Gå til innhold

chevrolet 3.50, må ha nytt svinghjul, men kas?

Ranger emnet

hafflar

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg har ein 68 nova der startarkransen på svinghjulet mitt e begynt å bli slitt. Så slitt at startaren ofte berre spinne uten å ta tak. Dette er jo ikkje holdbart nåke særlig lenge..

Motoren er ikkje heilt original, borra opp og litt anna småknask, så den er god for rundt 420hk.. er ein 3.50 kasse som står på. ein som såg på bilen, sa at svinghjulet ikkje var originalt, så han kunne ikkje sei på ståandes fot ka eg måtte bestille.

Nåken her så veit om det er fleire forskjellige størrelsar og dimmensjonar på svinghjula på desse motorane. eller er det berre "løp og kjøp"?

Hvis nåken her har ei formeining om kva eg burde kjøpt,med tanke på letta svinghjul og slikt, så berre skrik ut :)..

Da e litt vanskeligt for meg å undersøka kva som står på motoren, då eg ikkje er heime der bilen står så aaltfor ofte. Litt kjedelig å reise heim ei helg, skru girkassen ned, og så vente heeeilt til det nye kjem før eg får reist heim og skrudd det isaman igjen..

Kan vel berre sei med ein gong at eg er litt grønn på amerikanera, har helst holdt på med bobler før. Men ein gong må ein jo begynne,hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det er svinghjulet som er gåen? Kan jo være utslaget på starteren også. Da vil bare starteren spinne rundt..

Er det ikke automatkasse på denna motoren a? Isåfall, hva er vitsen med letta svinghjul da? :b

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, eg e sikker på da e da så e gåent.. Har blitt frest av langs kanten på den sio så startaren slår inn på. og da e nåken cm av svinghjule så startarkransen e ganske slitt. der han ikkje greier å ta tak. Men som sagt, ikkje nåke proff på automatkassa :p så om da e vits me letta svinghjul eller ikkje, veit eg lite om;)

Derfor eg spør,hehe

Men at da og e slitt, ska eg ikkje sjå bort ifra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk først at starteren slår inn mot svinghjulet før du påbegynner å ta av kassen. Automatkasser har ikke svinghjul. Bare ei tynn metallplate med en startkrans(tannhjul) rundt som starteren skal ta tak i. Er jo ikke clutch på automat, så er nok dårlig med svinghjul. Det svinghjulet du har nå, veier vel kanskje 1kg.. :p

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinghjulet, eller flexplaten som de vanligvis kalles, til disse motorene kommer i to varianter, hhv 12 3/4" og 14" diameter.

Disse har 153 og 168 tenner. Du kan se hvilket du har uten å ta ned girkassen ved å se på starteren.

Hvis boltene til starteren står på en linje 90 grader i forhold til senterlinjen gjennom starteren (ankeret), så er det 12 3/4", 153 tenner.

Hvis boltene står på en skrå linje har du et 14", 168 tenner.

Det har også betydning om motoren er før eller etter 1986 modell.

Disse har ikke like boltsirkler, så du kan ikke bruke et 86+ svinghjul på en 86- motor.

Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse goe tips her :)..

Så då veit me da, at da ikkje hette svinghjul når da e automatkasse,hehehe :P..

Får komma meg heim og kikka på da, sjå om eg finne ut nåke ei helg snart, berre komma heim fra arbeid i polen først.. Da e jo så mange polakka i norge nå, at nå e dei fadermeg måtta begynna senda nordmenn ne te dei for å gjera jobben deiras :P

men kos ser ein ka modell motoren er? Då eg kjøpte bilen, visste ikkje han eg kjøpte an av nåken ting nesten, så angåande modell og sånn veit eg lite om.. Går da an å sjå da på serienr på motorblokko eller nåke sånn?

Og te deg så har dele liggande, så kan da godt henda eg tar kontakt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider