Gå til innhold

Rotrex kompressor, Ønsker erfaringer og hjelp til å beregne.

Ranger emnet


780V8

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med Rotrex kompressor?

Har lest en del om den på hjemmesiden, og det ser jo veldig bra ut der.

Kompakt, veier lite, eget smøresystem, høyere impellerhastighet enn andre sentrifugaler osv...

 

Trenger også hjelp til å beregne hvilken type jeg eventuelt trenger, her er noen motordata:

5,8 liter

maks turtall ca 5500-6000

Maks boost ca:7-8psi

ca. 9 i komp.

Ikke aktuelt med intercooler.

 

Svar mottas med takk :)

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe specs på pressa,dvs kart over komp-effektiviteten..eller link til sida? Noen formening om hk som skal ut,enten ponniene vil ut eller ikke? Hvorfor ikke IC? Dårlig plass?

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg kan se ut fra dataene på de 3 største, så blir den minste av C38 for stor og den største C30 for liten ?

 

Her er link til datablad på C38.

 

Usikker på hvordan dette beregnes, men etter mine beregninger så vil min motor ved 5500 omdreininger og 5,8 liter forbruke 0,32 kg/s luft, riktig?

 

For å ikke overstige "pressureratio" på ca 1,5 som tilsvarer 0,5 bar overtrykk, vil jeg havne nesten utenfor skalaen?

Og den må dreves slik att turtallet på impeller ved 5500 omdreininger på motor blir ca 62500. (Med C38-61).

 

Ved lavere turtall vil vel virkningsgraden være nærmest ikke-eksisterende.

 

Er dette riktig måte og beregne på, eller gjør jeg noe helt galt her?

 

Og hva hvis jeg beregner med maks turtall på impeller, da vil jo ladetrykket bli alt for stort, men hvordan kan jeg senke dette?

Ved turbo er det jo bare å åpne Wastegate, så synker trykket, men med kompressor er jo ikke dette et alternativ.

Jeg må isåfall slippe ut overtrykk etter turbinhuset med en ventil ala dump, stemmer dette?

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hvordan dette beregnes, men etter mine beregninger så vil min motor ved 5500 omdreininger og 5,8 liter forbruke 0,32 kg/s luft, riktig?
Hvordan kom du frem til det? Hvor mye luft den svelger avhenger helt og holdent av fyllingsgraden din.. det holder ikke å ta litervolumet og gange med turtallet. Før det første så fyller en 4-takter seg annen hver omdreining...

 

For å ikke overstige "pressureratio" på ca 1,5 som tilsvarer 0,5 bar overtrykk, vil jeg havne nesten utenfor skalaen?

Og den må dreves slik att turtallet på impeller ved 5500 omdreininger på motor blir ca 62500. (Med C38-61).

 

Ved lavere turtall vil vel virkningsgraden være nærmest ikke-eksisterende.

 

Er dette riktig måte og beregne på, eller gjør jeg noe helt galt her??

Gjør meg en tjeneste: Si meg hva hk-målet ditt er,på hvilket ladetrykk. Så skal jeg skrive opp en formel som gjør at du kan beregne luftforbruket itifra fyllingsgrad og motoreffektivitet. 0.32kg/s er forresten rundt 380 hk,så hvis du har en motor på 5.8 liter som bare gir 380 hk,så har du en fyllingsgrad som er elendig...:)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa jo at jeg muligens var på jordet her :)

 

Men motoren er på 355 kubiktommer, dette tilsvarer 0,2054 kubikfot.

Ved 5500 omdreininger vil det tilsvare 0,2054x5500/2=565 CFM

Deler på 2 fordi bare annenhver er fylling :)

 

Putter så dette tallet inn i formelen og får 565/1731,8=0,326 kg/s.

 

Målet er rundt 450HK ved 0,5 bars overtrykk :)

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formelen er som følger: Fløde i m³/s = cyl.volum/1000 x VE (volumetrisk effektivitet) x turtall per SEKUND/2 x T1/T2.

 

T1 er tempen i kompressorinnløpet (dvs utetempen) i Kelvin (utetemp i C + 273.15)

 

T2 er tempen i innsuget,dvs etter komprimering,også i Kelvin.

 

Du har rundt 50hk/liter,det er en omtrentlig fyllingsgrad som sugemotor på 80%,eller 0.8.

 

For deg blir da formelen slik: (5.8/1000) x 0.8 x (5500/60) x (303/390)... <- beregnet med 30ºC ute-luft og ca 70% effektiv kompressor ved 0.5 bar. Dette gir 0.33m³/s x 1.1 (for kg/s) = 0.3634 kg/s... dette er luft nok til rundt 480 hk.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, men dette sier meg jo egentlig ingenting i forhold til beregning av Rotrex-kompressoren.

 

Her er datablad på C38-61:

RotrexC38-61.jpg

Er denne brukenes til mitt oppsett, når jeg ikke skal over 0,5 bar ladetrykk?

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger man ovennevnte mengde inn i kartet på PR 1.5,så er det C30-94 som ser ok ut,men den henger ikke helt med (under 70% og luftmengden er ratet ved 15ºC,så på en varm dag er du ute av kartet)...så det blir nok C38-61 ja.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår