Gå til innhold

Må jeg koble til vannkjøingen på turboen?

Ranger emnet


Otto

Anbefalte innlegg

heisann hoppsann, jeg har det litt travelt med å få bilen i orden, skal på eu snart og da må den være på veien, så jeg lurer på om jeg kan la vær å koble til vannkjølingen på garret T3 ? eller kan jeg vente med det?

 

takk for svar på forhond :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har det seg slik at på vannavkjølte turboer så er ikke oljen med på annet en og smøre, så jeg anbefaller deg og bruke den, i verste fall kan turboen rase...

 

Oljen kjøler/smører både på en vannkjølt og ikke v.kjølt

 

Ser du en T3 gjennomskåret så vil du se at oljekanalene er akkurat like store!

 

Vannet er ekstra kjøling og ble introdusert når turboene ikke holdt på langt nær så lenge som en motor,og siden det er en dyr del å bare kalle slitedel så gjorde de noe med holdbarheten!

 

Altså holdbarheten for de som ikke forstår hvor viktig det er å la turboen kjøle seg ned på tomgang etter bruk.

 

Er jo greit å la det stå på ved vanlig bruk.

men ved trimming så kobles det vekk for å få mer kapasitet på kjøling av motor.

 

Er jo mange som kjører uten vannkjøling på turboer med kjølemantel,både med og uten kulelager.

 

Har selv kjørt uten kjøling på T3 uten ras!

 

F.eks er det en på prosjektforumet som sikter på 600+hk som kjører uten,selv om den er laget for kjøling.

 

Noen mener at pga. av struping på 1mm på enkelte turboer så kommer det ikke såå mye olje.. kan jo prøve å ta slangen og evt.gi full gass og se hvor mye olje som kommer.

 

Lagrene er jo også en form for struping i seg selv.

 

Men vet det er delte meninger her inne om dette, og har vel nok en gang kastet en brannfakkel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, de er like, men når turboen er designet for og bruke vann avkjøling så er det vel dumt og ikke gjøre det?

 

Det er alltid noen som har klart eller klarer noe som er i mot "reglene", jeg bare anbefalte og bruke vannavkjølingen jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljen kjøler/smører både på en vannkjølt og ikke v.kjølt

 

Ser du en T3 gjennomskåret så vil du se at oljekanalene er akkurat like store!

 

Vannet er ekstra kjøling og ble introdusert når turboene ikke holdt på langt nær så lenge som en motor,og siden det er en dyr del å bare kalle slitedel så gjorde de noe med holdbarheten!

 

Altså holdbarheten for de som ikke forstår hvor viktig det er å la turboen kjøle seg ned på tomgang etter bruk.

 

Er jo greit å la det stå på ved vanlig bruk.

men ved trimming så kobles det vekk for å få mer kapasitet på kjøling av motor.

 

Er jo mange som kjører uten vannkjøling på turboer med kjølemantel,både med og uten kulelager.

 

Har selv kjørt uten kjøling på T3 uten ras!

 

F.eks er det en på prosjektforumet som sikter på 600+hk som kjører uten,selv om den er laget for kjøling.

 

Noen mener at pga. av struping på 1mm på enkelte turboer så kommer det ikke såå mye olje.. kan jo prøve å ta slangen og evt.gi full gass og se hvor mye olje som kommer.

 

Lagrene er jo også en form for struping i seg selv.

 

Men vet det er delte meninger her inne om dette, og har vel nok en gang kastet en brannfakkel ;)

 

 

En kan jo virkelig lure på hvorfor de lager dem for vannkjøling i grunn. Merklig at de bruker mere penger på å lage med enn å ta det bort?

 

Kom til å tenke på en del år tilbake hvor faren til en vann satt på kjøkkenbordet etter sønnen kjørte av veien dagen etter han kappet fjærene. Sitat "Du er ikke dum du gitt, Merkelig at alle på Ford ikke hadde forstått at Taunusen holder seg bedre på veien med kappefærer"

 

Konklusjonen.. Det som er der, er der som oftest av en grunn

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada..

Flott sammenligning i grunn! :)

 

Trodde jeg skrev hvorfor de begynte med vannkjøling jeg.. hehe..

 

Alt som er der må brukes,alt annet er skummelt og dumt!

 

Hurra for EGR f.eks

 

Sier jo at det bare er å koble på vannkjøling ved vanlig bruk,MEN ved trimming så plukkes det av for å få mer ut av radiatorens kapasitet.. Nå fins det store rad. å få kjøpt,men hvis det blir så varmt inni turboen at vannet koker så er det jo ikke heldig.

 

Har ikke sett så mye vannkjøling på banetreff,der er det jo som regel noen oppegående trimmere og potente biler..

 

Har jo egen erfaring med T3 med avplukket kjøling,fungerte fint for meg hvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada..

Hurra for EGR f.eks

 

Nå er EGR ett jævlig dårlig eksempel, da EGR'en kobles fra når du gir full gass. Så så lenge EGR'en fungerer slik den skal, så virker den ikke effekt-hemmende på noen måte.

 

Stusser også litt på at det er fordelaktig mht kjøling å kjøre uten vannkjøling på turboen. Da varmer turboen opp olja, som kjøles av nettop... radiatoren. Har man luftkjøling til oja, så er riktignok saken litt annerledenes.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar!

 

jeg skal koble den til, men jeg må ha bilen i orden asap! det vil si at jeg skal bruke all tid på å få motoren i igjen og få den eu kontrolert har frist ut nov.

 

men jeg SKAL koble på vannkjølingen :) bare ikke denne uken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

satan me snodige folk her inne egentlig, meninger å synsinger faen i hytt og gevær! realace, hva er det egentlig du vrøvler om? drukket blomstervann!? det du så stolt her spyr utav deg er at hvis de mods folk gjør med bilene, hade vært noe poeng i å gjort, så hadde volvo gjort det selv!? å la oss si de hadde det, for 25år siden..?

 

ealoken, har du egentlig noe peil på dette her i det hele tatt?

 

ace of spades, du er en god mann;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår