Gå til innhold

Spørsmål ang. subkasse og noen fler

Ranger emnet

GranadaKongen

Anbefalte innlegg

Kjører granada som dere sikkert har skjønt av nicket mitt.

Har endel spørsmål her som jeg håper på en som vet hva han snakker om kan hjelpe meg med.

Kjøpte meg 2 dynaBel DY 9412 å en BF4501 for å få litt gromlyd.

Kjøpte også et 6" komp. sett til 1000,- hos dem (foresten noen som vet om dette spiller bra på dynabel sine forsterkere?

spiller ræva kobla på spiller..)

På kondensatoren min viser voltmeteret at jeg har mellom 11 og 12.5 volt når jeg ikke spiller, men når jeg spiller er den nede i 10v når subbene slår. Har en følelse av at jeg ikke får utnytta forsterkeren da.. er dette tilfelle? Har original dynamo og relativt nytt bateri, men bf4501 er jo ikke akkurat superheftige greier..

Har foresten lagt to like kabler rett fra batteriet fremme, bak til forsterkeren, en jord kobla til - på bateriet, og en +, om dette har noe å si.

Subbene spiller ikke høyt nok etter min mening.

Hørte noen jbl elementer på samme forsterker i en ford focus stasjonsvogn, og det spillte HØYT :O

det var det ene.

Det andre er ang. kasse.

bilde.jpg

den øverst til venstre er min nåværende løsning, og den nede til høyre brukte jeg før. har også et svært hull i hattehylla for å få lyden inn i bilen. Er åpent rett ned til kassa.

03112007627.jpg

vil der være noen forskjell på lyden i disse kassene med likt kassevolum?

før:

26092007534.jpg

nå:

08112007649.jpg

fikk for dårlig plass så jeg bygde litt om, også så det skulle se litt pent ut. Men synes det spillte høyere før. Nå måtte jeg jo da stille forsterkeren inn på nytt da, så jeg vet ikke om jeg har fått optimale instillinger da.(hvordan går jeg frem for å få det optimalt? men vil kassene og plassering gi noen akkustsk forskjell?

ble mye her, men håper noen gidder å ta seg tid til å hjelpe meg da jeg har mye planer videre, både med bilen og stereoen.

mvh

Ford Granada 2.9i Cosworth, Chevrolet Tahoe 6.5td.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har foresten lagt to like kabler rett fra batteriet fremme, bak til forsterkeren, en jord kobla til - på bateriet, og en +, om dette har noe å si

mener du at du har jorda forsterkeren på batt. det vanlige er å jorde direkte i karrosserietbak i bilen, maks en meter jord har jeg blitt anbefalt. rett i karr. på et nedpussa område.

nei, ja så det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke rørt noen av de originale kablene i motorrommet, så kanksje det er en ide :)

stemmer, har jordet forsterkeren på - på batteriet :) både + og minus er 25mm2 :)

vil ikke det være mest ledende til jord, eller - på batteriet da?

i og med at det er flere støykilder forbundet til karosseriet..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

spenning på mellom 11 og 12,5v er jo ikke direkte mye...Hva ligger spenningen på med 2000 o/min på motoren? (dynamoen i effektiv bruk)

Forsterkere er vel oppgitt ved 14,4v. Det er forøvrig naturlig at spenningen faller til 10v når bassene slår.

En focus er forøvrig en 'åpen' hatchback, blir nok mer trykk der enn i en grandis med samme anlegg, ligger bensintanken i seteryggen på den modellen? alle plater/vegger mellom kupeen og kufferten er med på å stenge ute bass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk foe svaret klovnster :)

har faktisk ikke sjekka spenninga når æ har hadd turtall. Men d ligg bare ei tynn tynn plate mellom subben og baksetet.

Det var nemnt tidligere at disse elementene likte seg best med magneten inn.. Hør også hørt at det ikke har noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider