Gå til innhold

Bytte girolje passat 99 1.9tdi

Ranger emnet

vwpassat_tdi

Anbefalte innlegg

Hvordan bytter man girolje på en Passat 1.9Tdi 99 mod sedan?

Giret er veldig hard på morgen ved kald gir/motor, men blir bedre etterhvert. Er det girolje?

Hvor tapper man ut og hvor fyller man inn? Jeg vil helst bruke Mobil1 olje, er det noe spesifikk godkjenning som motoroljer på giroljer også, som jeg må passe på?

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er hver 60.000 eller 2 år. Ellers må du se om det kan være hard giring o.l

Det er ikke normalt å skifte girolje på disse kassene hver 60000km eller hver 2.år. Følger bilen opp servicer blir giroljenivået kontrollert(kommer litt ann på hvor stor service som er oppført) og er nivået OK og giringa normal så går den slik til neste service igjen,med mindre noe skjer med kassa i mellomtida..

Men i ditt tilfellet kan det nok være lurt å skifte olje på kassa, tappepluggen er under girkassa (ofte er dette en spesial "mutter" eller umbrako/torx... Påfyllingspluggen er rett foran venstre indre drivledd/tripoidledd. Fyll på til det renner ut, vi bruker girolje ved navn TAF-X.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle til å skifte girolje, så jeg at tappe og fylle pluggen var ULIKE!! Fyllepluggen var 17mm umbrako som gikk greit å løsne med umbrako jeg kjøpte fra biltema, men tappepluggen var det verre med. Hadde ALDRI sett en slik før, ser ut som torx med utpress i midten. Det ødela hele giroljebytte igår. Betalte for leie av løftebukk for ingenting. Men de selger denne på Wurth til hele 350 + mva!!! Sykt pris. Lette etter overalt, ingen andre enn Wurth har. Navnet er M16 eller innbus M16 eller noe. 16mm. Skal se ut som torx med hull.

Tror den ser slik ut: eBay Österreich: Spezial M16 Stecknuss für Audi VW Getriebeöl Schraube L (Artikel 160187589703 endet 14.12.07 21:21:08 MEZ)

Noen som vet hvor man kan kjøpe det til en normal pris?

-Finn- : Du har rett, det er spes mutter på tappepluggen bare. Fylling er umbrako 17mm.

Hvor kjøper man noe man kan skrue ut tappepluggen med da??

Jeg har kjøpt Castrol TAF-X ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok bare wurth som har den der ja, du finner den sikkert på nette, men tror ikke du finner den så mye billigere en det wurth forlanger. tror jeg har en slik et sted å:wonder:

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle til å skifte girolje, så jeg at tappe og fylle pluggen var ULIKE!! Fyllepluggen var 17mm umbrako som gikk greit å løsne med umbrako jeg kjøpte fra biltema, men tappepluggen var det verre med. Hadde ALDRI sett en slik før, ser ut som torx med utpress i midten. Det ødela hele giroljebytte igår. Betalte for leie av løftebukk for ingenting. Men de selger denne på Wurth til hele 350 + mva!!! Sykt pris. Lette etter overalt, ingen andre enn Wurth har. Navnet er M16 eller innbus M16 eller noe. 16mm. Skal se ut som torx med hull.

Tror den ser slik ut: eBay Österreich: Spezial M16 Stecknuss für Audi VW Getriebeöl Schraube L (Artikel 160187589703 endet 14.12.07 21:21:08 MEZ)

Noen som vet hvor man kan kjøpe det til en normal pris?

-Finn- : Du har rett, det er spes mutter på tappepluggen bare. Fylling er umbrako 17mm.

Hvor kjøper man noe man kan skrue ut tappepluggen med da??

Jeg har kjøpt Castrol TAF-X ja :)

ja var det jeg tenkte meg, en såkalla "hulltorxmutter".. wurth har denne ja som nevnt også såklart møllerverkstedene i sitt spesialverktøy-sortiment. Men er nok ikke så mangen av de som vil låne bort spesialverktøy,siden produsenten lager det slik nettopp fordi at bilen skal komme til verksted for slike jobber.

Men kan jo vere heldig å få lånt av et verksted da, spør et som tar inn alle slags bilmerker f.eks. kjedelig å kjøpe en slik bare pga ett oljeskift!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kjedelige greier. gidder ihvertfall ikke betale 350+mva for en gangs bruk.

Jeg skal høre om jeg får lånt av et verksted jeg kjenner til, om de har er store spm....

Ellers bestiller jeg fra nettet til 10euro.

ja var det jeg tenkte meg, en såkalla "hulltorxmutter".. wurth har denne ja som nevnt også såklart møllerverkstedene i sitt spesialverktøy-sortiment. Men er nok ikke så mangen av de som vil låne bort spesialverktøy,siden produsenten lager det slik nettopp fordi at bilen skal komme til verksted for slike jobber.

Men kan jo vere heldig å få lånt av et verksted da, spør et som tar inn alle slags bilmerker f.eks. kjedelig å kjøpe en slik bare pga ett oljeskift!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Tja, litt vanskelig å si, men det er ikke så hard på 2.gir som før ihvertfall. Men under kjøring ble det litt tyngre å skifte synes jeg, første dagen etter oljeskift....kanskje bare jeg som tror eller hadde forventa for mye...

Men skal sjekke noen dager på morn og gi litt nærmere bekjed..

Ble det forandring??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 years later...
Tja, litt vanskelig å si, men det er ikke så hard på 2.gir som før ihvertfall. Men under kjøring ble det litt tyngre å skifte synes jeg, første dagen etter oljeskift....kanskje bare jeg som tror eller hadde forventa for mye...

Men skal sjekke noen dager på morn og gi litt nærmere bekjed..

Jeg må spørre om en liten ting her selv om det er lenge siden dette ble tatt opp. fyller du opp hele girkassa med olje eller skal det være en viss mengde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider