opel freak Skrevet November 20, 2007 Rapporter Share Skrevet November 20, 2007 Etter det jeg har fått med meg er custom stempler dreid av et råemne i ønskest material kvalitet. For de som har tilgang på CNC maskinpark må det da være en lett jobb og lage et stempel innefor toleransene som trengs så lenge man har tegninger av det? Det jeg dog lurer på er hvilken kvalitet materialet er og hvor kan man skaffe slikt? Hvilke toleranser må man holde seg innefor vist man skal maskinere stempler selv? Er stempelet 100% sylindrisk eller er det tatt høyde for varme påvirkninger? Hvor kan man skaffe stempelringer? Hva er kryssbolten lagd av? Kommer sikkert mere ;) Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dimmu87 Skrevet November 20, 2007 Rapporter Share Skrevet November 20, 2007 stempelet er både konisk og ovalt, for å utvide seg rett ved driftstemp. kanskje ikkje alle som er det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel freak Skrevet November 20, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 20, 2007 Ser for meg at stempelet snevrer inn til lenger man kommer opp. Er jo utrolig mye varmere på den første kompresjonsringen kontra den andre f.eks. Men sett ovenfra må vel et stempel være rundt, eller? Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dimmu87 Skrevet November 20, 2007 Rapporter Share Skrevet November 20, 2007 korrekt, men og pga det er meir gods i toppen av stempelet som betyr meir stål som skal utvidast. det et litt ovalt pga meir gods rundt holet til krysspinnen, var det eg lærte iallefall.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Rønningen- Skrevet November 20, 2007 Rapporter Share Skrevet November 20, 2007 er vel ovalt ja! er nok ikke bare bare å lage et stempel selv om man har cnc maskin! kan tenke meg at det blir dyrere enn å kjøpe av de som kan det og masseproduserer det.. må jo herdes på div måter også.. Siter "Vorsprung Durch Technik" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet November 20, 2007 Rapporter Share Skrevet November 20, 2007 Mange stempler er laget av smidd 2618-alu... de er kamslipt,dvs. de er smalere i aksen parallellt med krysspinnen og "lengre" i aksen som er 90º fra krysspinnen. Toleranser? Greit nøyaktige...og det tricky'e er jo å beregne utvidelseskoeffisienten sånn at det blir rundt ved driftsvarme,sett ovenfra... Stempelringenes materialspec avhenger av materiale de skal gå imot,være seg jernforinger,NiKaSil eller AluSil... krysspinner = oftest verktøystål. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.