Gå til innhold

toppakning på rs2 gåen

Ranger emnet


candycokane

Anbefalte innlegg

Kjølevæska trenger ikke gå i olja, er nok mer vanlig at den går ut i en sylinder slik at det ryker hvitt når du kjører...

 

Er det veldig trykk i ekspansjonstanken når du har har kjørt og motoren står på tomgang?

Det er gjerne tegn på ødelagt toppakning.

 

Hvilken temperatur ligger motoren på under kjøring?

Varierer den? Er det dårlig med varmluft fra varmeapparatet?

 

Har motoren vært veldig varm, over 110 grader?

Hvilket ladetrykk kjører du med?

 

Skal du bytte den selv, bør du ha skrudd litt tidligere.

Er en relativt omfattende jobb, toppen bør planslipes, og du bør bytte ventiltettinger og evt ventilstyringer i samme slengen.

 

Du trenger nytt toppakning sett og strekkbolter.

 

Registerreima må selvsagt av, og motoren må times opp igjen.

Gjør du dette feil, kan du fort få noen rare ventiler... :D

 

Når du starter opp igjen må du sørge for å lufte motoren, så ikke kjølesystemet er fullt av luft.

Skal vel i teorien lufte seg selv, men det pleier ikke være så enkelt.

 

Kjølevæske, olje og oljefilter må byttes.

 

Står endel om dette i tråden om min RS2, med litt bilder og slikt, men det er jo ingen full "how to"... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

turbo trykket ligger 1,6 ca.

 

Tempraturen er helt stabil ca 90 grader tror jeg, husker ikke helt. det er litt trykk når jeg skrur av lokket på expasjons tanken, det fiser litt å så er det over. Varme apparatet kan det kansje være noe med... blir jo varmt men ikke veldig sånn skikkelig glo varm luft, som jeg har kjent på andre biler. men jeg har sjekket veldig mye klarer faen ikke finne noe lekasje noen steder, så vannet må jo bli borte ett sted, kansje det fordamper bort for det er jo veldig lite som blir borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ecu er hele motorstyringa.. :)

Ofte blåser varmeapparatet ujevn temperatur ved toppakning-problemer pga luft i kjølesystemet..

Men da pleier det å være kraftig trykk i ekspansjonstanken..

 

Hmm..Virker jo lovende at det ikke er trykk + at det ikke går vann i olja.

 

Würth har en slags væske som kan holdes i eksosen på bilen, som indikerer om det er kjølevæske i eksosen, dvs def toppakning.

 

Kanskje det er verdt et forsøk? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den lekker tydlig hvis ikke så mye ut i fra hva jeg kan forstå. burde nok ta en nærmere titt rudt i motoren om det kan dryppe litt fra en slange eller tempføler. kjør bilen skikkelig varm å kikk over og under om mulig, er det en liten lekasje er det ikke sikker du ser det når det ikke er trykk på annlegget. sjekk at pakningen på lokket til beholderen er hel og myk også. sjekke også rundt huset der termostaten står, ser du noen tegn til størkna kjølerester?

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okej, nå skal jeg sjekke dette. Hvor kan jeg få kjøpt denne væsken fra Würth`?

 

Varme apparatet blir skikkelig varmt når jeg skrur på HI på klimaen, så det fungerer perfekt. Jeg skal ta med bilen på verksted å bruke en slags trykk tester på sirkulasjons anlegget får å håpe på og finne noen lekasje.

 

Har også en annen feil, hvis jeg kjører bilen skikkelig hardt, kan jeg plutselig miste nesten all ladetrykk, plutselig kan jeg høre og kjenne att snurra ikke vil være med i det hele tatt. Så kjører jeg rolig i 5 min så er det OK igjen. Noen som kan gi meg på svar på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dårlig olje trykk til turboen, sjekk oljetrykksrøret! disse kan kokse igjen. kommer av at bilen ofte blir kjørt hardt å stoppet rett etter bruk uten at oljen får sirkulert å kjølt seg ned. dette er ikke sikkert men har vært borti det.

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår