Gå til innhold

Er dere flinke til å følge trafikkregler?

Ranger emnet

Insty

Anbefalte innlegg

Slapp av. Jeg snakker ikke om fartsgrenser, så DRIT I en fartsdiskusjon. Jeg er en person som er ganske close to lappen, og ser jo rundt meg når jeg er ute å øvelseskjører. Dere kjører jo helt på trynet. Jeg også, for den saks skyld. Å gi meg lappen må være den største skandalen gjort på statens vegvesen siden mormor fikk lappen (Hun besto tross hun kjørte på en politimann på oppkjøring).

Det jeg undrer meg på er om dem som bryter reglene er kjerringer bak rattet, eller om dere er ganske bevisst på å følge de regler som er satt. Jeg er selv ganske sløv på skilter. Jeg får skilter med meg, så går det tre nanosekunder, så er dem glemt. Fartsskilt for eksempel: Som regel holder jeg samme fart som bilen foran meg, ellers ser jeg på omgivelsene mine (Tettbebygget, ikke tettbebygget, and so on). Forkjørsskilt er noe av det verste jeg vet. Jeg glemmer dem nesten før jeg har sett dem. Det som hjelper meg å huske at jeg er på forkjørsvei er som regel vikelinje eller baksiden av et vikepliktskilt. Stopp-skilt, vikeskilt og slike ting er jo ganske grei, for de står jo rett foran trynet ditt. Når man har kjørt forbi skiltet, trenger man ikke lenger bekymre seg for det. Kommer ikke på flere eksempler akkuratt nå. Så hva med dere? Kjenner dere dere igjen? Har dere dårlig hukommelse som meg? Mange av dere kjører sikkert på de samme veiene om og om igjen og dermed vet hvilke veier som er forkjørsveier. Jeg snakker ikke om folk som kjører svin, men folk som rett og slett ikke klarer å følge regler fordi dem glemmer skilt, eller lignende.

Jeg har hatt dårlig hukommelse hele mitt liv, så dette er ikke noe som endrer seg ved erfaring. Heh..

Så blinker dere alltid? Kjører dere alltid slik dere skal i rundkjøringer? And so on. :)

Jeg er n00b.

------------------------------------------

Insty kjører nå Nissan 100 NX '91

Insty har hatt Peugeot 405 '94 [Krasjet]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du spør om, siden det meste av innlegget ditt går med til å fortele alt du ikke klarer å gjøre, men for min del må jeg si at jeg har et ganske liberalt forhold til trafikkregler. Så lenge man har kontroll (og da mener jeg både over seg selv og over alle tenkelige - innenfor rimelighetens grenser - situasjoner som kan oppstå) på det som skjer, er det i og for seg greit for meg. Prøver så godt jeg kan å ikke være til plage eller hinder for andre, og irriterer meg derfor tilsvarende mye over dem som er til plage eller hinder for meg. Så lenge jeg kjører bil på veier hvor jeg vet at politiet av og til har kontroll, prøver å jeg å holde meg innnenfor grensa for tap av førerett. Når jeg kjører sykkel, kjører jeg stort sett alt for fort, unntatt i tettbegygget strøk. Når det gjelder blinking i rundkjøringer og blinking generelt, prøver jeg å gjøre dette så lenge det er folk i nærheten som kan påvirkes av min atferd, hvis ikke gir jeg selvsagt en lang faen.

Var det svar på spørsmålet?

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 3 ting jeg er veldig nøye med i trafikken.

Bilbelte

Blinklys

Fotgjengere

Vedder en femmer på at minst én forbanna smarting som har hørt om noen som kjenner noen som tror at de har hørt om noen som kanskje hadde hørt om noen som i følge noen de hadde hørt om hadde peiling på et eller annet kommer til å kommentere dette, og fortelle at det er minst like farlig å bruke bilbelte som å la være... DOH! Blir så sliten av sånne påstander ;) Men vent og se, det kommer, det kommer...hehe!

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen påstår at det er minst like farlig å bruke bilbelte som å la være... DOH! Blir så sliten av sånne påstander ;) Men vent og se, det kommer, det kommer...hehe!

BAH.... Sto å diskuterte med en sånn en her en dag! En type som ALLTID har rett :P Jeg ble så utrolig oppgitt over argumentene hans. Men han kan få kjøre uten, jeg skal hvertfall bruke belte.

Når det gjelder trafikkreglene: F.eks. I boka står det at hvis man skal rett fram i en rundkjøring, skal man kjøre sakte, og heelt i ytterkanten. Det er ingen erfarnesjåfører som gjør dette. Det gir mye bredre flyt og mindre fare hvis man tilpasser farten så man treffer en gløppe og bare ta en pen sving gjennom den.

Poenget er at man blir opplært litt overdrevent!

Mvh Tore

VW Golf II Vr6 prosjekt

VW 411 variant: Fram i lyset etter golfen =)

79' Golf LD, søndagsbil

VACN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde hatt store problemer hadde jeg ikke brukt bilbelte. 65km/t i rævva på en anna bil. kjente det godt i skuldre og hofte. og nakken. er utrolig glad for at jeg har den lampa som irriterer meg grønn hvis ikke jeg har på setebeltet mitt:)

jeg kjører for fort, og er dårlig til å bruke blinklys...

generelt så er ikke jeg den som bryter vikeplikten ol med å hive meg ut i trafikken. det verste jeg sjøl vet er folk som skal hive seg ut, og ikke klarer å få opp farta. da får de hornet og en finger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker som regel alltid blinklys og plassering, litt dårlig på fotgjengere av og til. Mtp fotgjenger overgang.

Husker alltid belte. Og hadde ikke familien brukt belte en gang så hadde alle nok vært døde. Så belte er viktig folkens. Syns jeg i alle fall.

edit: Fartsgrense vet jeg ikke hva er. Ser bare noen tall i røde rundinger, men har aldri tenkt noe mer over det... :angelsmili:

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bilbelte blinker og står i, klarer nesten alltid å huske det hvis jeg er på forkjørsvei... Men innimellom så gjør jeg noe som irriterer andre rundt meg grønn, jeg av passer farten og gir ett blink med lyshorn slik at biler som står å venter på å slippe ut, får kjørt når jeg ser i sladrespeil at jeg har 50 biler bak meg. Er så evig surt å sitte å vente på at ei laaaang rekke skal passere i rushtiden før man får kjørt ut på E6.

Snakker ofc i byen da, E6 er hovedgata i byen her.

Men jeg blir også megasinna om de ikke gir jernet da=P Kommer den en miljøbevisst SV'er da, og skal leke seg opp i fart blir jeg forbanna så det slår gnister.

Jeg er litt dårlig på å følge fartsgrenser og på å se de helvettes mopedene og scooterne, vet egentlig ikke hvorfor jeg ser motorsykler bedre men vell sånn er det=P

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av. Jeg snakker ikke om fartsgrenser, så DRIT I en fartsdiskusjon. Jeg er en person som er ganske close to lappen, og ser jo rundt meg når jeg er ute å øvelseskjører. Dere kjører jo helt på trynet. Jeg også, for den saks skyld. Å gi meg lappen må være den største skandalen gjort på statens vegvesen siden mormor fikk lappen (Hun besto tross hun kjørte på en politimann på oppkjøring).

Det jeg undrer meg på er om dem som bryter reglene er kjerringer bak rattet, eller om dere er ganske bevisst på å følge de regler som er satt. Jeg er selv ganske sløv på skilter. Jeg får skilter med meg, så går det tre nanosekunder, så er dem glemt. Fartsskilt for eksempel: Som regel holder jeg samme fart som bilen foran meg, ellers ser jeg på omgivelsene mine (Tettbebygget, ikke tettbebygget, and so on). Forkjørsskilt er noe av det verste jeg vet. Jeg glemmer dem nesten før jeg har sett dem. Det som hjelper meg å huske at jeg er på forkjørsvei er som regel vikelinje eller baksiden av et vikepliktskilt. Stopp-skilt, vikeskilt og slike ting er jo ganske grei, for de står jo rett foran trynet ditt. Når man har kjørt forbi skiltet, trenger man ikke lenger bekymre seg for det. Kommer ikke på flere eksempler akkuratt nå. Så hva med dere? Kjenner dere dere igjen? Har dere dårlig hukommelse som meg? Mange av dere kjører sikkert på de samme veiene om og om igjen og dermed vet hvilke veier som er forkjørsveier. Jeg snakker ikke om folk som kjører svin, men folk som rett og slett ikke klarer å følge regler fordi dem glemmer skilt, eller lignende.

Jeg har hatt dårlig hukommelse hele mitt liv, så dette er ikke noe som endrer seg ved erfaring. Heh..

Så blinker dere alltid? Kjører dere alltid slik dere skal i rundkjøringer? And so on. :)

Nei nå ble jeg sensurert av en "moderatornazi" igjen, på tide å skjerpe seg med dette off topic-pisspreiket Reodor...

Den usikkerheten du legger for dagen Insty, er etter mitt syn ditt største trafikkale problem. Dersom du betrakter deg selv som en taper så blir du en taper. Og trolig har du rett i at du ikke burde ha lappen på en stund...

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører trygt for og si det sånn, men følger på ingen måte alle regler.. Prøver og kjøre så jeg ikke er noe fare for andre, eller meg selv for den slags skyld. Bruker stort sett blinklys, men kan være litt slauren med det hjemme i byggefeltet.. Dog, vist jeg har bil i nærheten bruker jeg det alltid og det er nå engang sånn at jeg stort sett vet om jeg har bil i nærheten av meg. Setebelte bruker jeg alltid, men kjører desverre alltid litt over fartsgrensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du spør om, siden det meste av innlegget ditt går med til å fortele alt du ikke klarer å gjøre, men for min del må jeg si at jeg har et ganske liberalt forhold til trafikkregler. Så lenge man har kontroll (og da mener jeg både over seg selv og over alle tenkelige - innenfor rimelighetens grenser - situasjoner som kan oppstå) på det som skjer, er det i og for seg greit for meg. Prøver så godt jeg kan å ikke være til plage eller hinder for andre, og irriterer meg derfor tilsvarende mye over dem som er til plage eller hinder for meg. Så lenge jeg kjører bil på veier hvor jeg vet at politiet av og til har kontroll, prøver å jeg å holde meg innnenfor grensa for tap av førerett. Når jeg kjører sykkel, kjører jeg stort sett alt for fort, unntatt i tettbegygget strøk. Når det gjelder blinking i rundkjøringer og blinking generelt, prøver jeg å gjøre dette så lenge det er folk i nærheten som kan påvirkes av min atferd, hvis ikke gir jeg selvsagt en lang faen.

her kjente jeg meg igjen :) jeg synes det er viktig å samarbeide i trafikken. flyt i trafikken, er den beste taktikken;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider