Gå til innhold

Støtdemperbytte

Ranger emnet


guskur

Anbefalte innlegg

Driver å skal bytte dempere bak på en Passat Syncro fra 91..

Så for meg at dette skulle være rimelig "rett fram mekking", og det var det jo helt til støtdemperen skulle løsnes i toppen. Da stoppa liksom hele prosessen.. Klarer ikke å finne innfestinga til demperen på "folkvis" Har til nå konkludert med at alt av plastdeksel må bort i bagasjerommet for å komme til.

 

Noen som kan ile til med noen informative ord før skjærbrenneren taes fram...angry2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å skal bytte dempere bak på en Passat Syncro fra 91..

Så for meg at dette skulle være rimelig "rett fram mekking", og det var det jo helt til støtdemperen skulle løsnes i toppen. Da stoppa liksom hele prosessen.. Klarer ikke å finne innfestinga til demperen på "folkvis" Har til nå konkludert med at alt av plastdeksel må bort i bagasjerommet for å komme til.

 

Noen som kan ile til med noen informative ord før skjærbrenneren taes fram...angry2

 

Ja du må nok av med noen deksel ja, for å få fram støtdempertoppen og mutterene. Husk fjærklemmer (hvis ikke støtdemperne står utenfor fjørene da)

Volvo V40 1.8 Sport Edition 2004mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på å bytte FJÆRBEINLAGER.

 

Så vidt jeg leste så sa GUSKUR at han skulle bytte dempere bak, og fjærbeinslager er montert på dempere som står framme, nettop fordi det skal gå ann å svinge med bilen uten skrik å vræl.

 

Så til guskur, om jeg ikke husker helt feil,så skal det gå ann å bare ta ned baksetene å rett og slett dra teppe vekk i fra plastdekslene (uten å demontere deksler..) over dempertårnene er det to stk. isoporformer, ta vekk disse og så kommer du til mutterene. ver obs på at at foringene på dempertårnet blir satt på plass igjen (foringen på undersiden av tårnet har en tendens til å henge igjen oppi der når du tar ned demperen, og når du snur deg kan foringen være sleip nok til å falle ned,så skjekk dette før montering) Ta en side om gangen og vent med å snør nedre bolt for demper til begge sider er tatt. ikke snør boltene før bilen er satt på hjul,eller du bruker jekk og jekker opp til tilsvarende høgde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du må nok av med noen deksel ja, for å få fram støtdempertoppen og mutterene. Husk fjærklemmer (hvis ikke støtdemperne står utenfor fjørene da)

 

 

Siden dette er bak så går det helt fint å løsne fjæra fra demper uten å bruke fjærklemme(ALDRIG FINN PÅ Å GJØR DETTE FRAMME!!!),så lenge en ikke har en stor trang for å ha fjeset helt borti. viss du løsner på mutteren og oppdager at fjæra ikke følger med, ikke skru mutteren helt av gjengepartiet,men ta f.eks. en hammer og bank på "hylsa" over fjæra så løsner den nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette er bak så går det helt fint å løsne fjæra fra demper uten å bruke fjærklemme(ALDRIG FINN PÅ Å GJØR DETTE FRAMME!!!),så lenge en ikke har en stor trang for å ha fjeset helt borti. viss du løsner på mutteren og oppdager at fjæra ikke følger med, ikke skru mutteren helt av gjengepartiet,men ta f.eks. en hammer og bank på "hylsa" over fjæra så løsner den nok.

 

Vil absolutt ikke anbefale noen å prøve på dette. Bruk fjørklemme. Fjøra er spent. Står det samme i haynes manualen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil absolutt ikke anbefale noen å prøve på dette. Bruk fjørklemme. Fjøra er spent. Står det samme i haynes manualen også.

 

nei skjønner godt at du vil passe på din egen sikkerhet, men dette har jeg gjort en del ganger på jobb og så lenge de gjelder bak har det aldri vert noe som helst problem. er ikke så stort spenn på den som de fleste tror (men dette er ulikt fra merker til modeller..)-gjelder orginalfjørene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår