Gå til innhold

Ombygging til V8- Tips og hint

Ranger emnet


HPfreak

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle lage en liten info side nå i disse dagene det er snakk om at d ikke skal gå ann å konvertere til V8 på Volvo 240. Er jo en del som driver å bygger om bilene sine så da tenkte jeg kanskje jeg skulle lage en egen tråd hvor vi med erfaring av ombyggingen kunne dele med hverandre.

 

Starter da med hva som står i forskriftene til Vegvesenet:

 

GODKJENTE OMBYGGINGER/ENDRINGER, VOLVO 240/260

 

YV1-D

242, 244, 245, 264, 265:

 

Kode YV1 D1 - Motoreffekt:

Maksimalt tillatt motoreffekt for Volvo 240/260 er 200 hk DIN (maks dreiemoment 22 kpm DIN) uten at det er nødvendig med endringer i chassiet. Monteres d ventilerte skivebremser foran, kan d benyttes effekter opp til 220 hk DIN (28 KPM)

 

Det godkjennes montert alternative bensinmotorer såfremt ovennevnte data er oppfylt.

 

Kode YV1 D3 - Alternativ motor:

Det godkjennes montering av V8 motor eller Volvo`s dieselmotor D24 dersom spesifikasjonene i kode YV1 D1 oppfylles og om følgende tillegg utføres:

-Forfjærene byttes til "dieseltype" det nr 1229338, eller det monteres forstilling fra varevognmed forfjærer det. nr 1229337 *)

*Fjærer diesel: Tråddiam. 13,5mm - ytterdiam. 165,5mm - Effektive vindinger = 5,5

*Fjærer varev.: Tråddiam. 14,2mm - Ytterdiam. 166,2mm - Effektive vindinger = 5,5

-Det monteres følgende støttestag mellom torpedo og hjulhustårn:

*Delenr 1246228/1246229 (h og v)

*Distansehylser for disse: Delenr 1255671 (2 stk)

*Bolter for samme Delenr 945444

-Bremsene bygges om slik:

*Bremsereg. ventiler. Delenr 1228688

*Bremsekraftforsterkere (booster) 2x8" Delenr 1229336

(På eldre modeller må også hovedsylinderen byttes, da bremserørene kommer i konflikt med hjulhustårn)

*) Orginalfjærer på 242 og 244 har tråddiam. 13,3mm og 165,3mm ytterdiam

 

Trafikkstasjonen må kontrollere at nevnte endringer på kjøretøyet er utført. Med ovennevnte endringer utført tillates en foraksellast som angitt under kode YV1 D5. Maks belastning av foraksel må ikke overskrides.

 

I kode YV1 D5 Står d følgende om foraksel-belastning og den skal ikke overskride 900 kg.

 

Dette over her har nok de fleste allerede vært borti men jeg tok d da med.

 

Men nå skal jeg kommentere og skrive litt tips og hint om andre ting som ikke kommer med her.

 

SERVO: Bruk Chevrolet pumpe montert på førersiden. Kobles sammen med orginalt servotannstag (Volvo) med presset slange som har riktige koblinger. NB: Returslangen har kun slangeklemmer.

 

Radiator: Bruk bred type (Diesel eller V6) Ved høy motoreffekt bør d brukes tropicutgave, da disse har tykkere register. Disse kan skaffes orginalt fra Volvo. Helst elektrisk vifte.

 

Mellomaksel: Bør bruke kun 1 delt aksel. Uni Cardang i Oslo kan lage aksel som passer. NB De minste Chevrolet kryssene og de største Volvo kryssene passer om hverandre.

 

Eksosanlegg: 2 1/4" fra hver side av motoren deretter enkelt 3" som henges opp i orginale opphengsfester. Ved effekter over ca 325 bør d brukes 2 1/2" + 3 1/2" bakover. Dette forutsetter bruk av ordentlige potter som feks flowmaster.

 

Headers: Hooker 2100 passer rett på høyre side. Venstre side trangt ved styring. Kan bruke 3-4 stk 1 5/8 rørbøyer til modifikasjon. Kan også bruke diverse manifolder.

 

Gearskifter: Manuell (T-56) bruke orginal spak eller B/M spak hvis det ønskes mere presise gearskift + kortere vandring mellom girene. Automat: B/M Konsoll type til 82-92 Camaro eller bygge om orginale skiftemekanisme.

 

Clutch: Bruke hydraulisk clutchpumpe fra 240-260 med V6 + manuell kasse og koble det sammen med sylinder på kasse.

 

Bakaksel: Bruke 1031 helst med diffbrems.

 

Bremser: Ventilerte foran. Anbefaler å bruke Mintex raceklosser foran. Evnt komplett sats med A-P racing bremser.

 

OBS: Motoren skal helle ca 2 grader bakover, dette er pga at d skal være mulig å demontere girkassen uten å ta ut motoren og at d skal være riktig mellomakselvinkler.

 

Bolter motorfester: Nedre 3 stk Volvo orginal, bankes inn.

 

Ved bruk av TPI eller LT1 motor:

Bensinsystem kan brukes orginalt fra biler med orginalt injection helt til og med hovedfilter i motorrom. Kan eventuelt med høy motoreffekt sette inn en racepumpe som kan leveres fra Steffanson Automotive i Kungelv Sverige.

Anbefaler å bruke ettermarkeds ledningsnett til disse motorene eksempelvis painless wiring. Kan også bruke orginalt men det er mye mer arbeid + at det blir mer uryddig i motorrommet.

 

Batteri: Kan bruke orginalt men anbefaler å bruke et med flere AH. Eksempel orginalt Volvo til politi eller sykebiler.

 

Godkjenning: Det må skrives brev til BT om hva som skal forandres på bilen. Blitt nevnt at man skal sende vognkort og helst dokumentasjon til Volvo Norge så dem godkjenner hver enkelt bil. Men har aldri hørt dette har blitt praktisert så ett brev til BT holder men bør være så detaljert som mulig så man slipper sure overraskelser da man viser bilen.

 

Instrumenter: Turteller - Orginalt må omkalibreres av speedometerservice i Oslo.

Speedometer - Hvis nyere modell er d elektrisk som går direkte på bakaksel. Ved eldre modeller med wire må den kortes + presses på ny ende av speedometerservice (Kan bruke orginal Volvo wire) Resten av instrumentene er ikke noe problem med.

 

NB: Ved bruk av T-56 6 trinns kasse manuell er det nødvendig med litt banking på karosseri ved overgang fra torpedovegg til tunnel på et par steder. Bør også klippe vedd ører på siden av kassen. Disse er kun i bruk i produksjon og har ingen betydning. Bør også slipe vekk tilsvarende ører på automatkasser.

 

Motorfester på motorblokk: Tas fra 327 motorer i 67-69 Camaro.

 

Ombygningen av bunnpanne har jeg en tegning på her men må skaffe meg en scanner.

 

Ellers har jeg også en 38 siders ombygnings manual på engelsk som er noe slitt men dette gidder jeg ikke skriva ned alt om, er også endel bilder og tegninger som er greie å se. Skal se om jeg får tak i en billig scanner som jeg kan få inn dette med.

 

Har noe TUF papirer og ellers godkjennings papirer på 240 og 242 bygginger som jeg kan scanne inn.

 

 

 

Så hvis noen andre der ute har noen erfaringer dere ellers vil dele med oss som bygger V8 i volvoene våres så skriv d ned her så har vi alt samlet på en plass :

 

Jeg skal legge alt jeg scanner inn her etterhvert også :)

Real muscles, real power!

Prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=94304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tiltak HP!

Har du tenkt til å utvikle denna til noe lignende Lars_b sin "A/K til F/FT/FK" guide?

"Fra firer/sekser til åtter" by HPfreak eller noe?:)

Bilder og oppdateringer i første post ville vært gull ihvertfall!

 

Har en V8 manual fra JTR tuning som tar opp veldig mye detaljer i ombygginga. Bla tingene du nevner med servo, radiator og hvordan man lett kan bygge om turtelleren selv. Målet med manualen er å få det til å se "originalmontert" ut. Noen ting bør man vel ta med en klype salt og kanskje gjøre bedre selv, som f.eks motorfesteløsningen som er mindre bra, men det er jo noe du kan ta opp med bilder i denna tråden kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tiltak HP!

Har du tenkt til å utvikle denna til noe lignende Lars_b sin "A/K til F/FT/FK" guide?

"Fra firer/sekser til åtter" by HPfreak eller noe?:)

Bilder og oppdateringer i første post ville vært gull ihvertfall!

 

Har en V8 manual fra JTR tuning som tar opp veldig mye detaljer i ombygginga. Bla tingene du nevner med servo, radiator og hvordan man lett kan bygge om turtelleren selv. Målet med manualen er å få det til å se "originalmontert" ut. Noen ting bør man vel ta med en klype salt og kanskje gjøre bedre selv, som f.eks motorfesteløsningen som er mindre bra, men det er jo noe du kan ta opp med bilder i denna tråden kanskje?

 

Nja det meste er jo ting jeg har liggende selv så å ta kreditt for d er litt feil. Vil bare dele med det jeg har :)

 

Men kom på at jeg har jo bra digitalt kamera så trenger jo ikke scanner men bra lys bra. Men i natt drar jeg til Karmøy en liten tør så får ikke lagt ut resten før til søndagen.

Real muscles, real power!

Prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=94304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

dette er til forgasser v8.

 

kan hjelpe til med ledningføringa jeg da :)

 

Tykk svart kabel fra pluss på batteri til pluss på starter ( bør være tykk).

fra Coilen sakl du strekke en ledning til der rele rekka ved batteri er,der ligger det 2 ledninger inne i en sånn strømpe ( en hvit/rød ledning og en blå ledning) den blå ledningen skal du koble til den ledninger som kommer fra coilen

 

jord til batteri både til karosseri og motor

 

fra den flate saken i midten av rele`ne går det en tykk rød ledning som skal kobles til pluss på batteri

 

trekk en ledning fra pluss på batteri til pluss på dynamo

koble jord fra dynamo til motorblokk

 

fra innslagsrele på starter skal det gå en ledning til gul/blå på den boksen som sitter på torpedo veggen

 

svart skal til oljetrykk

gul skal til vanntemp

rød skal til lade lampe

 

kommer også ett bilde av noe du må gjøre for og få bilen til og starte, har tatt bilde av det, inne i bilen rett under dashen en plass finner du en kontakt du må kortslutte.(dette gjelder automat iallefall)

 

her er litt bilder som kan hjelpe til med og si hva og hvor jeg mener.

 

DSC00078-2.jpg

Her har du den du skal kortslutte

DSC00077-2.jpg

ser litt av koblingene

DSC00076-1.jpg

der er den flate saken i midten jeg snakker om.

DSC00075.jpg

her har du koblinga på coilen som skal til den blå ledningen ved batteri.

Navn: Ole Andre Roer

Volvo 240 V8-1985 mitt prosjekt :)

er det noe dere lurer på så spør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra tråd!

 

noen som har oversikt over effektbegrensinger? vet at 220 er maks med orginale bremser, men om man f.eks tar bremser fra donorbilen, vil det da gå fint? i mitt tilfelle en bmw 540 som er under vurdering. er vel 268hk i den, husker jeg ikke feil.

 

skal da i en 245, så har vurdert 3ltr v8eren fra 530, men litt artigere, og billig effekt, å ta fra 540 istedet.

er jo mye å gjøre med volvoen for å få noe som er litt mer stabilt, regner jo med at en del stag og skikkelige dempere må på plass.

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra tråd!

 

noen som har oversikt over effektbegrensinger? vet at 220 er maks med orginale bremser, men om man f.eks tar bremser fra donorbilen, vil det da gå fint? i mitt tilfelle en bmw 540 som er under vurdering. er vel 268hk i den, husker jeg ikke feil.

 

skal da i en 245, så har vurdert 3ltr v8eren fra 530, men litt artigere, og billig effekt, å ta fra 540 istedet.

er jo mye å gjøre med volvoen for å få noe som er litt mer stabilt, regner jo med at en del stag og skikkelige dempere må på plass.

 

Du får ikke over 220 hk uansett hva man gjør. Må da ha bilen på et eller annet for å teste og sjekke om karrosseriet tåler all påkjenningen og da må du ned til tyskland med den. Og selv da kunne dem ikke garantere at BT her i norge ville godkjenne de papirene.

Real muscles, real power!

Prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=94304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

meget bra, kan du ta den forskriften fra bt å sette den i "quote" så blir det litt mer oversiktlig. og kanskje lime inn quote fra gode tips oxo, om du skal ha et tips om hvordan gjøre det lett, ta feks innlegget ang strøm osv fra volvo240v8, trykk quote, kopier teksten, gåtilbake, rediger første innlegg å lim inn, så blir det mer oversiktelig osv. BRA INI.. ehh INSJ... INIATIV?? ahh, damn it, BRA IDE!

240 75mod V8

245 76mod TIC B21ET

63 Cadillac deville

step in and sitt down, shut up and hold on!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tiltak HP!

Har du tenkt til å utvikle denna til noe lignende Lars_b sin "A/K til F/FT/FK" guide?

"Fra firer/sekser til åtter" by HPfreak eller noe?:)

Bilder og oppdateringer i første post ville vært gull ihvertfall!

 

Har en V8 manual fra JTR tuning som tar opp veldig mye detaljer i ombygginga. Bla tingene du nevner med servo, radiator og hvordan man lett kan bygge om turtelleren selv. Målet med manualen er å få det til å se "originalmontert" ut. Noen ting bør man vel ta med en klype salt og kanskje gjøre bedre selv, som f.eks motorfesteløsningen som er mindre bra, men det er jo noe du kan ta opp med bilder i denna tråden kanskje?

 

 

Kunne du tatt bilder/scannet inn bilder/tegninger av de motorfestene?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår