Gå til innhold

9 seter = minibuss?

Ranger emnet

Recaro

Anbefalte innlegg

Heisann..

har netttopp kjøpt russebil, 9 seter, vi var strålende fornøyde siden vi fikk den ganske billig i tillegg, men han som skal kjøre har kun lappen på personbil, har han da lov å kjøre denne?

problemstillingen er da som følger: i utgangspunktet så er vel 9 seter minibuss, men da skal det vel stå merket minibuss i vognkortet? i denne russebilen så er den registert som personbil, jeg mener da at han har lov til å kjøre denne, men en annen kompis av meg sier han ikke har lov.. noen som har peil på detta`? siden bilen er forholdsvis gammel er det da noen form for overgangsregel, eller no særskilt på russebiler?

- "97" Hyndai Coupe, 2.0 140

- "89" modell fotgjenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrulsR skrev:
Hvis den er registrert som personbil, så er det personbil. Kan det være en mulighet for at tidligere eier(e) har slengt inn et ekstra sete uten å melde fra til vegvesenet? I så fall er sjåfør/eier screwed ved en eventuell kontroll. Sjekk dette med tidligere eier og vegvesenet, så får du nok oversikt :)

mener det er en orginial 9 seter...

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=11731066&sid=xz2bacRTM4L392450

noe ala denne her, er ikke samme modellen, men den type bil,

og denna er regga som 9 seteres personbil...

- "89" modell fotgjenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd-Helge skrev:
9 seter(8pasasjerer + fører) er personbil.

antall seter skal stå i vognkortet så det er bare å sjekke der så finner du ut om tidligere eier har satt i flere seter.

Oki, er 8+1 sete i bilen, har ikke sett antall seter i vognkortet, men hørte at det var en orginial 9 seter, og siden den er regga som personbil så regner jeg med at en med klasse B har lov å kjøre den ;)

- "89" modell fotgjenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Recaro skrev:
Oki, er 8+1 sete i bilen, har ikke sett antall seter i vognkortet, men hørte at det var en orginial 9 seter, og siden den er regga som personbil så regner jeg med at en med klasse B har lov å kjøre den ;)

Ah, 8 passasjerseter går under B. "Klasse D1 (minibuss) gjelder føring av motorvogn for persontransport med 9-16 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Motorvognen skal ha en lengde på ikke over 7,5 meter."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrulsR skrev:
Ah, 8 passasjerseter går under B. "Klasse D1 (minibuss) gjelder føring av motorvogn for persontransport med 9-16 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Motorvognen skal ha en lengde på ikke over 7,5 meter."

takk skal du ha for svaret :P da slipper vi å kjøre ulovelig i russetiden,

- "89" modell fotgjenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrulsR skrev:

6 meter faktisk =)

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gå heltfint med en bil med 9 seter. minibusser har som regel 14-16 seter, eller mer.

Siden den er registrert som personbil, som dog skal ha vært sjekket av de som jobber der, skal det gå veldig fint å kjøre med klasse B førerkort.

Noen i klassen min har Van med 8 seter, helt topp.

Personlig kjører jeg min egen lille varebil.

¤~DeviGirl~¤

Lenke til kommentar
Del på andre sider