Turbokassa Skrevet November 28, 2007 Rapporter Share Skrevet November 28, 2007 Heisann Har hørt at powerfilter er skadelig, eller at det da er en risiko ved detta. Husker ikke hvem hvor når osv. Er det noen risiko ved å montere åpent/konisk K&N filter f.kes.? Burde ikke være det om man rengjør det innimellom og passer på og ha olje på det? Om man bytter til dette så suger den mer luft, men trenger man å få justert noe blandingsforhold eller noe? Slik at den ikke går for tynn. LMM vil måle mengden og gi bensin etter det, slik at det ikke er noe problem med noe? Om man setter på en større alu intercooler slik at lufta blir enda kaldere og "mindre", trenger man mate med mer fuel? I og med at det går mere luft inn i sylinder da? Lurer også på hvordan man kan få sjekka innsugsslanger fra luftboks til innsug for lekasjer? Misstenker en liten smyger en plass. Supert om jeg hadde fått noen svar :D Siter Ska'ru ha bil, kjøp Volvo ;P Min Volvo 940LT '95 http://www.bilforumet.no/900-serien/198777-volvo-940-lt-95-a.html#post2211403 Volvo 240 isbil prosjekt: http://www.bilforumet.no/prosjektforum/184248-volvo-240-gate-isbil-prosjekt.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bdybdal Skrevet November 28, 2007 Rapporter Share Skrevet November 28, 2007 en del lmm tåler ikkje olja du skal olje dei inn me å øddlegg lmm Siter 1990 Audi 200 20v tq 1987Audi 90 quattro 1986 Ford sierra 2,0L VRAK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbokassa Skrevet November 28, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 28, 2007 en del lmm tåler ikkje olja du skal olje dei inn me å øddlegg lmm Om man har K&N og sprayer olje på, så blir det ikke så mye at det kan skade lmm vel? trekker lufta med seg så mye olje? Siter Ska'ru ha bil, kjøp Volvo ;P Min Volvo 940LT '95 http://www.bilforumet.no/900-serien/198777-volvo-940-lt-95-a.html#post2211403 Volvo 240 isbil prosjekt: http://www.bilforumet.no/prosjektforum/184248-volvo-240-gate-isbil-prosjekt.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Limited Edition Skrevet November 28, 2007 Rapporter Share Skrevet November 28, 2007 Det som er problemet med et K&N filter åpent/konisk er at dette er et såkalt high-flow filter. Dvs at den trekker inn mye luft på en gang. All denne lufta som trekkes inn så raskt kan skade tråden i LMM og i værstefall ryke den og da blir LMM defekt. Dette er klassisk med K&N filter.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbokassa Skrevet November 28, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 28, 2007 Det som er problemet med et K&N filter åpent/konisk er at dette er et såkalt high-flow filter. Dvs at den trekker inn mye luft på en gang. All denne lufta som trekkes inn så raskt kan skade tråden i LMM og i værstefall ryke den og da blir LMM defekt. Dette er klassisk med K&N filter.. hvordan filter anbefales da? Pedersens-racing sier de aldri har hørt om noe problemer med K&N filter. Holder å borre noen hull i luftboks kanskje? Siter Ska'ru ha bil, kjøp Volvo ;P Min Volvo 940LT '95 http://www.bilforumet.no/900-serien/198777-volvo-940-lt-95-a.html#post2211403 Volvo 240 isbil prosjekt: http://www.bilforumet.no/prosjektforum/184248-volvo-240-gate-isbil-prosjekt.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Limited Edition Skrevet November 28, 2007 Rapporter Share Skrevet November 28, 2007 Vet det er mange selger ;) som aldri har hørt om dette problemet, men problemet er helt klart der. Det er det mange som har opplevd :) Pipercross luftfiltrene er veldig bra. Kontakt MTS-Autoparts de har diss som lagervare.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet November 28, 2007 Rapporter Share Skrevet November 28, 2007 Det som er problemet med et K&N filter åpent/konisk er at dette er et såkalt high-flow filter. Dvs at den trekker inn mye luft på en gang. All denne lufta som trekkes inn så raskt kan skade tråden i LMM og i værstefall ryke den og da blir LMM defekt. Dette er klassisk med K&N filter.. Jeg mistenker at du trekker ned for mye av ett eller annet... Hvor i jesu navn har du dette fra. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbokassa Skrevet November 28, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 28, 2007 Jeg mistenker at du trekker ned for mye av ett eller annet... Hvor i jesu navn har du dette fra. så dette stemmer ikke ? :P Siter Ska'ru ha bil, kjøp Volvo ;P Min Volvo 940LT '95 http://www.bilforumet.no/900-serien/198777-volvo-940-lt-95-a.html#post2211403 Volvo 240 isbil prosjekt: http://www.bilforumet.no/prosjektforum/184248-volvo-240-gate-isbil-prosjekt.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hassa Skrevet November 28, 2007 Rapporter Share Skrevet November 28, 2007 Har litt med hvor mye olje man tar på det. Når man kjøper kn filteret helt nytt så er det ingen fare for at lmm tar kvelden. Men når man renser det, så skal man ikke bruke altfor mye olje, og helst la det tørke i en dag på ett varmt rom, eller på ett gulv med varme kabler og lignendes. Hvis man hiver på med endel olje, og setter det rett på bilen med engang, er det større sannsynlighet for at LMM tar kvelden. Jeg kjører med KN filter, og det har gått bra enn så lenge ihvertfall..Har bare renset det tre ganger da. Men hvis du er redd for olja, så kan du sett på ett u oljet åpent filter, er flere som selger det. Det her f.eks: http://sv.bsrab.se/products/4900418/ Siter - 97mod. Vw Passat 1.8 20V Turbo BSR Steg 3. * 87mod. Bmw E30 325 Tic * 87mod. Honda Prelude 2.0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Limited Edition Skrevet November 28, 2007 Rapporter Share Skrevet November 28, 2007 I veldig mange tilfeller forkorter K&N filteret LMM levetid. Over tid så "blåses" tråden i stykker altså den ryker. Vil du finne ut om dette stemmer så kan du stort sett kontakt hvilket som helst merkeverksted..Bare å ringe å spørre dem det :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hassa Skrevet November 28, 2007 Rapporter Share Skrevet November 28, 2007 I veldig mange tilfeller forkorter K&N filteret LMM levetid. Over tid så "blåses" tråden i stykker altså den ryker. Vil du finne ut om dette stemmer så kan du stort sett kontakt hvilket som helst merkeverksted..Bare å ringe å spørre dem det :) hva mener du med over tid?5 år?20 år? Har aldri hørt om dette før. Har en kammerat med volvo 940 turbo, som har kjørt med green filter i 4 år på sin, åpent filter altså, og han har ikke hatt noen problemer ihvertfall. tviler på at tråden er av så dårlig kvalitet at den blir blåst i stykker..Er trossalt ren luft som blir blåst inn, og ikke små sand og grus. Mvh Siter - 97mod. Vw Passat 1.8 20V Turbo BSR Steg 3. * 87mod. Bmw E30 325 Tic * 87mod. Honda Prelude 2.0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Limited Edition Skrevet November 28, 2007 Rapporter Share Skrevet November 28, 2007 Vet ikke om dette gjelder alle biler, men har vært bort i det med både passat og golf 4. Stemmer at det er ren luft men det er en god del mer enn det som kommer igjennom den orginale boksen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet November 28, 2007 Rapporter Share Skrevet November 28, 2007 Altså, luftgjennomstrømningen gjennom filteret er ett produkt av turtall x motorvolum, og påvirkes ikke av filteret. Derimot så er ikke LMM av tråd-typen glad i å bli badet i olje. Faktisk så sender bilens hjerne sterk strøm gjennom tråden i LMM hver gang bilen skrues av for å brenne av avleiringer på LMM, men grises tråden tilstrekkelig til, så hjelper ikke dette. Jeg vil videre påstå at åpent luftfilter er en rent kosmetisk modifikasjon (ihvertfall på volvoen din, som er tilstrekkelig utstyrt med luftfilter fra fabrikken sin side). Eneste du oppnår med åpent filter er litt mer susing når du slipper gassen. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Limited Edition Skrevet November 28, 2007 Rapporter Share Skrevet November 28, 2007 Et såkalt trimmefilter ( f. Eks Pipercross filter) vil kunne øke luftmengden inn til forbrenningen og dermed øke effekten med noen prosenter. Filteret vil slippe til mer luft og skaper mindre turbulens i lufta enn ved et vanlig filter. Et sportsfilter vil kun gi økning av effekt i toppen av turtallet og du vil kunne holde lenger på draget! Du får også en fin lyd når motoren får litt turtall! For best effekt så skal det komme mest mulig kald luft inn i filteret og ikke varm luft ifra motorrommet så her er det lurt å prøve å skjerme den varme lufta! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet November 28, 2007 Rapporter Share Skrevet November 28, 2007 Et såkalt trimmefilter ( f. Eks Pipercross filter) vil kunne øke luftmengden inn til forbrenningen og dermed øke effekten med noen prosenter.Filteret vil slippe til mer luft og skaper mindre turbulens i lufta enn ved et vanlig filter. Og hva er din vitenskapelige begrunnelse for det? Du får også en fin lyd når motoren får litt turtall! Det kommer vel strengt tatt ann på øyet som ser (vel øret som hører). Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.