Gå til innhold

Volvo XC70 2.4 AWD

Ranger emnet


volvoxc79

Anbefalte innlegg

Hei eg kjører ein volvo XC 70 2.4 AWD 2001 model autoat.

Har litt problemer med at den fusker litt når den ska gire,

den liksom kobler seg i fri og så smeller den igir med et nykk.

Problemet merkes best når bilen er kjørt varm.

Når en kjører i vei med fartshumper og bremser ned og ska gi gass etterpå da oppstår denne nykkingen.

Snakte med et verksted di sa at en kunne prøve å skifte olje på girkassen,men ikkje sikert de var det kunne muligens prøve å skifte softveren i girkassen.

Er de noen av dere som har hørt om dette problemet på denne typen bil?

Og om hva som kan eventuelt gjøres for at eg ska bli en fornøydd

kjører av min Volvo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

merkelig det, min har gått 211 500 og uler en del, særlig på 1.gir med kald girkasse... ;)

 

Ja det er merkelig.Mine begynte å ule i det de passerte 207 000 km.Jeg har skifta olje på begge kassene med ca 30 000 km intervaller,og begge bilene begynte med ulinga så og si likt.Ikke kjører jeg gris og ikke trekker jeg tungt.Har ikke giddet å reise på volvo med det da begge kassene virker helt fint.Hos meg så er det uling på alle gira fram til kassa blir varm,men det er litt små uling da også.Har en liten anelse om at det er momentomformeren(Converteren)som er skyld i ulyden.Men jeg gidder heller ikke ta ut kassa for overhaling før det eventuelt blir havari.Jeg har kjørt en diagnose på begge kassene,men det lå ingen feilkoder så intil det eventuelt skjer så får jeg bare skru opp lyden på stereoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei eg kjører ein volvo XC 70 2.4 AWD 2001 model autoat.

Har litt problemer med at den fusker litt når den ska gire,

den liksom kobler seg i fri og så smeller den igir med et nykk.

Problemet merkes best når bilen er kjørt varm.

Når en kjører i vei med fartshumper og bremser ned og ska gi gass etterpå da oppstår denne nykkingen.

Snakte med et verksted di sa at en kunne prøve å skifte olje på girkassen,men ikkje sikert de var det kunne muligens prøve å skifte softveren i girkassen.

Er de noen av dere som har hørt om dette problemet på denne typen bil?

Og om hva som kan eventuelt gjøres for at eg ska bli en fornøydd

kjører av min Volvo

 

Ser man det!

 

Mamma kjøpte seg tilsvarende bil nå i helga og den har akkurat de samme symptomene som du beskriver!

 

Bilen ble testet av naf samt at kvitteringer på girkassebytte for noen måneder siden ble fremlagt ved kjøpet.

 

Men etter ca 60 mil på vei hjem skjer det samme som du beskriver. Den går i fri når man slipper opp etter kickdown for så å smelle i gir.

 

Heldigvis garanti på girkassa. Har snakka med verkstedet og det ser ut som om kassa må byttes, igjen! Og den har ikke gått mer enn 100 000.

 

 

Hvor mye har din gått?

-Volvo 244 GL 1980

"Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet

-Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er merkelig.Mine begynte å ule i det de passerte 207 000 km.Jeg har skifta olje på begge kassene med ca 30 000 km intervaller,og begge bilene begynte med ulinga så og si likt.Ikke kjører jeg gris og ikke trekker jeg tungt.Har ikke giddet å reise på volvo med det da begge kassene virker helt fint.Hos meg så er det uling på alle gira fram til kassa blir varm,men det er litt små uling da også.Har en liten anelse om at det er momentomformeren(Converteren)som er skyld i ulyden.Men jeg gidder heller ikke ta ut kassa for overhaling før det eventuelt blir havari.Jeg har kjørt en diagnose på begge kassene,men det lå ingen feilkoder så intil det eventuelt skjer så får jeg bare skru opp lyden på stereoen.

min har vel ult siden jeg kjøpte den på 180 000km, ulte fælt en stund men nå tror jeg faktisk at det er i ferd med å avta? :)

 

kjører frisk innimellom (225hk chip) og drar TUNGE lass her på vestlandet så at den får kjørt seg er det liten tvil om. har sikkerrt kjørt 3000km med 1600kg på kroken og noen hundre kg i bagasjerommet men velger å tro at girkassen har godt av det ;)

 

har heller ingen feilkoder på girkassen, den fungerer alldeles utmerket i alle situasjoner, noen ganger blir det litt mer merkbar overgang mellom girene men det skjer som regel bare når girkassen girer opp et gir eller to etter at jeg har stressa den med mye bevegelse på gasspedalen og da går den i sportsmodus og da tillater den litt mer slurv for å gire raskere. (Gjelder AW50-42 girkassen, den som kun har vinterprogram og velger automatisk mellom sport/økonomi) selv om jeg har en mistanke om at min bil ikke har skjønt betydningen av ordet økonomi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min har vel ult siden jeg kjøpte den på 180 000km, ulte fælt en stund men nå tror jeg faktisk at det er i ferd med å avta? :)

 

kjører frisk innimellom (225hk chip) og drar TUNGE lass her på vestlandet så at den får kjørt seg er det liten tvil om. har sikkerrt kjørt 3000km med 1600kg på kroken og noen hundre kg i bagasjerommet men velger å tro at girkassen har godt av det ;)

 

har heller ingen feilkoder på girkassen, den fungerer alldeles utmerket i alle situasjoner, noen ganger blir det litt mer merkbar overgang mellom girene men det skjer som regel bare når girkassen girer opp et gir eller to etter at jeg har stressa den med mye bevegelse på gasspedalen og da går den i sportsmodus og da tillater den litt mer slurv for å gire raskere. (Gjelder AW50-42 girkassen, den som kun har vinterprogram og velger automatisk mellom sport/økonomi) selv om jeg har en mistanke om at min bil ikke har skjønt betydningen av ordet økonomi?

 

Har samme typebetegnelse på kassene mine,men jeg har 3 knapper.Sport,økonomi og Winter.Jeg kjører med steg 3 fra Scandinavian Car Tuning og har ca 245 hk så det hender jo at jeg lar den få strekke litt på beina.Har også litt for høyt ladetrykk.ca 1.1 bar mot 0.9 som er det chipen er programert for.Koblet inn på en turbosmart mellom WG og turbo for å kunne regulere trykket litt høyere når det trengs.Kan jo hende att effekt utaket over tid ikke er helt bra for kassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår