Gå til innhold

960 Sperre?

Ranger emnet


Falken`

Anbefalte innlegg

Fikk tak i en komplett bakstilling fra 960, som det skulle være sperre i, men jeg er usikker. Har skrudd av lokket, men innmaten ser ikke ut som det jeg er vandt til når det er snakk om sperre. Noen som vet?

Beklager dårlig bilde kvalitet.

 

DSC00296.jpg

 

DSC00297.jpg

Volvo 850 T-5 94mod

Volvo 244 GL 76mod

Volvo 245 L 79mod B230fk proskjekt

Volvo 144 GL 72mod Søndagsbil

*Member of Volvo Skrensar Lag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det jeg også tror det er, for det er jævlig mye beveglige deler inne i mellom solhjula. men hvordan sperre disse diffene, fungerer det så bra at det er verdt jobben å sette den inn. Og er det noen som vet om den passer i 760 bakstilling.

Volvo 850 T-5 94mod

Volvo 244 GL 76mod

Volvo 245 L 79mod B230fk proskjekt

Volvo 144 GL 72mod Søndagsbil

*Member of Volvo Skrensar Lag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

How the Eaton Automatic Locker Works:

 

During normal driving conditions, the differential operates as a conventional "open" differential. But as soon as wheel slip occurs in either forward or reverse, the locking mechanism engages. A flyweight governor in the differential responds to differences in speeds. During normal driving, the governor does not influence differential action. But whenever one wheel's speed substantially exceeds the other's, which only occurs during wheel slip, the governor spins rapidly causing the flyweight to open. The flyweight then catches a latching bracket and begins lockup. During lockup, a self-energizing clutch system causes a cam plate to ramp against a side gear. This ramping compresses the disc packs that are inserted between the side gears and the case. The ramping increases until both axles turn at the same speed (full lock) which prevents further wheel slip. The entire locking procedure takes a fraction of a second and is unnoticed by the average driver. Unlocking occurs when both wheels regain traction.

 

Om det er en fullgod forklaring vet jeg ikke, men det gir jo en pekepinn. Og dette er faktisk en ekte sperre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detter er en "slung-diff" ja. Har en slik liggende hjemme selv.

Problemet med den er at den ikke tåler veldig mye herjing før den ryker. Dessuten kobler den ut ved ca. 40 km/t, og over 40 er den åpen, som en vanlig diff.

 

Personlig mener jeg det er tull å montere denne, men på en annen side finnes det ikke noe alternativer, hvis man ønsker diff brems.

 

Her kan man lese hvordan jeg planlegger å løse dette :)

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker hvertfall bra på min 960, ikke mye herjing med den på tørrasfalt enda da :)

 

Så du er sikker på at du har samme greier i din bil? Og det sperrer? Jeg er vandt til lamell diff, det er det jeg har hatt på mine biler til nå. Så hadde vært morro og vist om det sperrer like mye, vet den gir seg over en viss fart.

Volvo 850 T-5 94mod

Volvo 244 GL 76mod

Volvo 245 L 79mod B230fk proskjekt

Volvo 144 GL 72mod Søndagsbil

*Member of Volvo Skrensar Lag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lamelldiff ja, har demontert en 960 slungdiff selv og stått med lamellene i henda.

 

Men de virker bare når vekta flyr ut og strammer et tannhjul, slik att den presser sammen lamellpakka. Og så frier den ut igjen ved 40 km/t.

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ann å modde den på noen måte da, så den står i inngrep hele tiden. Eller vil det om mulig bli som å kjøre med sveise aksel. Men må si jeg likte ideen din om å bruke true track, slike stikkakslinger du skulle ha laget kan jeg dreie og herde på jobben. Så mulig jeg legger det litt p åis og kjøper true track etter nytt år!:)

Volvo 850 T-5 94mod

Volvo 244 GL 76mod

Volvo 245 L 79mod B230fk proskjekt

Volvo 144 GL 72mod Søndagsbil

*Member of Volvo Skrensar Lag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ann å modde den på noen måte da, så den står i inngrep hele tiden. Eller vil det om mulig bli som å kjøre med sveise aksel. Men må si jeg likte ideen din om å bruke true track, slike stikkakslinger du skulle ha laget kan jeg dreie og herde på jobben. Så mulig jeg legger det litt p åis og kjøper true track etter nytt år!:)

 

Jeg demonterte som sagt min "slung-diff" for å se om det var mulig å modde den, men jeg ga opp, da det ikke går uten å maskinere en masse deler inni der.

 

Jeg skal levere True-Trac'en til en fyr nå til uka muligens, så kommer jeg til å legge ut info etterhvert som prosjektet skrider frem. Men han sa det gikk ganske fort å lage stikkakslene bare han fikk begynt..

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår