Gå til innhold

Intercooler Effekt

Ranger emnet

Tvåførr

Anbefalte innlegg

• Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Der er eg litt uenig, for om lmm måler luft som er på 15 minus, så er det "mye" mere luft en den måler, på grunn av at lufta allerede er nedkjølt, når lufta går igjennom turbo så er det det samme som når du legger en balong i flytende nitrogen, da krymper balongen, men om du tar den oppigjen (går igjennom turbo) så utvider den seg til samme størrelse, altså den lurer lmm, så da vildu få for høyt ladetrykk, og formye luft inn på motor,, etter min mening..

Det er såvidt meg bekjent to typer LMM, klaff og tråd-type. Klaff-typen vil bli lurt av kald luft, men vil da vel gjerne ha en tempgiver for innsugsluft for å kompensere. Mens tråd-type LMM måler motstand over en tråd etter hvor godt den kjøles av lufta som passerer, og vil da ikke bli lurt av lave temperaturer.

Så har du motorer som bruker MAP-sensor, men de har også en tempsensor for innkommende luft.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo ikke snakk om at vi vil "lure" systemet i det heletatt...

Som nevnt over her, er det hvor godt man klarer å fylle sylinderen med blandingen som tilsvarer lamda... med varm luft inn i sylinderen, vil ikke motorstyringen levere mer bensin enn denne luftmassen tilsier...

Vi kan ganske overdrevet si at med varm luft, blir bare sylinderen halvfull, og bilen vil bare gå halvparten så godt. mens ved kald luft inn i sylinderen, er sylinderen helt fyllt opp, og man får den effekten ut av motoren som man forventer..

Siden man har luftMASSE måler, vil fordelen være at man får optimalt blandingsforhold, nesten uansett hva temperaturen måtte være, mens med luftMENGDE måler, er vel dette mere usikkert...

bruken av MAP sensor, er jo enda mere komplisert enn lmm synes jeg å huske !? (skyt meg gjerne på den, da jeg ble litt usikker...)

- 85" Ford Sierra 2,0L arbeidsbil

- 06" Skoda Octavia 1,9 TDI 4X4

X 97" BMW 320IT

X 92" Peugeot 605 sldt

X 82" Ford Granada 2.8GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruken av MAP sensor, er jo enda mere komplisert enn lmm synes jeg å huske !? (skyt meg gjerne på den, da jeg ble litt usikker...)
Neida. Gir den deg trykket,og du vet tempen (MAT-sensor) så er det ikke så tungvindt å vite hva man har av densiteter inni der.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle. Du vil ikke merka mere turbolagg uansett hvor stor IC du har. Med den hastigheten turboen har fylles cooleren på null komma null omtrent
:m'm: ...derfor jeg skrev det om rør-dim'en over.. En diger kjøler kan gi lag,hvis rørene til og fra kjøleren er alt for små... turboen må da tvinge lufta igjennom,den kommer inn i kjøleren,siden masseflødet da er begrenset av rørdiameteren tar den tid å fylle...og når den er full skal den gjennom et nåløye og inn for å fylle et digert plenum...

Ikke sett mange IC'er som har kjernen som "trangeste punkt" enda...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er såvidt meg bekjent to typer LMM, klaff og tråd-type. Klaff-typen vil bli lurt av kald luft, men vil da vel gjerne ha en tempgiver for innsugsluft for å kompensere. Mens tråd-type LMM måler motstand over en tråd etter hvor godt den kjøles av lufta som passerer, og vil da ikke bli lurt av lave temperaturer.

Så har du motorer som bruker MAP-sensor, men de har også en tempsensor for innkommende luft.

Ok, var ike klar over at lmm var så avansert, men vilbilen gå bedre i kalde tempraturer, for den vill jo få mere luft, eller slipper lmm ut luft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat:

"En intercooler kjøler ned innsugstemperaturen. Senker du temperaturen 50 grader

vil det gi en effektøkning på ca 10% - og dessuten blir motoren bli kaldere noe som

minsker risikoen for sprekking eller blåste pakninger og topper.

Testresultat fra IC - utetemperatur 21 grader, ladetrykk 0,9 bar.

Original IC: Turbo: Temp 118,7 grader - Innsug: Temp 45,6 grader

Større IC: Turbo: Temp 118,4 grader - Innsug: Temp 29,2 grader"

Kilde:

http://www.bsbildeler.no/butikk/visvare.aspx?vnr=XRIC-45&vg=114&vgpath=Varekategorier/1399/1166/114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen her har kjørt totakter moped eller totakter lett-mc (125ccm) så er det sikkert flere som husker de klade dagene som de "ekstra kalde", fordi 2-taktere er noen lunefulle jævler.

Kalde dager er det samme som turbo på en 2-takter, hvertfall i den ccm størrelsen.

Så at kald luft betyr mer fart, det er garantert rikig.

På turbobiler så vil det jo som det diskuteres her, bli litt mer komplisert iogmed at lufta blir "varmet opp" i det den går gjennom turboen.

I teorien og praksis uten turbo så betyr kald luft "effektøkning".. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien så vil du få høyere effekt, jo kaldere luft du har (er jo det som er hele prinsippet bak N2O systemer(*). Men, det forutsetter at motorstyresystemet kan kompensere for den ekstra tette lufta. Dessuten vil forgassere fungere dårlig om de blir for kalde, rett og slett fordi bensinen ikke vil forgasse i forgasseren slik den skal.

Og, hvis du kjører oppe i høydene, så vil lufta være tynnere, og akkurat likt fjellklatrere, vil motoren få pustebesvær, og miste effekt. (Noe som er langt lettere å merke, enn den lille ekstra effekten du får av diverse kaldluftsinntak laget av rørleggerutstyr).

(*) Nawz, for dere fast & furious folk.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat on topic, men jeg ergrer meg fortsatt over at jeg ikke finner igjen den artikkelen hvor de kjører en ny GTO med ls1 i benken. Først uten å gjøre noe, så lot de den kjøle seg ned med plenty isposer rundt innsug og gjett hva, effekten økte ganske mye (hvis man ser på antall hk økning, ikke hvis man ser på økning i forhold til første måling)

Lenke til kommentar
Del på andre sider