Gå til innhold

Rotrex kompressor, Ønsker erfaringer og hjelp til å beregne.

Ranger emnet


780V8

Anbefalte innlegg

Takker, men dette sier meg jo egentlig ingenting i forhold til beregning av Rotrex-kompressoren.

Jo. Det sier alt. Du har et punkt ved maks effekt å legge inn i kartet,og sammen med det faktum at du lager rundt 280 hk ved PR 0.8 (280hk= ca 28lb/min luft = 28/146.51 for luftmengde i m³/s x 1.1 for mengde i kg/s som sugemotor)... så kan du trekke streken som viser hvor i kartet den jobber.Edit: tallene føre her gir 0.21kg/s...da kan du dra streken. :)

 

Er denne brukenes til mitt oppsett, når jeg ikke skal over 0,5 bar ladetrykk?
Den ser ut til å ligge noe langt til høyre i kartet...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da blir det seende ut slik som dette?

 

RotrexC38-61_2.jpg

 

Virkningsgrad 68%

Og Impellerhastighet på ca 66000RPM.

 

Hvordan vil denne virke ved vanlig kjøring?

 

Blir det litt ketchup-effekt, siden jeg ved lavere turtall detter utenfor skalan.

Og vil innsugstemperaturen bli for høy siden virkningsgraden er dårlig?

 

Mange spørsmål her, men prøver å lære :)

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det er ett alternativ og beregne med 1,5 bars ladetrykk og så bruke en Blow-off Valve og slippe ut det overskytende trykket.

 

Med denne måten får jeg jo stort ladetrykk ved lavt turtall også..

Regner med at temperaturen på innsugsluften vil øke, og det er vil ikke bra så lenge jeg ikke skal bruke intercooler.

 

Noen som har noen synspunkter på dette?

Hvordan blir ladetrykk normalt regulert på kompressormotorer?

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg null peiling på overtrykksmotor og kompressor ev. turbo. men jeg kan si hvordan det ser ut hos meg.

-kompressor type G60 alias G-lader

 

Det mest merkelige på G60 motoren, er dobbel spjeldet.

Det går standard rør fra kompressor, til intercooler og deretter til spjeldhus. deretter går det et nytt rør fra spjeldhus til kompressor. på dette røret er også tomgangsventil og veivhusutlufting til koblet.

 

Spjeldhuset er som sagt to spjeld. tallene viser hvor mye åpning det er ...

Hovedspjeld Returspjeld

10% 100%

40% 80%

70% 40%

100% 0%

Dette fordi kompressor ved lavere turtall produserer altfor mye luft.

 

Ang. tomgansventil: denne fungerer også som overtrykksventil.

Ved for høyt trykk, så begynner tomgangsventilen å åpne, ergo slippe ut overtrykk.

 

Det du sier om blowoff ventil, kan fungere. Jeg ville ha kjørt overskytende luft rett i innsuget for kompressor.

 

Fuel og tenningskart på dette systemet bruker MAP-sensor.

Seat Leon 1.9 TDI PD

Chevrolet Tahoe SC x

VW Corrado G60 x

Audi 80 x

Jetta GTI x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da blir det seende ut slik som dette?

 

RotrexC38-61_2.jpg

 

Virkningsgrad 68%

Og Impellerhastighet på ca 66000RPM.

Ikke akkurat. Sorry for det trege svaret,PC'en min hang seg rett før jeg skulle svare,og Reodor F fisket meg til kart-kjøring med FRT før jeg fikk den opp igjen... :) Du må tenke deg en strek..EDIT : se neste post,hvor den er inntegnet.

 

Hvordan vil denne virke ved vanlig kjøring?

 

Blir det litt ketchup-effekt, siden jeg ved lavere turtall detter utenfor skalan.

Og vil innsugstemperaturen bli for høy siden virkningsgraden er dårlig?

Detter ikke utenfor skalaen forsåvidt. Kartet går helt ned til PR 1.0,selv om det ikke er merket helt dit. Ketchup er turboer's jobb,ikke presser... :) Den vil ikke funke hvis du baserer deg på å oppnå 0.5 Bar ved 5500 rpm. Da er du for langt ute i for ugunstig effektområde.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det er ett alternativ og beregne med 1,5 bars ladetrykk og så bruke en Blow-off Valve og slippe ut det overskytende trykket.

 

Med denne måten får jeg jo stort ladetrykk ved lavt turtall også..

Regner med at temperaturen på innsugsluften vil øke, og det er vil ikke bra så lenge jeg ikke skal bruke intercooler.

 

Noen som har noen synspunkter på dette?

Hvordan blir ladetrykk normalt regulert på kompressormotorer?

Behøver ikke lade mer enn 0.5 bar,men du må gire pressa til å oppnå 0.5 bar mye tidligere enn 5500 rpm...ellers bygger den seg opp i et elendig område av kartet. Og dumpe luft så du ikke overstiger trykket du vil ha.

 

Kartet ser strengt tatt omtrent sånn ut,hvis alt hadde vært med.

RotrexC38-61mod.jpg

 

Den røde streken er der du ligger hvis du skal ha trykket ved 5500 rpm... den blå er det laveste du burde ligge (i rpm vs trykk),og heller bløde ut trykket så du holder trykket ut. Må passe på at du ikke girer den så lavt at maksturtall går over rpm-grensa på 90K før motoren når sitt maksturtall da...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhh, da ble det en del klarere. Takker :)

 

 

Men et par spørsmål til:

Hvor kommer det 0,8 fra, som du har merket av helt nederst?

Er det "trykket" når kompressoren ikke lader, altså når motoren virker som vanlig sugemotor?

 

Og det du sier er att jeg i praksis øker turtallet på impeller, for at kompressoren skal bygge opp trykket mere effektivt og så slippe ut overtrykket med en Blow-Off ventil?

Vil det si at det er en fordel å dreve kompressoren for f.eks 90k RPM ved f.eks 6500 RPM på motoren (litt sikkerhetsmargin)?

Eller er det en mellomting som gjelder her?

Ny beregning?

 

Hvis jeg bruker en Blow-Off ventil, og slipper ut overskuddsluften, hvordan vil dette påvirke temperaturen på luften etter kompressoren?

Har lest at man som en tommelfinger-regel regner 10 grader øking av temperatur for hver 0,1 bars øking av trykket.

Men siden jeg stopper trykkøkningen ved 0,5bar vil ikke temperaturen stige mer enn 50 grader, siden jeg slipper ut det overskytende? Da virker jo kompressoren bare som en "luft-flytter" og det øker ikke temperaturen mere?

 

Dessuten, det er jo ganske mye luft som slippes ut ved maks turtall. Slippes dette tilbake før kompressor eller ut i friluft?

Det må vel bli en vannvittig "plystrelyd" når dette slippes ut?

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kommer det 0,8 fra, som du har merket av helt nederst?

Er det "trykket" når kompressoren ikke lader, altså når motoren virker som vanlig sugemotor?

Det er "suge-VE'en" din ja...80% fyllingsgrad er jo 0,8 atmosfærer.. :) Er ikke helt hundre sånn jeg merket der,siden jeg stressa litt og brukte ikke hodet,du har nesten garantert ikke 80% VE ved si 2500 rpm..heller 55-60%.

 

Og det du sier er att jeg i praksis øker turtallet på impeller, for at kompressoren skal bygge opp trykket mere effektivt og så slippe ut overtrykket med en Blow-Off ventil?

Vil det si at det er en fordel å dreve kompressoren for f.eks 90k RPM ved f.eks 6500 RPM på motoren (litt sikkerhetsmargin)?

Eller er det en mellomting som gjelder her?

Ny beregning?

Ikke legg deg helt oppe ved rpm-grensa.. 85K rpm på motorens turtallssperre er greiere.

 

Hvis jeg bruker en Blow-Off ventil, og slipper ut overskuddsluften, hvordan vil dette påvirke temperaturen på luften etter kompressoren?

Har lest at man som en tommelfinger-regel regner 10 grader øking av temperatur for hver 0,1 bars øking av trykket.

Men siden jeg stopper trykkøkningen ved 0,5bar vil ikke temperaturen stige mer enn 50 grader, siden jeg slipper ut det overskytende? Da virker jo kompressoren bare som en "luft-flytter" og det øker ikke temperaturen mere?

Bare kompresjonen av lufta som krever nevneverdig energi. :)

 

Dessuten, det er jo ganske mye luft som slippes ut ved maks turtall. Slippes dette tilbake før kompressor eller ut i friluft?

Det må vel bli en vannvittig "plystrelyd" når dette slippes ut?

"Kompressor-hvining"...;)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for masse nyttig informasjon :)

 

Så ved å dreve opp kompressoren til 85000RPM ved 5500 RPM på motor og slippe ut det overskytende, så er denne compressoren nærmest ideel for mitt bruk?

 

Må bare finne en brukanes Blow-Off ventil nå da :)

Ikke så lett å finne, da de fleste er beregnet for turbo og egentlig er reine dump ventiler....

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tall på en Subaru H6 motor med Rotrex C38/61.

 

-Rotrex C38/61 Supercharger:

- 350hp/410nm

- Cold Air intake

- FMIC

- STi Exhaust

- Walbro 255 Fuel bump

- EcuTek/

 

Og fra byggeren:

Car works perfectly... 0.15bar boost 286hp/6000rpm ( So basically no boost at all ) we still have orginal software and fuel pressure, only rotrex added. AFR goest too lean so thats why only 6000rpm. Now we only have to wait ECUTEK + check the medicine for fuel pressure ( Walbro?? )

 

This stock Spec B gives 238hp in our dyno.

 

Dette er da med automatkasse.(5MT)

H6 3,0l = 245hk/6000rpm.

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for masse nyttig informasjon :)

 

Så ved å dreve opp kompressoren til 85000RPM ved 5500 RPM på motor og slippe ut det overskytende, så er denne compressoren nærmest ideel for mitt bruk?

Drev den til 85000 rpm på absolutt maks turtall du skal ha...har du effekttopp på 5500,så varver du sikkert 6500 eller noe? Du bør ikke overstige 85K uansett.

 

Må bare finne en brukanes Blow-Off ventil nå da :)

Ikke så lett å finne, da de fleste er beregnet for turbo og egentlig er reine dump ventiler....

Innbiller meg at de til presser heter "bleed valves"...aner ikke om det er forskjell på de og en normal blowoff,dog. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår