Gå til innhold

Ansvar for kollisjon under tauing

Ranger emnet

eistener

Anbefalte innlegg

Case: Gammel dame får motorstopp med sin bil. Hyggelig tysker insisterer på å taue gammel dame til nærmeste bensinstasjon.

Damen mangler selvsagt bremser under tauing pga av at motor ikke går. Tyskeren kjører for fort, og damen smeller inn i baken på tyskeren, som selvsagt vil ha erstatning. Mener dere tyskeren er helt uten ansvar her? (forsikringsselskapet mener i allefall det) Finner ingen steder denne situasjonen er beskrevet, men kanskje noen av dere vet mer om lovverket rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en slepesituasjon mamma var i engang.. Ho havnet mellom 2 biler som slepte.. Altså midt mellom begge bilene, både den som slepte og den som ble slept. Dette var da i ei rundkjøring, og vi fikk hele baksiden fra bakdøra og bak ødelagt. Dette dekte forsikringa til han som slepte.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener her at det er gammel dame sinn skyld. Du kan bremse selv om bremsekraftforsterkeren ikke trer i kraft når motoren ikke er i gang. Nå er det slik at henne smeller i en bakfra. Da er det i teorien hennes feil.

Men dette er en sak som må vurderes etter forhold, hastighet, lengde på tauet etc etc... Men helt klart best å la motoren være i gang når man tauer.

[V]2012 Skoda Octavia RS+, Race Blue Metalic

[x]2008 Toyota Auris 2,0 D4D TTE Edition, Night Sky Black

[x]1998 Nissan Skyline R34 GT-T, Sølv perle

[x]1993 Honda Civic HB Vti, Milano Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal bli slept noen steder der jeg f.eks ikke har fått start, bensintørr eller andre tekniske feiler, men der motoren har vært i orden, har jeg hatt bilen i høyeste gir å clutch ute. Da har jeg bremseservo og bremsene funker fjell.. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...