Tvåførr Skrevet November 26, 2007 Rapporter Share Skrevet November 26, 2007 Hallo, eg har kommet litt i diskusjon med noen kamerater av meg. Temaet gjelder større intercooler. Noen som kan forklare, eventuelt referere bevismatriale? Hvor mye har større (Alu) interooler og si? Er en som sier man ikke tjener "hester" ved bytte til større intercooler. Dette var da i forbindelse med chipping. Noen som kan rettlde meg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bdybdal Skrevet November 26, 2007 Rapporter Share Skrevet November 26, 2007 større ic= større flate som blir kjølt ned, so lufta blir kaldere, å kald luft er positivt, Siter 1990 Audi 200 20v tq 1987Audi 90 quattro 1986 Ford sierra 2,0L VRAK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chall Skrevet November 26, 2007 Rapporter Share Skrevet November 26, 2007 større ic= større flate som blir kjølt ned, so lufta blir kaldere, å kald luft er positivt, haha, godt forklart :D Hva skjer med en gass når den blir varmet opp? jo, molekylene i gassen utvider seg, og tar automatisk større plass. Dette går andre veien også. DVS en kald gass tar "mindre plass" pga molekylene trekker seg sammen. Det er derfor man vil ha så kald luft som mulig fra en IC, nettopp for å øke fyllingsgraden med luft i hver enkelt sylinder. Hadde du hatt varm luft fra en dårlig IC, får du ikke "pressa inn" like mye luft :) Siter -Volvo 740 T6 prosjekt- - Bruksbilen: Volvo 940LT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tvåførr Skrevet November 26, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 26, 2007 Ok, takker for svar. Men har vi noe anntatt efekt økning, dillemmaet var en opel bertone cupe 1,8 turbo eller noe sånt, og han hadde montert chip og større ic, orginalt er det 200 hk, og han påsto han fikk 220 etter bytte. Men sånn generelt, hvor mye er det å hente? Å, går det noen grense for størrelse? Annet en hva man har plass til? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet November 27, 2007 Rapporter Share Skrevet November 27, 2007 Jeg trodde poenget med intercooler var å kjøle lufta for å unngå tenningsbank. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tvåførr Skrevet November 27, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 27, 2007 Den var ny, fortell mer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet November 27, 2007 Rapporter Share Skrevet November 27, 2007 Vel, ikke bare for å unngå tenningsbank naturligvis, tettheten på varm gass er lavere, enn for kald gass. Men er viktig å få med seg at intercooleren er med på å kjøle motoren, ved å gi den kaldere blanding, som forhindrer tenningsbank. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet November 27, 2007 Rapporter Share Skrevet November 27, 2007 Med tanke på at vriåtter-folket tjener 30-50 hk på et bytte fra Roots- til Sentrifugal-kompressor,og dette bare er fordi sistnevnte er adiabetisk bedre (varmer ikke opp lufta like mye) så sier det seg selv at en 70+prosentlig økning i kjøling av lufta har litt å si både for effekt,tenningsbank,driftstemp,maks hp man får ut etc... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rioi Skrevet November 27, 2007 Rapporter Share Skrevet November 27, 2007 Ok, takker for svar. Men har vi noe anntatt efekt økning, dillemmaet var en opel bertone cupe 1,8 turbo eller noe sånt, og han hadde montert chip og større ic, orginalt er det 200 hk, og han påsto han fikk 220 etter bytte. Men sånn generelt, hvor mye er det å hente? Å, går det noen grense for størrelse? Annet en hva man har plass til? 20 hk med chip og ny IC er vel ikke så mye å hoppe i taket over på en turbomotor? Er ingen grense ppå størrelse nei. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet November 27, 2007 Rapporter Share Skrevet November 27, 2007 Bare å passe på at rør-dia ikke er knøttliten og kjøleren stor som en amerika-koffert... Ikke noe feil i at den er voksen,bare rørene står i samme stil... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gran Turismo 3 Skrevet November 27, 2007 Rapporter Share Skrevet November 27, 2007 Jeg spurte omtrent samme spm til en som leverte race-turboer.. Han sa som en grunnregel så kunne du regne ca 1hk mer per 1grad kaldere innsugsluft. Morten Siter 88 Ford Sierra Rs Cosworth 2wd 75 Ford Escort MK2 RS2000 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mercedes w201 Skrevet November 27, 2007 Rapporter Share Skrevet November 27, 2007 beste er vel å ha stor nok men ikke for stor? intercooler skal jo fylles opp også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tvåførr Skrevet November 27, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 27, 2007 Takker for gode svar... Så hittil er konklusjonen, -Ic Har en kjølende effekt, ikke bare påluft men på hele motoren, ved at den pøser på med kald luft. -Jo større areal, jo kaldee luft= Mere effekt. -Å vi kan regne 1 hk pr 1grad Daer spørsmåle mitt temperatur forskjell, Hvist det er 20 grader på sugesiden, hva er da temperaturen ved innsuget? Men for kald lufter joikke bra heller? Der eg jobber på Rols Royce,(Vi bygger store disel/gass motorer for ferjer og landanlegg), der må vi sette på noe som di kaller for polar avblåsning,(for båter som skal til svalbard og slikekalde plasser) det er en ventilsom slipper ut koprimert overflødig luft, for ved tepraturer på 15 minus og kaldere for og ta et eksempel, så blir det mere luft en hva motoren skal ha, den er så kald at motoren får for mye, Alså molikylene har trekt seg for masse sammen, å da klarer ikke motoren levere nok drivstoff, så da går den på mager blanding... Hvordan blir dette om vinteren i en bil? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet November 27, 2007 Rapporter Share Skrevet November 27, 2007 Så hittil er konklusjonen, -Ic Har en kjølende effekt, ikke bare påluft men på hele motoren, ved at den pøser på med kald luft. Å si at ic pøser på med kald luft er vel å ta i litt. Den slipper gjennom luft som er mindre varm enn det som kommer ut av turboen. -Jo større areal, jo kaldee luft= Mere effekt. -Å vi kan regne 1 hk pr 1grad Det skalerer nok ikke så lineært som du skal ha det til. Og du når en grense på hvor mye som er lønnsomt ganske fort. Men for kald lufter joikke bra heller? Alså molikylene har trekt seg for masse sammen, å da klarer ikke motoren levere nok drivstoff, så da går den på mager blanding... Hvordan blir dette om vinteren i en bil? Har ingen anelse om hva som gjøres på store dieseler. Men i bil måler vi mengden luft som kommer inn, og justerer bensinmengden etter det. Uansett hvor godt ic kjøler, så er det like mye luft som går gjennom LMM. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tvåførr Skrevet November 27, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 27, 2007 Har ingen anelse om hva som gjøres på store dieseler. Men i bil måler vi mengden luft som kommer inn, og justerer bensinmengden etter det. Uansett hvor godt ic kjøler, så er det like mye luft som går gjennom LMM. Der er eg litt uenig, for om lmm måler luft som er på 15 minus, så er det "mye" mere luft en den måler, på grunn av at lufta allerede er nedkjølt, når lufta går igjennom turbo så er det det samme som når du legger en balong i flytende nitrogen, da krymper balongen, men om du tar den oppigjen (går igjennom turbo) så utvider den seg til samme størrelse, altså den lurer lmm, så da vildu få for høyt ladetrykk, og formye luft inn på motor,, etter min mening.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.