Gå til innhold

Hvilken motor burde man velge i subaru legacy?

Ranger emnet


Radial

Anbefalte innlegg

hallo

 

Driver å kikker på biler til jeg får førerkort igjen... og det blir en 4x4 som skal HOLDE(ref, tåler "juling").

Det er da Subaru Legacy mellom 1988 og 1994 det står om.( og Audi 100 Quattro (mulig TQ) FØR c4-karosseriet, men det er en annen sak)

 

Legacy'ne kommer med 1,8... 2,0 og 2,2 liter's motorer. 1,8'n vil jeg ikke ha...da den ikke har "skikkelig" permanent 4x4, og er for svak er jeg redd for(skal trekke tilhengere, mm).

 

Men hvordan er 2 liter'n kontra 2,2 liter'n? Vil ha den som gir mest for "penga"... kommer til å "leke" litt på snøen en gang i blandt, samt trekke henger, så jeg tenker øyeblikkelig på 2,2 liter'n.... Eller er 2 liter'n like god kanskje?

Veit man kan få 2 liter'n i 1994+ karosseriet rimeligere enn 2,2 i det gamle... og det nye karosseriet ser mildt sagt litt penere ut=P Men det er over hodet ikke utseendet det står på...skal ha mest mulig BIL for penga (ca 30 000kr).

 

Noen som vet noe, eller har noen tips/kommentarer?

 

Mvh

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få tak i 2,2l.Den motoren tåler mest :)

 

hva legger du i "tåler mest"? Går lengst før den tar kvelden..? hehe

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja noe sånt.

 

Kikk nøye på motoren og sjekk om det er en såkalt "closed-Deck".

Enkleste måten å finne ut om det er closed deck er å se på blokken om det er "ruglete" støpemønster i den kulen forran starteren, ev om det er rutemønster forran på venstre side.

 

Nesten samme motor som er i legendariske 22b.Utgangspunktet var 2,2 literen som ble levert på Legacy turbo i usa, blokkene er like, men 22b er levert uten underspyling av stemplene.

Hvis de hadde borret opp blokken fra 92 mm til 97mm ville det være svært lite gods igjen i foringene.

Nå tror jeg midlertidigt du må før 1995 for å finne den typen blokk.

 

Edit: Flyttet til Legacy forumet

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok... 2,2 i min prisklasse blir 88-94 modeller, altså under 1995.

 

Da skal jeg kikke etter 2,2 litere.

 

Er det noen spesielle svakheter med disse bilene egentlig, spesielt på motor og girkasse? Bortsett fra clutch, og generelle slitedeler?

 

Lest noen div. annonser om biler som har gått 220 000 og allerede bytta girkasse... men det kan jo være misshandling og dårlig vedlikehold, selvsagt..

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

takk.. da kikker jeg etter det.

 

Men hvorfor er så mange av disse Automat!??? Subaru med automat, det har jeg aldri helt skjønnt....er det duganes?

Personlig VIL jeg ha manuell, men er faktisk færre manuelle Legacy på finn.no enn automat'er...pussig

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

har selv e 91mod 2,2 stasjonsvogn med automat.. (skulle likt å hatt manuell men.. 2,2 og 2 har ganske likt drag på normal kjøring, men skal du dra henger og/eller har en del last i bilen er klart 2,2 det beste.

det som er å passe på på disse bilene er rust på forskjermer, bakskjermer og bakluke..

yttre drivledd framme slites fort hvis det blir mye leking på vintertid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj...en stund siden det var liv i denne tråden ;)

 

Ble desværre ikke subaru på meg likevel, etter masse leiting fannt jeg aldri bilen for meg... mest pga slurvete vedlikehold, MASSE rust, og den evige register-reima som INGEN hadde noen som helst oversikt over om var bytta noen gang, selv om teller'n var på 300 000 ++++

 

Ja...rust og disse modellene var ett evig mareritt når jeg kikka rundt... pluss MASSE useriøse og fæle selgere.

smart som jeg er, går jeg rundt med magnet rundt skjermbuer, dørkarmer, karosseriskjøter etz.... og 5 av de 7 bilene jeg så på var sparkla ut av ett rent helvete...hehe!

 

Den ene bilen stå strøken ut...men i det du dro magneten ned mot bunn av døra skjedde det ingen ting....og til slutt innrømmte selger at alle dørene var hardt rustet, men var "reparerte" med glassfiber. Og i overgangen mellom bakre hjulbue og døra forsvannt plutselig fingeren min GJENNOM lakken, og jeg kunne se rett inn i kanalen :)

 

2,2 liter'n gikk greit med manuell...en moment-motor som dro godt mellom 2000 og 3500... også døde ut ganske raskt opp mot 4500.

Men selv på tørr is med litt snø på, "orka" ikke bilen legge ut ræwa nevneverdig i 2 gir... måtte ned i første for å få fart på det, og da gikk det litt sakte igjen =P

 

Endte opp med volvo igjen...940 denne gangen. riktig nok måtte foreta ett motorbytte etter oljetrykksproblemer på veien hjem fra kjøper, og litt småfeil, men fungerer nå utmerket.... blir nok sveising av bakaksel til vinter'n igjen...så skal man nok ha det artig ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår