Gå til innhold

Noen spørsmål ang b230K og B23A...

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei.. Har en B230K stående, og en så å si komplett B23A. B23A'en knakk veiva på, så der har jeg fått meg ny veiv. Trenger jeg nye rådelagre osv til den nye veiva, elller kan jeg bruke de som stod på den som knakk? Er lagrene til B23A og B230K lik? Tenker da på veiv og rådelager.

 

Tenkte da å bygge opp B23A'en til en AT. Da med stemplene fra en B230K siden de er "ned-dreid" slik at jeg får lavere komp. Kommer det til å funke noe bra?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg kan ikke bruke stemplene fra K-motoren i b23a'en min på noen måte?

 

Har alle B23a samme lager?

 

jo,spm har råder så dette passer.

 

er vel 1mm tykkere kryssbolt på b23.

 

er vel annen rådelengde også.

 

du kan eksenterslipe veiva da,ned til b230 dim.

 

Da får du bortimot 2,5 liter og du kan maskinere b230k stempla så de passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke stempler fra B230A i B23en, K blir altfor lave. Men du må frese litt av B23 rådene for å få dem inn i B230A stemplene, og så må du ha noen spesielle foringer på kryssbolten grunnet feil diameter. Iglebæk Motor i Kristiansand selger slike, eller du kan få dreid dem selv. Med dette oppsettet skal du ende opp på ca. 7,5 i komp. Har det selv i en motor jeg såvidt har prøvd, men en kompis har kjørt med det i flere år. Lader 1,5 , og det funker fint!

I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy! -Tom Waits

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle sette sammen en brukbar turbomotor av de delene jeg har liggende, uten å bruke så altfor mye penger på prosjektet..

 

Hva er da det lureste jeg gjør? Iom at K-stemplene ikke passer i b23a'en? Kan jeg sette på en 398topp på K-motoren, å kjøre turbo på det igjen? Eller kommer innmaten til å smelte ved tanken på turbo? (Har hørt den ikke er den sterkeste)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle sette sammen en brukbar turbomotor av de delene jeg har liggende, uten å bruke så altfor mye penger på prosjektet..

 

Hva er da det lureste jeg gjør? Iom at K-stemplene ikke passer i b23a'en? Kan jeg sette på en 398topp på K-motoren, å kjøre turbo på det igjen? Eller kommer innmaten til å smelte ved tanken på turbo? (Har hørt den ikke er den sterkeste)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

k stempla fungerer egentlig "bare" med 631 toppen. k motorn er litt sær og har flat topp med forbrenningskammeret i stempla.

hvis du bruker 405,53x,398 osv sammen med k stempler får du svært lav komp. for lav til turbobruk også.

 

hvordan standt er blokkene i ang slitekanter osv da?

du har noen alternativer da. du kan maskinere ned k eller a stempla og bruke de i tilhørende blokk. du kan handle ft råder og stempler og sette i 230 blokka. eller handle m råder og stempler fra en b23et. med m råder og et stempler tåler den en god del. men du må muligens måle blokka di så det ikke blir problemer.

jeg ville gått for b23 i dette tilfellet da du "må" bruke 631 toppen hvis du maskinerer ned k stempla. med b23 kan du bytte til eks en 531 seinere.

 

eksenterslipe veiv er vel litt for "dyrt" til dette motorbygget maxis? hehe. ikke no vondt ment altså.

volvo 240 87mod (2,5l 16v turbo på gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja blir kompen så høy ja?

 

Er ikke forskjellen i kompresjonshøyden 6mm da?

 

 

eller?

 

Kan vel stemme det... Har ikke regna på det, var Mr. Iglebæk som påsto det. Han har solgt mange ferdige motorer med det oppsettet, bl.a. den som kompisen min har. Men for all del, ta det med ei klype salt.

I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy! -Tom Waits

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra oppskrift du kom med, rogern.. Hva ligger m råder og et stempler på i pris sånn ca? Vil dette passe rett ned i B23'en min uten problemer og uten ny veiv f.eks?

 

Alle blokkene jeg har er rimelig greie. Ingen som har spesielt mye slitekanter..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B23A har relativt sterke råder..

på hjemmesiden til noen svensker, Savarturbo eller noe sånt så står det om en med B23A råder med endel krutt da.

 

Stemplene burde holde et stykke også selv om de er neddreide, men det spørs jo hvor mye effekt du er ute etter.

 

Er målet 200-250hk. så burde B23A holde i massevis med std. innmat.

 

Velger du å bruke B230 blokka så har jeg FT råder med stempel i flott stand hvis du er intr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Målet er ikke så veldig mye, da jeg skal kjøre AT, men enplass nært 200hk om ikke mer er ihvertfall målet.

 

Hva er forskjellen på B230 kontra B23 da? Bortsett fra innmaten? Passer alle 2.3stemplene nedi sylinderen på b230, men ikke på veiva/rådene? Er slik jeg har forstått det..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår