Gå til innhold

Hvordan jeg la opp kabler til anlegg:

Ranger emnet

LoW RiDeR

Anbefalte innlegg

Her er en tråd om hvordan jeg la opp kabler til anlegg i bilen min. Mulig det kan være til hjelp for noen, og hvis ikke så får dere iallefall se de flotte bildene mine og noe å lese på :P

Begynte fremme i motorrommet å dro strømkabelen gjennom denne boksen, og inn under dashbordet. I boksen var det en gummiforing med en liten "dært" som stakk ut. Kutta av denne og vips så var det perfekt hull til å stappe strømkabel gjennom.

Fra denne lille kabelstumpen har jeg nå montert sikring og koblet til batteriet.

IMG_0471.jpg

Her kommer strømkabelen ned fra motorrommet (sammen med mer annet ræl enn en kjele spaghetti)

IMG_0468.jpg

Ble litt for ivrig når jeg dro kablen vidre bakover, så har ikke bilder av det, men har tatt av signalkabelen på motsatt side av bilen, som forsåvidt blir samma greia.

Starta fremme på passasjersiden. Skrudde ut hanskerommet og la kabelen inn til spillenen.

IMG_0501.jpg

Av med lista langs gulvet og putte kabel pent på plass. Tilsvarende gjort med strømkabel på motsatt side.

IMG_0503.jpg

Så dro jeg signalkabel over på andre siden av bilen under baksetet.

IMG_0505.jpg

IMG_0507.jpg

Her fisker jeg dem fram bak dekselet i baggasjerommet.

IMG_0463.jpg

Så over til høyttalere. Ingen av høyttalerene i bilen funka, så jeg trodde forsterkeren var gått. Det viste seg å være feil. Utrolig nok hadde samtlige høyttalerplugger klart å miste evnen til å ha kontakt med høyttaler så da var det fram med avbitertang, og loddebolt.

Jeg loddet på alle kabelskoene for å slippe at de hopper av. Dørtrekk-avtagning er noe herk.

IMG_0515.jpg

Resultatet av ny "plugg"

IMG_0517.jpg

Valgte å bruke de orginale høyttalerledningene. De grønne tvinnede ledningene kommer ut fra døra her og går bak til forsterker i baggasjerommet. På bakdørene går de direkte bakover uten plugg.

IMG_0491.jpg

I disse pluggene ender blandt annet høyttalerkablene opp sammen med mye annet rart. Signaler strøm etc..

IMG_0509.jpg

"Koblingsskjema" på pluggene i baggasjerom. (paintbrush skillz!)

plugger.jpg

Jeg lærte meg at å prøve seg fram her kan resultere i tragedie for spilleren. Da var det fram med den nydelige reservespilleren og mer tolmodighet.

IMG_0521.jpg

Etter å ha funnet ut av hvilke ledninger som er hva ble resultatet seende slik ut. Disse ledningene kommer fra 4kanals forsterkeren, og går til høyttalerene i dørene.

IMG_0520.jpg

Her er det "ferdige" resultatet etter noen kalde timers arbeid.

IMG_0522.jpg

Inn å varme seg:

IMG_0523.jpg

Addicted to Ebay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider