Gå til innhold

Extra batteri bak, eller ikke??

Ranger emnet


mandresen

Anbefalte innlegg

Hei

Har et prosjekt gående med stereo bygging i min Yaris. Det går veldig sakte men sikkert fremover, og nå driver jeg og undersøker litt rundt det med strøm, og har noen spørsmål ifm det, da jeg ikke har altfor mye greie på strøm og hører veldig mange forskjellige teorier.

 

Utstyr:

Rockford Fosgate 851X (4*110 watt rms 4 ohm) skal drive fronsettet, biampet

Rockford Fosgate T10001BD (1*1000 watt rms 1 ohm) skal drive 2 stk dobbeltspolet Rockford 12" elementer

Dymamoen på bilen er 70 amp

 

Så da er spørmålet:

Skal jeg oppgradere kun batteriet foran, og bruke kondensator bak

Holder det i mitt oppsett?

Eller,

Sette inn et ekstra batteri bak og droppe kondensatoren.

 

Hvis en setter inn ekstra batteri bak, trenger en et slags relee i mellom batteriene i tillegg til sikring i begge ender?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om ikke begge batteriene er syrebatteri, trenger du en strøm bryter, pga batteriene vil motarbeide hverandre og lade hverandre ut når bilen er avslått. kjøpt deg en hovedstrøm bryter, koster ca 40kr på biltema, se bilde på prosjekte mitt ( i prosjkter) der ser du brytern.

 

Folk sier at kondensator bare er tull, og at det heller er mer lønnsomt å kjøpe et batteri, lønnsomt i å kjøpe batteri ja, men et batteri leverer ikke strømmen like raskt som en kondensator er bygd for å gjøre. ville kjøpt meg både batteri OG kondensator, men til ditt bruk trengs det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, men er like klok som før!!!!

 

Så dere vil ikke anbefale batteri bak til mitt oppsett?

 

Altså oppgradere batteriet foran istede er altså tingen??

 

Turbo_dos : Ser at du selv men helt samme oppsett bruker kinetik batteri foran og bak, men bruker du da hovedstrømbryter i mellom? Har såvidt snakket med morel og han nevnte ingenting om strømbryter imellom

 

Jeg skjønner at det ikke finnes noe fasitsvar her, da alle har gode erfaringer med ulike oppsett, så det ene er nok "like bra" som det andre. Men jeg bygger nå og det er jo i en Yaris så det er ikke all verdens plass, så hvis det skal inn et batteri bak, må jeg planlegge med det nå, da det ikke bare er til å smette inn i ettertid pga plassmangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er fordelen med to batterier er at du kan skille mellom bruken.

Du kan koble stereo på det ene batteriet og la bilen rulle som før på det andre.

Issues med dette er at du må ha en skillediode mellom. Problemet her er at disse 'stjeler' ruindt 0.6, 0.7 volt.

Dette fører til at dynamoen 'ser' at det er 14,4 volt i spenning på skilledioden, mens det i praksis blir levert 13,7 volt til batteriene, noe som fører til at de aldri blir ladet opp skikkelig. Spesielt ikke et agm/gele batteri, da disse holder spenningen høy mye lenger i utladningssyklusen.

 

Skal du ha dette burde du også ettermontere en regulator fra f.eks. ladac eller sterling. Man havner fort oppi rundt 4000 ekstra for disse tingene, samt en haug med arbeid.

 

Glatt enig med klovnster; kjøp ett skikkelig batteri. Blir det etterhvert for dårlig, så kan du bare kjøpe ett likt batteri senere. Da vil lade egenskapene på disse være like.

 

\\rR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så hvis en kjører 2 batterier så trenger en ikke relee i mellom, er det slik å forstå?

Jeg kunne tenkt meg å sette inn et batteri bak nå og så heller oppgradere det foran senere, men hvis du mener det er bedre å oppgradere det foran først, og så heller supplementere med et bak senere, så er vel det også greit.

 

Som du skjønner er jeg veldig usikker på akkurat dette punktet og en får høre så mange versjoner av hva som er best.

 

Er det noen problem med blybatteri foran og et batteri alla Kinetik, Oddysey bak? Noen sier det er problem andre sier det går helt greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om ikke begge batteriene er syrebatteri, trenger du en strøm bryter, pga batteriene vil motarbeide hverandre og lade hverandre ut når bilen er avslått. kjøpt deg en hovedstrøm bryter, koster ca 40kr på biltema, se bilde på prosjekte mitt ( i prosjkter) der ser du brytern.

 

Folk sier at kondensator bare er tull, og at det heller er mer lønnsomt å kjøpe et batteri, lønnsomt i å kjøpe batteri ja, men et batteri leverer ikke strømmen like raskt som en kondensator er bygd for å gjøre. ville kjøpt meg både batteri OG kondensator, men til ditt bruk trengs det ikke.

 

 

Det med syrebatteri er om de står i samme rom/nærheten slik at de kjemisk reagere på hverandre Base/Syre.

Det med strømbrytar er essensielt om batteriene har ulik indre motstand. Helst skal det være 2 LIKE batteri like nye, store osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, oppklarende.

 

Så det enkleste til mitt oppsett er å oppgradere batteriet foran og legge tykk strømkabel bakover. Jeg har allerede lagt 21 mm2 kabel foran til bak, går det greit å legge en til slik at en kjører 2 kabler bakover i stede for 1 50mm2 ?

 

Og så kommer det evinnelige spm, hvis jeg oppgraderer batteriet foran til et kraftig/stort kinetik eller Odyssey, trenger en da kondensator?

 

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøper du et kraftig agm batteri, trenger du ikke kondensator i utgangspunktet. Det er nok mye som kan oppgraderes før en får mer trykk av å spandere 3000,- på kondensatorer, bruk pengen først og fremst på andre ting.

 

//Edit://

 

Naturligvis ikke noe problem å bruke to tynnere kabler kontra en tykk. Husk solide strømfordelingblokker, og sikringer på _begge_ kablene, så nærme batteriet som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel forøvrig ingen batterier som er basiske!

Rekombinasjonsbatterier er vel bare tette, og i et agm batteri ligger syren drenert i glassfibermatter, slik at uansett hvilken retning batteriet ligger/står/henger, så har syren god kontakt med platene i batteriet. Jeg er sikker på at du kan legge et agm batteri i et lutbad uten at det gjør noe;=).

Sorry, dette ble litt off topic.

 

\\rR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår