Gå til innhold

Dimmetriks/tilsvarende

Ranger emnet


Juristen

Anbefalte innlegg

Hadde jeg kjent til noen befal så hadde jeg tipsa dem om denne tråden. Mammadalter alså!

 

Jeg kjenner mange befal (jeg ser faktisk også et daglig når jeg barberer meg...), og ut over å være skuffet over hvor mange sutrete unnasluntrere som finnes, så er det ikke sikkert de bryr seg så mye med det som skrives her. Det kan tenkes at de heller prøver å få Forsvaret til å fremstå som et attraktivt og spennende sted å være for de som vurderer det grønne livet for en kortere eller lengre periode av livet sitt.

 

Og det er ikke sikkert at de som klarer å snike seg unna er så veldig stolte av seg selv om noen år når temaet "hva gjorde du under førstegangstjenesten" blir tatt opp...

 

Selv har jeg vært i denne sjappa her i 20 år og kunne ikke tenke meg noen annen arbeidsplass :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 182
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Stemmer dette. Eller for å rette litt på det, du blir sendt rett i siviltjenesten. Men igjen, du kan bo hjemme, ha en høyere lønn, en normal 08-16 jobb som alle andre, være samme kamerater da du måtte ønske det, og for alt i verden, være sammen med bilen din :) På toppen av det hele, får du sikkert en god attest du kan vise til neste arbeidsgiver. Denne form for tjeneste varer da i 14 måneder. Gjorde det ihvertfall :)

 

Siviltjenesten varer like lenge som militærtjeneste. Har også alle de samme godene + 2000kr mer i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner mange befal (jeg ser faktisk også et daglig når jeg barberer meg...), og ut over å være skuffet over hvor mange sutrete unnasluntrere som finnes, så er det ikke sikkert de bryr seg så mye med det som skrives her. Det kan tenkes at de heller prøver å få Forsvaret til å fremstå som et attraktivt og spennende sted å være for de som vurderer det grønne livet for en kortere eller lengre periode av livet sitt.

 

Og det er ikke sikkert at de som klarer å snike seg unna er så veldig stolte av seg selv om noen år når temaet "hva gjorde du under førstegangstjenesten" blir tatt opp...

 

Selv har jeg vært i denne sjappa her i 20 år og kunne ikke tenke meg noen annen arbeidsplass :)

 

 

nei

- Volkswagen golf 1993 1.8GT

X 1992 Volkswagen vento 2.0 GT

---------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvaret har ingen noe vondt av, kjenner mange som gjerne kunne vært inne å blitt litt mindre mammadalter

 

Er man litt motivert får man være med på mye morro og har det stort sett kjempearti. Da tenker jeg f.eks på heftig kjøring med utstyr du ikke en gang får sitte i som sivilist, halsbrekkende flyving og ikke minst blir man kjent med sine egne begrensninger.

 

Alle store firma som ansetter folk i dag ser først og fremst på avtjent førstegangstjeneste og militære papirer. Spesielt i lederstillinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle store firma som ansetter folk i dag ser først og fremst på avtjent førstegangstjeneste og militære papirer. Spesielt i lederstillinger

 

Det kommer nå veldig ann på firmaet. Jeg fikk tvert om creds for å være militærnekter, siden sjefen også var det.

 

Militæjeneste har også visse etiske implikasjoner: man sier seg selv villig til å sette sin egen fornuft og logikk til side, følge ordre, og drepe mennesker som ikke har gjort en noe, som tross alt er i krig mot sin egen vilje.

Synes strengt tatt alle som skal inn til førstegangstjenesten burde tenke nøye gjennom dette.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nå veldig ann på firmaet. Jeg fikk tvert om creds for å være militærnekter, siden sjefen også var det.

 

Militæjeneste har også visse etiske implikasjoner: man sier seg selv villig til å sette sin egen fornuft og logikk til side, følge ordre, og drepe mennesker som ikke har gjort en noe, som tross alt er i krig mot sin egen vilje.

Synes strengt tatt alle som skal inn til førstegangstjenesten burde tenke nøye gjennom dette.

 

Forsåvidt litt sant det du sier, men synes du ikke også at det er viktig å kunne forsvare seg/hjelpe andre i div. krisesituasjoner? Hvis noen vil kutte av deg hånda, legger du den da frivillig på bordet?

 

Jeg var ikke så ivrig på militæret jeg heller når jeg fikk min innkallelse, men jeg tok det med fatning og endte til slutt min førstegangstjeneste som Korporal og en MEGET god tjenesteuttalelse. Prøvde å søke INTOPS, men det var dessverre ingen ledig stilling til min oppgave.

 

Er veldig fornøyd med hva det året har gitt meg, både av opplevelser og erfaringer, selv om noen dager selvfølgelig ikke er like bra som andre.

Sommerbil: E30 M-Tech 2

Bruksbil: S4 2.7 Biturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvaret har ingen noe vondt av, kjenner mange som gjerne kunne vært inne å blitt litt mindre mammadalter

 

Er man litt motivert får man være med på mye morro og har det stort sett kjempearti. Da tenker jeg f.eks på heftig kjøring med utstyr du ikke en gang får sitte i som sivilist, halsbrekkende flyving og ikke minst blir man kjent med sine egne begrensninger.

 

Alle store firma som ansetter folk i dag ser først og fremst på avtjent førstegangstjeneste og militære papirer. Spesielt i lederstillinger

 

Jeg er svært usikker på om førstegangstjeneste betyr så mye fra eller til. Det er nok veldig situasjonsavhengig. Det er feks ikke sikkert at det å være velferdsassistent (sorry ealoken) alene gir særlig uttelling i ledelsessammenheng. Jeg hadde for en tid siden en ansatt i min avdeling som hadde gjennomført befalsutdanning (UB) i moderne tid, uten at det ga han særlige fortrinn i jobben han ble satt til. Han hadde absolutt sine kvaliteter, men de var ikke knyttet til hans forsvarsbakgrunn.

Under førstegangstjenesten kan man derimot gjennomføre deltidsstudier som gir et visst antall studiepoeng og som videre gjør en mer attraktiv på arbeidsmarkedet.

 

Det kommer nå veldig ann på firmaet. Jeg fikk tvert om creds for å være militærnekter, siden sjefen også var det.

 

Militæjeneste har også visse etiske implikasjoner: man sier seg selv villig til å sette sin egen fornuft og logikk til side, følge ordre, og drepe mennesker som ikke har gjort en noe, som tross alt er i krig mot sin egen vilje.

Synes strengt tatt alle som skal inn til førstegangstjenesten burde tenke nøye gjennom dette.

 

Dersom militærtjeneste og det instituttet det medfører strider mot ens personlige overbevisninger så skal man selvsagt ikke gjøre slik tjeneste. Men det er noe ganske annet enn å snike seg unna tjenesten fordi man er en unnasluntrer. Dessuten er en militærnekter gjerne forberedt på å gjøre annen vernepliktig tjeneste som ikke strider mot ens overbevisninger.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom militærtjeneste og det instituttet det medfører strider mot ens personlige overbevisninger så skal man selvsagt ikke gjøre slik tjeneste. Men det er noe ganske annet enn å snike seg unna tjenesten fordi man er en unnasluntrer.

Absolutt enig.

Poenget mitt var at man trenger ikke å være mammadalt eller unnasluntrer for å nekte militæret.

 

Jeg lurer foresten på hvordan ting hadde vært om alle 18-19 åringer ble innkalt til siviltjeneste med mindre de søkte om militærtjeneste[*]?

 

 

[*] Gjerne på bakgrunn av at de faktisk liker å løse konflikter med vold. (Satt litt på spissen).

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvaret har ingen noe vondt av, kjenner mange som gjerne kunne vært inne å blitt litt mindre mammadalter

 

Er man litt motivert får man være med på mye morro og har det stort sett kjempearti. Da tenker jeg f.eks på heftig kjøring med utstyr du ikke en gang får sitte i som sivilist, halsbrekkende flyving og ikke minst blir man kjent med sine egne begrensninger.

 

Alle store firma som ansetter folk i dag ser først og fremst på avtjent førstegangstjeneste og militære papirer. Spesielt i lederstillinger

 

Faktisk så er folk som har tatt utdannelse i militæret, f.eks. ingeniør utdannelse, lite ettertraktet i næringslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk så er folk som har tatt utdannelse i militæret, f.eks. ingeniør utdannelse, lite ettertraktet i næringslivet.

 

Ja nå spørs det jo litt hvilken utdannelse man har spesialisering innenfor og hva slags praksis og erfaring man har. En ingeniørutdannelse kan være så mangt og akkurat nå er en god del av de meget ettertraktet da. (Det er nesten 1700 ubesatte ingeniørstillinger i dette landet pr dags dato!!...bare se på finn.no) Er sågar 5 ledige stillinger i FLO/IKT!

 

Poenget mitt tidligere var hvis man sitter på et jobbintervju og gir inntrykk av "forsvaret var noe jeg jukset meg unna bare for å slippe" så gir dette et meget negativt inntrykk. Når det kommer til attester er forsvarets grei å legge ved fordi den sier noe om samarbeidsvilje, høflighet mm....husk at dette er jo evalueringa av tjeneste igjennom et helt år og burde veie mer enn en attest fra en sommer/deltidsjobb eller lignende.

 

Min erfaring fra jobbintervjuer og ansettelser er at man spør alltid etter militære papirer hvis de finnes, hvis førstegangstjeneste ikke er avtjent spør man alltid etter en grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår