produktene funker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke klarlakk jeg heller på EVOn, ikke så mange biler som kommer uten klarlakk, men noen er det, hvorfor røde og hvite biler er de som ofte kommer uten aner jeg ikke...

 

Om paden din får samme farge som som bilen betyr det at du ikke har klarlakk på den, biler uten klarlakk oxiderer (matt hvit, matt rød, matt blå osv) kjedelig, men FYYYY så morro å polere de å få igjen glansen...

 

Om noen vet hvorfor bilene ikke blir levert med klarlakk hadde det vært morro å vite det (mht min bil tipper jeg vekt besparelse for lakken på den bilen er tynn som fy)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var nytt for meg, jaja.

 

nå har vi prøvd heavy-cut cleaneren på den svarte saaben til en kamerat av meg. vi fikk så klart ikke helt det resultatet vi hadde håpet på. det meste av riper er der fortsatt, selv om det ble veldig mye bedre på mange steder (fjerna blant annet en stor malingsflekk på bakskjermen, kan jo anbefales til han som sleit med å få av en malingsflekk på en ganske aktuell tråd på dette forumet)

 

har dere noen tips til oss som førstegangsbrukere av roterende poleringsmaskin, med rød lakkrenspad og heavy-cut cleaner?

saab 9000 2.3T

saab 900 aero

BMW e28 518, vinterbil 09/10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke bort ripene?

Slik gjorde jeg:

http://paintcare-n-detailing.com/pinnacle.html

 

Smør produktet på paden, og igjen utover det området du skal fjerne riper. Start med liten fart. Øk farten når den er jevnt fordelt.

Jeg pleier å tilte maskinen slik at ikke hele paden har kontakt med lakken hele tiden. Ta deg tid. Opp, ner, frem og tilbake. Ta gjerne over en ekstra gang om ikke alt forsvant.

Bruk gjerne den gule paden til MG for å korrigere evt. kjøresporene som kommer.

 

 

Spør om du ikke får det til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår