Gå til innhold

tenkte og kjøpe en 240-245

Ranger emnet


flasg

Anbefalte innlegg

jeg tenkte og kjøpe meg en 240,242,244 eller en 245 volvo som førstegangs bil, noe spesielt en burde vite om dissa bilene? og hvem av de mener dere er den beste av de?

 

håper noen svarer, alltid fint med litt info:m'm:

 

Om du ikke MÅ ha 2 dører, så gå for en 89'-> med b230f og lh2.4, samt manuellkasse.

 

Sjekk:

Elektriske (fungerer alle lys, brytere, etc)

Rust (kanaler, hjulbuer, reservehjulsbrønner, gulv)

Lakk

Interiør

Bremser den rett?

Fungerer dempere bra?

 

Er det noe "jalla" på bilen? feks. neonlys, led-dyser, etc? styr isåfall unna!

 

Det idèelle er om du finner en bil som er moddet litt på, med senkefjærer og slikt.. Men en senket bil skal helst ha hjulstilling etterpå, så om den er senket, spør om dette r i vognkort og spør om det er utført hjulstilling.

 

Ta vanlige tester som bremsetest og slikt på parkeringsplass, sjekk slakk i styring, hør etter klunkelyder i foringer, etc. Jekk gjerne opp bilen og sjekk etter slakk i hjullagre.

 

Da har du dekket "alt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få tak i en bil som ikke er ihjelskrudd og mygla med... En gammel raggarvogn med ihjelkappa fjører, bobblete soting og blårøyk av eksosen er ikke noe særlig.

Er også en fordel at det ikke er farlig rust. De punktene DB sa er vesentlige, men fjører, dempere, bremser osv er jo slitedeler og koster ikke all verden å bytte.

Hvis du kommer over en hel og pen 240 men bremsene er skrot så er det ikke noe i veien for å handle hvis prisen er rett.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for alle svarene!:D

 

om det er 2 dørs eller 4 er egentlig det samma for meg hehe...jeg får vel bare begynne og se meg om da! får jeg tak i en volvo så blir det vel kanskje et lite prosjekt ut av det også hehe.

 

Om det er "det samme" med 2 eller 4 dører, så vil jeg si: Gå for 4.

 

Ja, jeg har en 242 selv.. Men om du ikke har noe spesiell årsak til at du vil ha 242, så tenk på følgende:

 

90%++ av 242 har forgasser og b19a/b21a.

 

Om du får tak i en 240 (4) av 1989'->, så kommer denne med b230f lh2.4, som betyr at en b230ft går "rett nedi".

 

Selvsagt går det å bygge om en 242 også, men det er mye mer jobb og det er mye dyrere, da det er mange flere deler du må kjøpe, samt du må legge opp bensinrør, etc.

 

Om du har en med lh2.4, vil den også fungere bedre enn en 242 med b19a, forutsatt at de begge fungerer som de skal. Den med b230f vil bruke mindre bensin, du slipper choke og bilen er så mye diggere å kjøre på vinteren (pga. du slipper en kald forgasserhelvettemotor).

 

ja, min 242 hadde b19a når jeg kjøpte den.. og aldri mer choke, sier jeg.

 

Anyhow.. Det billigste i lengden, er om du finner en med fin lakk og fint karrosseri. Om du MÅ ha 2 dørs, så kjøp 242. Om du er likegyldig, så se på karrosseri, lh2.4 og lakk.. Drit i resten, da deler kan skrues på av og rimelig enkelt for en som er litt dreven.

 

Sjekk dog rust og elektriske, da dette er mest pain in the ass å fikse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er "det samme" med 2 eller 4 dører, så vil jeg si: Gå for 4.

 

Ja, jeg har en 242 selv.. Men om du ikke har noe spesiell årsak til at du vil ha 242, så tenk på følgende:

 

90%++ av 242 har forgasser og b19a/b21a.

 

Om du får tak i en 240 (4) av 1989'->, så kommer denne med b230f lh2.4, som betyr at en b230ft går "rett nedi".

 

Selvsagt går det å bygge om en 242 også, men det er mye mer jobb og det er mye dyrere, da det er mange flere deler du må kjøpe, samt du må legge opp bensinrør, etc.

 

Om du har en med lh2.4, vil den også fungere bedre enn en 242 med b19a, forutsatt at de begge fungerer som de skal. Den med b230f vil bruke mindre bensin, du slipper choke og bilen er så mye diggere å kjøre på vinteren (pga. du slipper en kald forgasserhelvettemotor).

 

ja, min 242 hadde b19a når jeg kjøpte den.. og aldri mer choke, sier jeg.

 

Anyhow.. Det billigste i lengden, er om du finner en med fin lakk og fint karrosseri. Om du MÅ ha 2 dørs, så kjøp 242. Om du er likegyldig, så se på karrosseri, lh2.4 og lakk.. Drit i resten, da deler kan skrues på av og rimelig enkelt for en som er litt dreven.

 

Sjekk dog rust og elektriske, da dette er mest pain in the ass å fikse.

 

 

 

 

ok! takker for svaret, altid fint med litt info og den skjekk lista di er jo bra og ha. går nok for en 240. så litt på en 87'modell 240, er det store forskjellen mellom den og en 89'mod? tenker på motor og sånt? eller er det det samma?

 

 

gratz med teorien volvo140lover:P

->Derbi DRD SM 04 & Opel Kadett E GSI 2.0<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei. GLE er utstyrsmodellen det. 240GL GLE SE og før i tiden DL og L også.

 

Styr unna b230k motoren hvis du kan. Det er for all del en god motor når den virker, og bruker litt mindre bensin enn en b230a. Begge er forgassermotorer, men b230k skal være økonomiforgasser. Det resulterte i et hav av vakumslanger, og kødder deg seg, så kødder motoren din seg også.

 

Bruk tid på å lete opp en 240 nyere enn 1989. :) Da har du en driftsikker og rimelig motor i drift. Den bruker nok fint rundt literen på milen, men med en b230a som jeg har så går det fort 1,4 liter per mil på en god dag. :) Har hatt den under 0,9 på langkjøring, men hvor ofte langkjører man?

 

Bruk tid og finn den rette bilen for deg. Ikke kjøp i hu og hast. Sist, men ikke minst, lag tråd på den bilen du evt. skaffer deg og legg ut bilder. Vi er interesserte i å se hva du endte opp med.

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er b20 i forhold til b19/b21? Står en 242 til salgs på autodb (http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1712638) som har b20. Var å kikka på den og den ser forholdsvis grei ut, men har tegn til rust på dører og litt lakkrust her og der (men ikke mye). Bilen var veldig fin å kjøre og hadde pent interiør selv om stolen var nedsittet. Verdt 15K?

Steffen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til tingene DaButcher, Colli osv nevner her, vil jeg få tilføye at hvis du skal ha stasjonsvogn, så har dissa en tendens til å ruste fra innsida i terskelen under bakluka. Du ser det kanskje i hjørnene i baklukeåpningen og fra undersiden opp bak støtfangeren.

 

Galvanisert karosseri kom ikke før -88, og -86/-87 er de verste gravrustmodellene jeg kan tenke meg.

 

Og uansett årsmodell: defekt/dårlig kupévifte er ganske vanlig på 240 og grunn til prute endel. Det er en god del jobb og knot å fikse. Ihvertfall første gangen man skal gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

86 mod + - ruster mest spesielt kanaler\dører\tverkanal\hjulbrønn\under seta dørken\kansje sjekke rundt vinduslistene.Beste motor av forgassere org synst jeg er b21\b23a\b230a , der er oxo b230k som jeg synst kommer dårligest an men grei motor så ikkje fortjener alle dei dårlige rykta:P Har hatt noe 740 ¨å 240ier med k å kansje jeg har vært heldig for mine har gått greit å rimelig.Men om jeg skulle anbefale en 240 så over 89 mod så har du lh 2.4 om du har turboplaner i sikte,å b230f motoren er god som gull å ikke noe spes tørst i forhold til gasserene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår