Gå til innhold

Batteriproblemer

Ranger emnet


steinar

Anbefalte innlegg

Sliter med at golfen min nekter å starte pga at batteriet lader seg ut.

 

Når den har stått over natta så er det null lys i den og viskerne går i sinnsvakt slow motion.

 

Straks jeg dytter igang vraket blir det full fart og golys på den igjen.

 

Det som er merkelig er at etter jeg har kjørt en tur og bare lar bilen stå en times tid så starter den på første draget.

 

Kan et dårlig batteri oppføre seg sånn eller kan det være noe i bilen som trekker strøm når den er avslått? Kan evt dette måles på en eller annen måte?

 

Jeg oppdager noe merkelig når jeg slår av bilen stort sett og det er at vifta fortsetter å gå et halvt minutt. Kan det ha noe med batteriproblemet å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ut sikringen for klokke og ev. interiørlys! Så tar du av minuspolen på batteriet, og setter en prøvelampe mellom batteripolen og batteriklemmen! Den skal da ikke lyse! Lyser den tar du ut en og en sikring for å finne ut i hvilken krets problemet ligger!

Hvis den ikke lyser, kjører du innom et verksted el.l for å sjekke batteriet!

 

 

NB! Har du amperemeter er jo dette mer nøyaktig enn prøvelampen!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

multimeter funker bra.

sett den på amper og like strøm og ta av minus kabel og mål mellom kabelen å der kabelen satt i karrosen / batteriet.

får du f.eks 2ampere er det no galt da er det no som slurper batteri, napp ut en å en sikring å mål igjen til ampere dropper til 0. ettellerannet... (det går alltid litt til klokke, minne på cd spiller o.l)

det gjorde jeg på opelen min da var det baklukelampa som slurpa strøm.

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kan skjekkes her.

 

1: Mål syrevekt på batteriet. Måler kjøpes billig på biltema. Syrevekten skal ligge mellom 1,28 og 1,14. 1,28 er topp. 1,14 er bunn. Da bør batteriet skiftes. Dersom du har lukket "gele" batteri kan du ikke dette.

 

2: Når bilen går, måler du spenning på batteriet. Denne bør ligge 1,5V høyere en når bilen står. Dersom dette ikke skjer, er dynamoen "røke i da!"

 

3: Snik strøm er som nevnt en mulighet, men lite sansynelig. Er dette et faktum, bør seriøse folk se på saken, vis det ikke er en krets som bruker strøm.

 

4: Dersom batteriet er dårlig på vekt, bør du kjøpe nytt.

Vanlige bilbatteri tåler ikke mangen dype utladninger uten å ta skade. Disel biler har oftere sluk av batteri etter som at de bruker en del mer strøm i startfasen.

Low&Slow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Slow&Low

Mye kan skjekkes her.

 

1: Mål syrevekt på batteriet. Måler kjøpes billig på biltema. Syrevekten skal ligge mellom 1,28 og 1,14. 1,28 er topp. 1,14 er bunn. Da bør batteriet skiftes. Dersom du har lukket "gele" batteri kan du ikke dette.

 

2: Når bilen går, måler du spenning på batteriet. Denne bør ligge 1,5V høyere en når bilen står. Dersom dette ikke skjer, er dynamoen "røke i da!"

 

3: Snik strøm er som nevnt en mulighet, men lite sansynelig. Er dette et faktum, bør seriøse folk se på saken, vis det ikke er en krets som bruker strøm.

 

4: Dersom batteriet er dårlig på vekt, bør du kjøpe nytt.

Vanlige bilbatteri tåler ikke mangen dype utladninger uten å ta skade. Disel biler har oftere sluk av batteri etter som at de bruker en del mer strøm i startfasen.

1: Batteriet må ikke byttes ut hvis alle cellene ligger på 1,14! Det viktigste er at alle cellene har nogenlunde samme verdi

 

2: Nå fungerte vel bilen bare han fikk startet og det tyder på at dynamoen lader! Dessuten kan et toppladet batteri gi like mye spenning som en halvdårlig dynamo! Dessuten finnes det en ladelampe!

 

3:Hvis det ikke er en krets som bruker strøm??? Det er vel hele poenget å finne ut hvilken krets som i tilfelle bruker strøm!

 

4: Se 1:

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Slow&Low

Lykke til dersom du skal bruke samme batteriet fortsatt. Er syrevekten under 1,14 så kommer problemet garrantert igjen.

Dynamo kan gi lav spenning, ja. Men poenget må jo være å se spenning forskjell motor igang eller ikke.

Problemet kommer igjen ja, ingen batterier varer evig!;) Jeg har testet ut dette, og selv om det sies at batteriene ikke er brukbare, så startet nå bilen min hver eneste dag hele vinteren, og større krav setter ikke jeg! Så lenge syrevekten er jevn, er batteriet mulig å redde!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jevn syrevekt vil ikke nødvendigvis medføre at et batteri kan reddes.

 

Eneste som gjelder er en kapasitetstest, for å finne tilstanden til batteriet. Ved 80% restkapasitet iforhold til nominell er batteriet teknisk sett ødelat, fordi blyet i platene ofte er vekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en gang du starter bilen tas det spenning rett fra generatoren uansett, så det vil kunne være forskjeller mellom å ha motoren i gang og ikke. Hvis batteriet er tomt på under 1 time, og fullt før det, er det noe som har for liten motstand. Dette kan være hva som helst.

- Volvo 240 '88

(x) BMW 520i '91, Opel Astra Stv. '96, Mazda 929 '84, Mazda 929 '84, Mitsubishi Pajero '85, Ford Escort 1,6 CLX '90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et lignende problem på min GTI 16V.

 

Bilen ble tom for strøm når den stod i 2-3 dager.

 

Klarte ikke å finne ut hva det var, målte ampere trekk, der var litt, men ikke så mye at det skulle lades ut så fort.

 

Tilfeldigvis skiftet jeg børsten på dynamoen (var sliten) før jeg skiftet batteri, tro det eller ei, så sluttet batteriet å lade seg ut.

 

Det sies at det er noen dioder inne i dynamoen (i børsten, kommer ikke på hva det egentlig heter) , disse skal bare slippe strøm igjennom en vei, altså ut. Hva om disse fusker?.

 

Det er vell kanskje usansynlig at dette er problemet, men det virket som at det var det som gjorde susen på min, merkelig nok..

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår