Turbokassa Skrevet Desember 11, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2007 Joda. Seff vet jeg hvor jeg handler hen. Men det hjelper neppe deg om jeg gir deg den siden jeg handler fra,den siden er passordbeskyttet for forhandlere... Hva er det du leter etter helt spesifikt? Så kan jeg sikkert gi deg en adresse eller to... Nei bare nysgerrig etter å titte litt.. hehe Se hva som er og hvor mye det ligger på osv. osv. Hvis det er gratis og være medlem der så hadde det vært fint om du sendte noen sider, hvis ikke så gir jeg blanke til jeg starter i læra så jeg har råd :P hehee :D Siter Ska'ru ha bil, kjøp Volvo ;P Min Volvo 940LT '95 http://www.bilforumet.no/900-serien/198777-volvo-940-lt-95-a.html#post2211403 Volvo 240 isbil prosjekt: http://www.bilforumet.no/prosjektforum/184248-volvo-240-gate-isbil-prosjekt.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Desember 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2007 Bare å sjekke de store sjappene det...som ATP Turbo og Blouch turbo og alle andre...Google is your friend :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbokassa Skrevet Desember 11, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2007 Bare å sjekke de store sjappene det...som ATP Turbo og Blouch turbo og alle andre...Google is your friend :) hehe Takker og bukker Siter Ska'ru ha bil, kjøp Volvo ;P Min Volvo 940LT '95 http://www.bilforumet.no/900-serien/198777-volvo-940-lt-95-a.html#post2211403 Volvo 240 isbil prosjekt: http://www.bilforumet.no/prosjektforum/184248-volvo-240-gate-isbil-prosjekt.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbokassa Skrevet Mars 18, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2009 Prøver å sparke litt liv her igjen! Dette med plassering av powerfilter har vært mye diskutert her på forumet. Vurderer selv nå et K&N filter ("utabors") Har titta så vidt det er, og fantasert meg frem til at det å skjære til enden på luftboksen og få plassert filteret nede i denne boksen vil skjærme den mot veldig mye av den varme lufta rundtom i motorrom. Da uten lokket på boksen, og en ekstra kaldluft-tilførsel slange. I luftfilterboksen er det allerede en grov slange ut i skjærmen som suger luft, så tenkte jeg å åpne det andre hullet som er i boksen og legge en slange ut fra dette hull og ut i front. Dermed kommer det jo masse kaldluft inn i boksen, og varmlufta kommer ikke så lett til grunnet at filteret plasseres inne i boksen. Hva tror folket? Jeg tror selv at dette K&N innsatsfilteret som jeg har strømmer mer enn nok. Kan evt legge denne ekstra slangen frem til fronten for å få enda mere kaldluft. Tror egentlig dette bare er tull å dalle med. Eneste er jo at det blir litt grovere lyd ved pådrag. Men vil det svekkes mye av å ligge inne i denne boksen? Siter Ska'ru ha bil, kjøp Volvo ;P Min Volvo 940LT '95 http://www.bilforumet.no/900-serien/198777-volvo-940-lt-95-a.html#post2211403 Volvo 240 isbil prosjekt: http://www.bilforumet.no/prosjektforum/184248-volvo-240-gate-isbil-prosjekt.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Mars 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2009 Den originale luftfilterboksen enten med org. filter eller K/N innsatsfilter holder i massevis for den effekten du sikter etter! Regner med tilgangen på kaldluft er tilstrekkelig fra fabrikk. MEn lurer litt på dette med innoljete skumgummifilter (pipercross o.l) som etter sigende filtrerer dårligere enn papir og bomullsfiltre. Er det noen som har sett bevis for dette eller er det nok en myte? Man kan jo se på crossere som et eksempel. De er vel utstyrt med skumgummifilter og brukes i omgivelser med ikke mye annet enn sand og støv! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbokassa Skrevet Mars 18, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2009 var litt med tanke på litt lyd dette da. sålenge skumfiltrene er innolja så vil det vel ikke være noe problem? Dette binder jo filterporene noe mer sammen og gjør at støv og drit blir igjen i filteret og/eller oljen. Siter Ska'ru ha bil, kjøp Volvo ;P Min Volvo 940LT '95 http://www.bilforumet.no/900-serien/198777-volvo-940-lt-95-a.html#post2211403 Volvo 240 isbil prosjekt: http://www.bilforumet.no/prosjektforum/184248-volvo-240-gate-isbil-prosjekt.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Mars 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2009 (endret) Lyd ja! :) Boksen demper vel en god del lyd og man får vel ikke plass til noe stort konisk/sylindrisk filter nede i boksen. Tror i grunn jeg hadde droppa den ideen og heller satt på et "trimfilter" og bygget en egen kaldluftkasse rundt det. Hvis lyden er det viktigste vel og merke! Er vel meningen det skal være olje på alle bomull og skumgummifilter!? Men var ikke det jeg lurte på, fordi det blir hevdet at skumgummi er så dårlig og lurte på om noen kunne frembringe noen dokumentasjon på dette. Men har filteret blitt brukt feil (ingen olje) så sier det vel seg selv! Endret Mars 18, 2009 av Aceofspades Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Mars 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2009 Jeg har sett flere eksempler på at selv veloljede skumgummifiltre ikke duger over tid.. De brukes på cross fordi de skal renses og re-oljes i praksis etter hver tur. Skipper man dette, så jobber partiklene seg igjennom og "slipepasta" i innsuget er et faktum. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbokassa Skrevet Mars 18, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2009 Derfor jeg har vært skeptisk til dette med konfilter. Skumfilterne har noe lettere for å tette seg/gro igjen enn konfiltre. Kortere intervaler mellom rens. Om de holdes godt ved like er de nok ikke noe dårligere enn kon. Jeg har ikke vært borti noe skumfiltre som ikke skal oljes inn hvertfall. Siter Ska'ru ha bil, kjøp Volvo ;P Min Volvo 940LT '95 http://www.bilforumet.no/900-serien/198777-volvo-940-lt-95-a.html#post2211403 Volvo 240 isbil prosjekt: http://www.bilforumet.no/prosjektforum/184248-volvo-240-gate-isbil-prosjekt.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet Mars 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2009 http://www.bobistheoilguy.com/airfilter/airtest1.htm Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Mars 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2009 (endret) Testen som Realace linker til viser jo det testen vil frem til, at de som lager filtrene sier du både får i pose og sekk. De filtrene som slipper gjennom mest luft er jo de som også filtrerer dårligst. Logisk nok. Forskjellene er dog ikke så store på luftgjennomstrømning,men litt større på filtrering på noen spes. det en-lags skumgummifilteret. De andre er det ikke så stor forskjell på ang. filtrering. En ting han kunne gjort og som det er mulig han gjorde også,men det står ingenting om det. At han oljet filtrene før flow testen og kjørte de en periode i testbenken for å eliminere risken for evt. olje på papiret. Da hadde han hvertfall hatt et godt argument istedet for å skråsikkert avfeie all kritikk. For det første var det flere filtre som skulle oljes og det andre er at oppfattelsen av når det er nok olje (for mye)er relativ uansett utdannelse og erfaring. Altså tatt bort risken for menneskelig svikt :) Skal svært lite olje til som slipper filtret før det vises på papiret. Nå er jo denne oljen man bruker som regel farget,men innen den slipper filteret så blir den jo utsatt for støv. Og mere støv vil jo treffe testpapiret før man titter på det. Alle filtere slipper jo litt gjennom uansett. Men man kan jo konkludere med at org. filter filtrerer best og holder ett bra stykke effektmessig. Og eneste grunnen for å bytte burde være pga. at det org. ikke lenger slipper gjennom nok luft. Da til et filter av god kvalitet! Problemet er jo å finne et som er bra nok da. Endret Mars 19, 2009 av Aceofspades Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Mars 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2009 Power of commercials! Must buy true flow... Nei nå ble jeg forvirret her.. :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbokassa Skrevet Mars 19, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2009 Det er jo igrunn logisk det som han forteller og demonstrer. Papirfiltrene har som han sier veldig tynn "mottaksflate", mens skumfiltrene har en ganske tykk en. Den tykke vil jo skape større vanskeligheter for møkka å komme igjennom, enn det tynne papirfiltret. Eller? Siter Ska'ru ha bil, kjøp Volvo ;P Min Volvo 940LT '95 http://www.bilforumet.no/900-serien/198777-volvo-940-lt-95-a.html#post2211403 Volvo 240 isbil prosjekt: http://www.bilforumet.no/prosjektforum/184248-volvo-240-gate-isbil-prosjekt.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet Mars 21, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2009 Alt er egenltlig logisk... Når man har ett panelfilter med lik stor flate på begge typer som f.eks ett panelfilter til en lufboks, Så må nødvendigvis det som slipper inn mere luft ha større hull i seg. Større hull betyr mere partikler som kan passere igjennom. Når man ser på effekten på luftgjennomstrømming på det ene eller andre filtret så er forskjellen liten. Svært liten. Tester viser det samme på effekten. På motorer under 400-500 HK så er gevinsten så liten at den dårligere filtreringen gir minus til slutt. Er som noen sier før her. Effekten av å øke luftgjennomstrømmingen i ett filter fyller ikke mere luft inn i motoren. Motoren suger til seg luft. På de fleste filter i en bilmotor så har man faktisk mye mere kapasitet enn filtret kan gi så i det store å hele så er effekten liten. Når man ogås tar med effekten av varm luft så taper man igjen. Da er det bedre å slanke seg. Gir mere effekt og er gratis + du skader ikke motoren :) Mvh Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.