Gå til innhold

Dimmetriks/tilsvarende

Ranger emnet

Juristen

Anbefalte innlegg

• Svar 182
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Å legge overdreven vekt på militære papirer kan etter mitt syn i verste fall bety at man vanskeliggjør ansettelse av kvinner på like vilkår som menn. Ansettelsesprosesser bør være kjønns-, religionsnøytrale osv og man vil jo gjerne øke kvinneandelen i mannsdominerte deler av yrkeslivet. I de ansettelsesprosessene jeg har vært involvert i har vi ikke hatt spesielt stor fokus på militære papirer som sådan, og jeg jobber i Forsvaret...

En god tjenesteuttalelse bør uansett legges ved og bør telle på lik linje med øvrig kompetanse man har opparbeidet seg.

Jeg fornemmer forøvrig en noe høyere status knyttet til det å være i Forsvaret nå enn tidligere. Og med rette. Forsvaret er på mange måter bedre enn noen sinne, selv om det innimellom blåses opp noen saker som går på omdømmet løs og selv om man kan mene sitt om engasjementet i utlandet. Jeg vil derfor oppfordre flest mulig til å ta en jafs av denne kaka i stedet for å finne flest mulig grunner til å slippe. Den avdelingsstoltheten man i beste fall opplever i Forsvaret finner man ikke mange andre steder.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk så er folk som har tatt utdannelse i militæret, f.eks. ingeniør utdannelse, lite ettertraktet i næringslivet.

Nå har det seg sånn at jeg har vurdert å ta ingeniør utdannelse i forsvare og da lurer jeg på en ting. Mener du at det er letter å få jobb vis jeg tar utdannelsen min på høyskole enn vis jeg tar den i forsvaret, og i såfall hvorfor? og på hvilket grunnlag kan du utale deg om det? vis gjerne til en statestikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror dere sies om man får lege erklæring på ryggskade som legene/ryggspesialisterx2 ikke finner noe ut av. Som gjør at jeg ikke greier å sitte for mye stille, eller å belaste for mye. Kneskade som ødelegger for løping og at jeg i tillegg blir tilbudt fast jobb i yrke som er viktig om det evt blir krig (avis) om jeg slipper tjeneste?

Lexus IS 200 -99

Golf 3 1.9tdi stv. med div mods -97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...
dimmetriks. er ikke det slik man gjør ved endt/gjennomført førstegangstjeneste da?

Slik som å sette et åpent egg i innsuget til aircodisjonen, ha en fryst blokk med barberskumm i skuffen til dit øverste befal, sette en liten papirlapp på kontaktpungtene til alle pærene på båten, sette en liten ledningsstump i en stikkontakt så den blir kortsluttet, sette div klistremerker på div steder, legge ut båten til salgs på finn.no og skrive nummeret til båten, ta ut tennstempelet til alle AG-3'ene og MP-5'ene, kødde litt med div sikringer, sette mann-over-bord dukken et mørkt sted oppkledd i arbeidsuniformen med en glock i hånda/evt. med en løkke rundt halsen (må være på brannrunden til vakthavende befal), tegne og skrive litt nedi tørrtankene, legge en del lapper på strategiske steder som f.eks kommer framm ved neste inspeksjon, legge en billig klokke som man stiller til å pipe hvert tiende minutt på et skult sted (det er veldig vanskelig å høre hvor det kommer fra), koble fra noen ledninger i motorrommet til en MB, BV eller noe annet, osv.

ps. Det er lurt og sørge for at befalet ikke opptager dimmetriksene dine før du er godt ute av basen, ellers kan de finne på og gjøre noen triks på deg som f.eks og be MP holde deg igjenn i porten og sette deg i kakebua til neste morgen når du egenklig var på vei til dimmefesten din (har ikke hendt med meg men hørte om noen andre som det skjedde med)

Eller skru av drivstofftilførselen til ein av dei mest brukte

lastebilane, bilane, leopardane og stormane...

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller skru av drivstofftilførselen til ein av dei mest brukte

lastebilane, bilane, leopardane og stormane...

Vi skrur for faen ikke av drivstofftilførselen til en Leopard! Hva som helst, men ikke det :D

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gleder meg på førstegangstjeneste! :D gratis lastebil lapp sier man vel ikke nei til gutter? værtfall ikke med betaling!

Har du en god jobb så taper du på og dra i militæret for og få den lappen "gratis"

Audi A4 1.9TDI Quattro 2002mod

Toyota Hiace 2.4D 1989mod

Lynx Rave 440/800 2006mod

Ski-Doo Mxz Xrs 600SDI 2007mod

Yamaha Phazer 480 1989mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en god jobb så taper du på og dra i militæret for og få den lappen "gratis"

Du taper uansett. Jeg skal inn i slutten av september, da er jeg ferdig utdanna elektriker. Men det er noe jeg vil(?) og det er en del muligheter der, så jeg krevde å bli kaldt inn rett etter endt læretid med en gang jeg mistet lappen....

2stk 08' Ecco size 41.

X 95' BMW 328i - solgt

x 93' Mitsubishi Galant 1.8GLi - skrota

x 83' Volvo 245 2.3 GLE - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedsatt syn (-3.50 på begge øyene hvis det sier deg noe?:p) er det god nok grunn? :P

Nå skal du høre her sykkeltryne, at litt nærsynthet hindrer neppe noen i å bli kalt inn til førstegangstjeneste. Jeg ble riktignok sparket på hue ut fra krigsskoleopptaket for 10 år siden grunnet nærsynthet, men det er en annen historie. Hvilket minner meg om at jeg misliker daværende opptaksoffiser mer enn pesten... :deng

Lenke til kommentar
Del på andre sider