Gå til innhold

Bolln`s Corrado!

Ranger emnet


Bolln

Anbefalte innlegg

Tror ikke den skal begynne å gå noe veldig ujevnt når du kobler den fra. (Correct me if I'm wrong..)

 

Tror ikke jeg ville brukt Biltema lambda. Hørt en del delte meninger om det. Ville heller satsa på en ebay-lambda til litt høyere pris :-)

 

Fekk tak i en anna en. men ikkje noe forskjell.

 

bilen går helt mongo på tomgang. den hosta å harka.

Har slitte med at ei ikkje har klart å fått fylt ladetrykk.

så i går tok ei å tetta igjen isvrøre. lada ca 0,95bar.

å etter ei tok ut gjenstand som ei brukte til å tette røre. så gjekk bilen som et dass på tomgang.

 

Noen som har noe anelse ka som feila? sett på tennpluggane å dem er kålsvarte.

Verdiane på AF viser 10 på varmmotor.

 

Så trur feilen ligge i tenninga. men vetasøren.

Motoren gjekk steikeflott før ei tok å tetta igjen Isv.

 

Need Help and tips:P

 

 

Edit: Er de mulig at chippen har fått kjørt seg? å blitt mongo?

Endret av Bolln
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 462
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skal mye til for at chippen blir ødelagt? En eller annen jording som er dårlig?

 

Har forresten noen nye lambdaer liggende. Hvor mange ledninger er det du har på din?

 

Hm okey. Motoren er godt jorda. fjerna jordinga fra eksosflens til throttlehuse(eller ei gløymte den da)men tvila de har noe å sei.

 

Tok å testa med en anna lambda i går men ingen forskjell.

 

Men skal der ver noe forskjell når du kobler i fra lambdaen PC?

 

Sidan pluggane er kålsvarte så må probleme ligge i tenninga?

defekt dyse?Fpr?......vetje om det har noe med at motoren harker å hoster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med jordingen først. Defekt dyse, hm tvilsomt. Kan jo ta ut railen og teste dysene da. Et beger til hver dyse, og se hvor mye som kommer i løpet av et par sekunder, og at det er likt

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med jordingen først. Defekt dyse, hm tvilsomt. Kan jo ta ut railen og teste dysene da. Et beger til hver dyse, og se hvor mye som kommer i løpet av et par sekunder, og at det er likt

 

hm okey. ut å teste i dag. siste dag ej får gjort noe på 16daga;/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e der en mulighet at registerreima har hoppa over et hakk?

Tok å dreide rundt veiva i sta. såg ikkje merka på svinghjule.

 

Det kan jo være en feil der, ja.. Er jo en rask sjekk om "kamhjulet" stemmer med toppen og om "veivhjulet" stemmer med merket på plastdekslet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være en feil der, ja.. Er jo en rask sjekk om "kamhjulet" stemmer med toppen og om "veivhjulet" stemmer med merket på plastdekslet.

 

he skjekka de. sode.....:P

 

Men vist ditta hadde skjedd så vil vel heile veien opp til 5000omdr vert heilt mongo. motoren går fint over 2000omdr. men på tomgang e den helt kake.

Endret av Bolln
Lenke til kommentar
Del på andre sider

las en plass på forume her. Om hjule på veiva. der er vist en kile inni der som holde veivhjule på plass? Så vist veivhjule wobbler så er kilen gåen?

 

å det kan gjer slik at bilen oppføre seg helt mongo på tomgang?

e ditta riktig eller e ei heil på bærtur no?:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

las en plass på forume her. Om hjule på veiva. der er vist en kile inni der som holde veivhjule på plass? Så vist veivhjule wobbler så er kilen gåen?

 

å det kan gjer slik at bilen oppføre seg helt mongo på tomgang?

e ditta riktig eller e ei heil på bærtur no?:P

 

 

Det er et "hakk" i regreimhjulet og veiva som kilen er inni, sånn at de er "timet opp" riktig. Om reimhjulet wobbler KAN hakket i veiva/regreimhjulet ha utvidet seg litt, slik at regreimhjulet og veiva ikke er helt "timet opp". Da kan du få feil timing på motoren.

 

Kan også være defekt svingningsdemper, bøyd veiv, slapp bolt på regreimhjulet, m.m.. Skjer det bare på tomgang eller også på litt turtall? Min har kun det problemet på under 1000rpm, så tror jeg har litt for lav tomgang. Leste på vwvortex at forskjellig kam krever forskjellig tomgang. Jo mer "aggresiv", jo høyere mener jeg det var...?

 

Prøv også å ta av reima til servopumpe/g-lader og se om det wobbler da. (Ikke la motoren gå lenge da den ikke får kjøling.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et "hakk" i regreimhjulet og veiva som kilen er inni, sånn at de er "timet opp" riktig. Om reimhjulet wobbler KAN hakket i veiva/regreimhjulet ha utvidet seg litt, slik at regreimhjulet og veiva ikke er helt "timet opp". Da kan du få feil timing på motoren.

 

Kan også være defekt svingningsdemper, bøyd veiv, slapp bolt på regreimhjulet, m.m.. Skjer det bare på tomgang eller også på litt turtall? Min har kun det problemet på under 1000rpm, så tror jeg har litt for lav tomgang. Leste på vwvortex at forskjellig kam krever forskjellig tomgang. Jo mer "aggresiv", jo høyere mener jeg det var...?

 

Prøv også å ta av reima til servopumpe/g-lader og se om det wobbler da. (Ikke la motoren gå lenge da den ikke får kjøling.)

 

Okey men vist ditta hakke no har utvida seg, sitte ikkje på plassen sin. så vil vel motoren host å harke heile veien opp til f.eks 5000omdr å ikkje berre på tomgang?

 

Skjer kun på tomgang. går dårlig opp til ca 1500 omdr å fint derretter.

 

Kjøre med orginal cam no.

 

får stikke ut å teste litt no;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Får update litt om korleis det gjekk med motoren som var bora å mye styr.

 

Den motoren som står i no e stortsett orginal. Slete litt med å få start på den i de siste. men fant ut grunen no for et par daga sidan. bolten på veiva var laus, å kilen he antagelig flytta på seg. så timminga e helt føkka.

 

Såfall om den andre motoren som var bora å litt styr. havarerte like etter 80 mil da g-laderen var innkjørt. alle 4 sylindera rivde seg.

 

IMG_9834.jpg

 

Viste seg at klaringa på stempelringane var feil. altså enden på ringane. Så når motoren vart varm så var der ikkje meir plass til ringane;p

Heldigvis for mej så var de verkstede sin feil at blokka havarerte. Ikkje la en lærling hold på med blokka di!:P

 

Skal no ut med ny blokk neste veke, til verkstede å nye ringane som er på vei.

 

Starte i dag med å demontere heile motor rommet. Demontere motor, sjå over ka dela eg skal bruke. trim å styr. Ta litt bilde kanskje, vist der er noe spennande å ta bilde av:P Siste sjangse no før skule start å greier. ellers enda de vel opp med å lagre den i 2 år;/ Å selge den ekje et alternativ en gong;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ikkje så mye som skjer fortida.

Venter på stempelringer.

 

Skrudd sammen toppen. Alt har blitt vaska i maskin.

Motoren skal sjå helt orginal, bortsett fra blåe samcoslanger her å der:)

 

et bilde av toppen;)

IMG_2217.jpg

 

Tok å skrudde av hjule på veiva. til venstre for skilespore så mangler det en liten bit, såg ikkje noko av dinna kilen. Men på baksida av hjule(bilde) så ser det ut som det er punksveisa der:P er de normalt? skal vel ligge en kile i spore som du kan vøre altså en laus en?

IMG_2216.jpg

 

Så en ting til. er de normalt at du kan bevege litt stempela til sides? har 2 blokker liggandes her som ej kan bevege litt til sides. alle 4. begge har gått ca rundt 150000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår