Gå til innhold

Extra batteri bak, eller ikke??

Ranger emnet


mandresen

Anbefalte innlegg

Takker for svar, men er like klok som før!!!!

 

Så dere vil ikke anbefale batteri bak til mitt oppsett?

 

Altså oppgradere batteriet foran istede er altså tingen??

 

Turbo_dos : Ser at du selv men helt samme oppsett bruker kinetik batteri foran og bak, men bruker du da hovedstrømbryter i mellom? Har såvidt snakket med morel og han nevnte ingenting om strømbryter imellom

 

Jeg skjønner at det ikke finnes noe fasitsvar her, da alle har gode erfaringer med ulike oppsett, så det ene er nok "like bra" som det andre. Men jeg bygger nå og det er jo i en Yaris så det er ikke all verdens plass, så hvis det skal inn et batteri bak, må jeg planlegge med det nå, da det ikke bare er til å smette inn i ettertid pga plassmangel.

 

 

har hc 2000 kinetik batteri jeg. problemt er at kinetik batteriet ikke er syre batteri, og når jeg da har syrebatteri foran, vil de motarbeide hverandre når bilen er slått av, altså når dynamoen ikke lader! det finnes flere muligheter.

 

1. batteri isolator. denne koster rundt 1700,- kr og da kan du heller kjøpe et annet kinetik batteri for den prisen!

 

2. hovedstrøm bryter som jeg har, som er en helt vanlig bryter. når jeg stopper bilen, skrur jeg av brytern sånn at den kutter strømmen fram til batteriet som er bak i bilen. og den er det billigste alternativet også.

 

hehe, og hvor henter kondensatoren strømmen fra da? :p

 

 

 

den henter strømmen fra batterie ja. så om han skaffer seg skikkelig batteri for og ha bak i bilen, så får kondensatoren nok strøm å hente fra. uansett hvordan du snur å vender på det, så er kondensator mye raskere enn et batteri, uansett om han setter i annet batteri foran i bilen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbo_dos : Du sier at det hjelper å ha en kondensator uansett, at den er raskere enn batteri, men det jeg har hørt (arrester meg hvis det er feil) er at AGM teknologien som batteriene bruker i dag, er like kjapt som kondensator, og dermed blir kondensatoren unødvendig, og kondensatoren må jo hente strømmen fra batteriet og dermed kan den ikke bli kjappere enn batteriet uansett, eller tar jeg feil her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kondensatorere lader seg av et batteri.

 

For å si det enkelt, når man har en kondensator så blir anlegget drevet av kondensatoren og kondensatoren blir drevet av batteriet. Hensikten med en kondensator er at den utlader seg fortere og dermed så gir den mer strøm akkurat når det trengs. Siden subben ikke krever mye strøm hele tiden, så rekker batteriet å lade kondensatoren før den neste utladningen.

 

Angående batteri vs kondensator, så tenker jeg slik: Så lenge batteriet kan levere nok strøm hele tiden, så er det ingen behov for kondensator.

 

Hele krangelen går ut på den indre resistansen til kondensatorer og batterier. Jo mindre indre resistans, jo mer strøm kan de gi i det mili sekundet.

 

Så nå kommer spm, er den indre resistansen i de nye AGM batteriene like liten som i kondensatorene?

 

Jeg tviler på det. Men det nye batteriene er nok så nærme at man nesten ikke merker forskjell.

 

Jeg skal bruke batterier. Siden med batterier så har man også lagret strøm. Noe som er også veldig viktig å ha i en bil.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hc 2000 kinetik batteri jeg. problemt er at kinetik batteriet ikke er syre batteri, og når jeg da har syrebatteri foran, vil de motarbeide hverandre når bilen er slått av, altså når dynamoen ikke lader! det finnes flere muligheter.

 

1. batteri isolator. denne koster rundt 1700,- kr og da kan du heller kjøpe et annet kinetik batteri for den prisen!

 

2. hovedstrøm bryter som jeg har, som er en helt vanlig bryter. når jeg stopper bilen, skrur jeg av brytern sånn at den kutter strømmen fram til batteriet som er bak i bilen. og den er det billigste alternativet også.

 

 

 

 

 

den henter strømmen fra batterie ja. så om han skaffer seg skikkelig batteri for og ha bak i bilen, så får kondensatoren nok strøm å hente fra. uansett hvordan du snur å vender på det, så er kondensator mye raskere enn et batteri, uansett om han setter i annet batteri foran i bilen også.

 

dette blei en lang post..

 

menneh.. så du mener alle biler trenger kondensator da? hva skal de med det? jeg har ikke kondensator i min bil, og jeg har 6000W på subbene mine.. i tillegg til en 2 kanaler og en 4 kanaler.. null problemer med strøm ;)

'97 Polo Color Consept 1,6l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hc 2000 kinetik batteri jeg. problemt er at kinetik batteriet ikke er syre batteri, og når jeg da har syrebatteri foran, vil de motarbeide hverandre når bilen er slått av, altså når dynamoen ikke lader! det finnes flere muligheter.

 

Kinetik er syrebatteri!

Kinetik bruker mye tykkere blyplater enn de fleste andre og har trekt dem med glassfibermatte. Væsken i batteriet er syre men batteriet er lukket.

Tykke blyplater gjør at batteriet kan lagre mye mer strøm en andre AGM-batterier på samme størrelse.

 

Flere Kinetik-batterier i samme bil vil ikke påvirke hverandre på samme måte som Kinetik og f.eks. Optima.

 

Kinetik HC600 og Kinetik HC800 kan uten problemer brukes sammen med andre batterier.

 

Dette til informasjon.

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode innspill, og som jeg skjønner så finnes det ikke noe fasitsvar, men det finnes mange svar der ute, og det er vanskelig for en som ikke har peiling og sortere ut hva som er riktig og hva som er galt.

 

Jeg for min del sitter igjen med 3 alternativer for hva jeg skal velge, og venter nå på pristilbud og en nærmere anbefalning av disse.

1. Kjøpe et tilleggsbatteri og ha bak, feks Kinetik HC600, og fortsette å bruke det orginale blybatteriet.

2. Kjøpe et tilleggsbatteri bak (HC600) og samtidig bytte foran (HC1400)

3. Kjøpe et stort batteri og ha bak (HC2000) og bruke kun det til bil og stereo(altså flytte batteriet foran til bak) og dermed greie meg med kun ett batteri.

 

Det at valget faller på Kinetik er ytelse og fysisk størrelse opp mot hva som er plass i min lille Yaris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt både hc600 og hc1800 som eneste batteri i bilen min :)

 

har spilt 145dB med KUN HC600 og ikkeno blinking :p

 

Hmmm, noe sier meg at du mener noen av alternativene mine er overkill:)

 

Og videre at jeg sikkert blir fornøyd med resultatet uansett hvilket alternativ jeg velger.

 

Vet dere om det finnes krav til hvordan en skal feste batteri? Da tenker jeg ikke på EMMA og slike konkuranser, men EU-godkjenning. Må batteriet festes til en ramme som er boltet til bilen, eller holder det å "snekre" den inn sammen med forsterkerene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår