Gå til innhold

Fremgangmåte for elektrode/pinnesveising

Ranger emnet


acoupe

Anbefalte innlegg

  • 4 weeks later...
  • 9 months later...

Du skal føre sveisebadet videre, det er egentlig hele greia. Det innebærer at du holder høy nok varme slik at metallet smelter, og at du tilsetter metall så du kan bevege deg videre. Til å begynne med kan du kjøre på lav varme. Da smelter du det ikke gjennom så fort om du har tynt gods, og du får litt mer tid til å tenke og handle. Det er ingen instillinger, og du trenger ikke justere mating. Matingen avhenger av varmen du har skrudd på, så du trenger bare å justere varmen. Etterhvert som du sveiser blir pinnen kortere, og du må hele tiden passe på at pinnen er nærme sveisefugen. Særlig når du sveiser med gass må du prøve å holde sveiseapperatet så nærme som mulig for å beskytte sveisen. Med pinne bruker du ikke gass, men hold den alikevel så nærme som mulig. Hvis det blir klumpete kan du gjerne ha bittegrann avstand så pinnen ikke setter seg fast.

 

Husk at når du sveiser noe sammen skal du med pinne/mig-apperat ha litt fuge mellom disse som du skal fylle igjen. Dette er fordi at med med apperat der strømmen vil møte metallet gjennom sveisetråden/pinnen, vil du hele tiden tilsette nytt metall så lenge du varmer opp metallet. Derfor kan du smelte metall-stykkene uten å tilsette mer metall. Hvis du ikke har fuge, vil du få en svær klump oppå metall-delene, som nesten ikke vil binde dem sammen. Resultatet er en dårlig sveis, og utenfor hobby-området vil den ikke være brukbar.

 

Elektrode/pinne, TIG og MIG/MAG kalles for lysbuesveising. Det går ut på at du bruker strøm til å varme opp metallet. Dette er også de tre vanligste apperatene som brukes.

 

Og husk å punkte skikkelig før du begynner selve arbeidet. Bør helst spenne fast delene når man punkter. Det kan også være lurt å la metallet kjøle seg ned litt under punktingen. Resulatetet avhenger helt av forarbeidet. :)

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår