Gå til innhold

Plages med overdrive på 240

Ranger emnet

Volvo R

Anbefalte innlegg

Jeg plages med overdriven på min 240.

Når jeg trykker på knappen tennes lyset i instrumentene men den girer ikke.

Hvis jeg kjører i nedoverbakke i fjerde gir, slipper gassen, trykker på knappen, så girer den i en slags "fri" dvs. bilen ruller uten morstand og turtallet synker til ca 1000 omdr. Hvis jeg da trykker på knappen en gang til, så girer den til 4.gir igjen og bilen får motstand...

Hvis jeg triller i denne "fri- tilstanden" en stund, og så gir gass, går den også tilbake til 4.gir

Noen ganger når bilen er helt kald, kan jeg få lagt inn "5. gir" og kjøre det så lenge jeg vil, trykker jeg da på knappen igjen så girer den tvert tilbake til 4.gir som den skal.

Men prøver jeg det samme igjen når bilen er blidd varm, så skjer det samme som jeg skrev i toppen her...

Noen som har noen tips til hva som er galt?

2003 VOLVO XC 90 D5 AWD

2008 VW Transporter 174 4Motion

1984 VOLVO 240 GLT

1967 VOLVO Amazon

X 1998 VOLVO V70 R AWD (Savnes til evig tid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket oljenivået på girkassa? For det høres jo ut som at solenoiden på kassa får signal, men at når du får varme i kassa får du problem med overdriven. Jeg hadde problemer med overdriven på stort sett alle m46'ene jeg hadde (5stk) mer eller mindre, derav en som funket når den var kald men sluret veldig lett når den var varm. Åpnet den aldri for å se, da jeg hadde et ganske bra forbruk av disse kassene får jeg tok til vettet og monterte en getragkasse.

Men som sagt - sjekk oljenivå. Er det som det skal er nok feilen mekanisk i selve overdriveklumpen. Du kan jo også prøve å fylle på litt tykk motorolje og se om det hjelper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 months later...

Skal bruke automatgir olje mener jeg..

Uansett, under OD-delen på girkassen er det en firkant med mange 10mm skruer.. Tapp av olja på girkassen, og skru av dette lokket.. Da kommer du til et filter.. Rens det..

Det var feilen på min kasse.. Da jeg hadde rensa det, ble girkassen som ny igjen.. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider