Gå til innhold

Bytta starter på Astroen

Ranger emnet


Hot Rod

Anbefalte innlegg

I forgårs måtte jeg bytte starteren på Astroen.

Har bestilt en ny fra USA, men den er ikke her før om et par uker og bilen var omtrent ikke til å få startet. Dermed måtte jeg bruke ministarteren jeg har kjøpt til rodden i mellomtida.

 

Den gikk rett på, men ble stående for nærme flexplata når den ikke var i bruk, slik at den såvidt toutchet borti ved gasspådrag og oppover bratte bakker. Ikke hard og stygg lyd, men mer enn nok til at man må gjøre noe med det.

Har hørt masse om shimsing for å så starteren til å gå i korrekt inngrep med flexplata, men ikke at den kan komme for nærme??

 

Det jeg ihvertfall gjorde var å ta av igjen starteren og skru løs den freste aluminiumsklumpen på den. Så lagde jeg en chims av en 1,25 mm plate slik at avstanden mellom alu-klumpen og startmotoren økte tilsvarende. Det lå en tynn shims eller pakning der allerede, så jeg lagde bare en kopi av den.

Dermed kom starmotoren 1,25 mm lengre vekk fra flexplata og nå funker det perfekt.

 

Bare som et tips dersom andre har samme problemet.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For nære?

Joda, tross alt deler fra USA vi snakker om å der er de ikke så nøye...men som du skriver så er det shimsing som er tingen...

 

Kan vel si det slik at det er god butikk å legge seg ned på bakken med en skikkelig skutrekker å pirke fram bendiksen ut på tenna for å se om den passer til tennene på flexplata...

 

Skal en ha den lengre ifr så himser man med å legge plater på under hele...

 

Skal man ha den nærmere, ja da legger man bare blekk mellom starter og block på den ytterste skruen, så "vipper" startern nærmere flexplata....:thumb

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er med på den, men jeg skjønner ikke helt hvodan dette er mulig uten å ta av dekselet under converteren? Og like under det dekselet igjen går original corss-over eksosen på Astroen, så det må da være et jævla marakkel å få sjekket det inngrepet skikkelig? Eller er det et poeng her jeg ikke har fått med meg?

 

Og på rodden med manuell kasse må det bli enda verre, siden vi der snakker om fjerning av hele cluth huset for å komme til...?

 

Den gangen jeg monterte på rodden den starteren jeg bruker på astroen nå, var det greit, fordi jeg gjorde det med kun svinghjulet montert, uten clutch/gear og da var det jo ok. Det resulterte forresten i bruk av null shims.

 

Men altså: Hva er evt. knepet for å justere inngrepet på starteren UTEN å fjerne halve understellet på Astroen?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår