Gå til innhold

Fjusking/nøkking, og nekt ved 4k rpm


skogpekka

Anbefalte innlegg

Hmm, her en morgen når jeg startet så ble jeg negativt overrasket. Skulle kjøre bilen til verksted, men når jeg først hade startet opp og bega meg ut på motorveien så var det unødvendig mye nøkking og fjusking... Motoren nektet å dra over 4k (bare ble på 4k og "sperret", som å kjøre mot _heftig_ motvind) og føltes relativt slapp.. Måtte til og med trå til en del ved igangsetting fra stillestående...

Den liker heller ikke kjøring på 5:e giret på 2k rpm i oppoverbakke, da ble det endel nøkking.

 

Noen ideer?

Kjører forøvrig med K&N 57i og oppgradert software (nedgraderte til std software før jeg startet opp, skulle på verksted).

 

Mens den stod på oppretting så ba jeg også verkstedet (Ford Kverneland) om å ta EU-sjekken, noe som ga resultater som at den hadde for mye avgasser..

 

 

2 tanker føre dette skjedde så hadde jeg tatt dyse/motorrens.. (STP Full System Cleaner)

 

 

Hjelp.

- 1993mod Ford Fiesta RS1800

- 2004mod Ford Mondeo Ambiente 2,0 Duratorq estate (Bluefin, K&N 57i)

- 1999mod Ford Mondeo Ghia 2,0 Zetec sedan (Bluefin, Ferrita 2,25" rustfri catback, K&N 57i, Morette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja, luftfilteret er ikke over-oljet og har kjørt med dette i snart 3 år (rengjort og oljet 1 gang i året), og om kat. er tett så skulle jeg vel ha merket noe gradvis forverring. Hørte at kanskje lambda kunne være moden for utskifting, da denne ahr en viss innvirkning på luft/drivstoff som forsyner motor. LMM er det vel ikke, for da hadde jeg vel sett det på avleste feilkoder (ja, har undersøkt om det er feilkoder). Skal prøve å dra av ledningen fra lambda i morgen og starte opp. Er det ingen forandring så vil jeg tro at det er synderen :)

 

Takker for svar så langt! ^^

- 1993mod Ford Fiesta RS1800

- 2004mod Ford Mondeo Ambiente 2,0 Duratorq estate (Bluefin, K&N 57i)

- 1999mod Ford Mondeo Ghia 2,0 Zetec sedan (Bluefin, Ferrita 2,25" rustfri catback, K&N 57i, Morette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du prøvd andre pluggledninger?? bilene mister fullstendig dra vilje ved tung belastning hvis en ledning begynner å miss tenne. oppover bakke på 5 å 2000 rpm er jo ganske mye belastning, seff kommer litt an på hvor mye oppoverbakke det er da hehe. håper du finner ut av det for er ganske kjedelig når bilene ikke funker som de skal.

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
tanken har ikke falt deg at d kan vere at den ikke funker med std software lengre???

 

Dette er ikke et aktuellt tema engang, da software ikke er noe som kan bli frastøtt på den måten. Skulle en PC slutte å fungere som du la inn en servicepack til operativsystemet, evty en kritisk oppdatering? :)

 

Til dere andre som har svart; Har ENDELIG fått satt av verkstedstid og skal fikse en rekke ting for å få den godkjent. Tar det da, og en bekjent somk jobber hos Ford delelager hintet til at det kunne være LMM som endelig har tatt kvelden. Den skal jeg bytte uansett når han kommer tilbake på jobb over nyttår; grei rabatt å få på dyre deler ;)

- 1993mod Ford Fiesta RS1800

- 2004mod Ford Mondeo Ambiente 2,0 Duratorq estate (Bluefin, K&N 57i)

- 1999mod Ford Mondeo Ghia 2,0 Zetec sedan (Bluefin, Ferrita 2,25" rustfri catback, K&N 57i, Morette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Woo, TTT ftw! Det første først; Morette montert! Siste settet til salgs i landet til MK2 med el justering ble kjøpt av meg fra Billykter.no like før julaften (ankom julaften) til den nette sum av 3100 kroner! Happy! Ble knall!

 

Anyhoo; Tror problemet mitt begynner å bli løst. Batteriet mitt er temmelig slitent, og har tidvis blitt tappet helt, slik at hjernen har gått på safemode og prøvd å lære seg selv opp igjen ved nesten hver start jeg har hatt (løse koblinger ved batteripoler). Blir nytt batteri i morgen, tett etterfulgt en grei startprosedyre jeg er blitt anbefat av en britisk entusiast-side!

 

Tror jaggu dette ordner seg til slutt ^^

 

Btw, de Morette-lyktene lyser TEMMELIG mye bedre enn det originale!

- 1993mod Ford Fiesta RS1800

- 2004mod Ford Mondeo Ambiente 2,0 Duratorq estate (Bluefin, K&N 57i)

- 1999mod Ford Mondeo Ghia 2,0 Zetec sedan (Bluefin, Ferrita 2,25" rustfri catback, K&N 57i, Morette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woo, ser ut som om problemet løser seg. Byttet batteri i dag og startet bilen. Lot den gå på tomgang i 15 min, deretter kjørte jeg den _rolig_ på vei i om lag en time, for så å kjøre mer variert og aktivt en time til. Nesten like god som før tullet begynnte nå! -Og med Morette i fronten virker bilen mer unik også; kanskje til og med litt raskere? ;D

 

Takker for svar og innspill i tråden, problemet mitt er for øyeblikket løst, men man er velkommne til å diskutere lignende hendelser + løsninger videre utover her ;)

- 1993mod Ford Fiesta RS1800

- 2004mod Ford Mondeo Ambiente 2,0 Duratorq estate (Bluefin, K&N 57i)

- 1999mod Ford Mondeo Ghia 2,0 Zetec sedan (Bluefin, Ferrita 2,25" rustfri catback, K&N 57i, Morette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Woo, ser ut som om problemet løser seg. Byttet batteri i dag og startet bilen. Lot den gå på tomgang i 15 min, deretter kjørte jeg den _rolig_ på vei i om lag en time, for så å kjøre mer variert og aktivt en time til. Nesten like god som før tullet begynnte nå! -Og med Morette i fronten virker bilen mer unik også; kanskje til og med litt raskere? ;D

 

Takker for svar og innspill i tråden, problemet mitt er for øyeblikket løst, men man er velkommne til å diskutere lignende hendelser + løsninger videre utover her ;)

 

Den framgangsmåten er beskrevet i Hayne's manualen som en "reset" av ECUen. Da skal du fjerne batteriet (ECUen sletter innstillingene den har). Så kjøre bilen på tomgang (ECUen justerer blandingen ved å lese av eksos med sensorer). Så kjøre bilen rolig (ECUen justerer blandingen for rolig kjøring). For til slutt å kjøre aktivt (ECU justerer igjen).

 

Trolig har ECUen din feiljustert seg selv hvis en sensor har gitt feilmålinger. Dette er da min mening ut ifra at denne metoden fungerte :)

Skattepengan får bein å gå på no som æ har fådd tak i turbomanifold!!!

 

Ford Mondeo, 1996, 2.0 Zetec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår