acoupe Skrevet Desember 3, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2007 Hei, Noen som kunne gitt meg en god forklaring på fremgangsmåten ved elektrode/pinnesveising? Hvordan man går det. takk på forhånd :) mvh stian Siter 2002 Audi A6 TQ 1887 VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sneaker Skrevet Desember 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2007 Kanskje du finner litt her: http://www.millerwelds.com/resources/improving-your-skills/stick/ :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Darty Skrevet Desember 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2007 Eventuelt kan du kjøpe sveiseboken til vk2 kjøretøy. Denne får du nok billig brukt. Siter 1973 Pontiac Firebird 2007 VW Passat 2.0 TDI [X] 1961 VW Boble [X]1983 VW Golf MK1 OldSchool [X]1988 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lundberg Performance Skrevet Desember 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2007 enkelt å greit, sett pinnen til matrealet, og ha en fin og gjevn føring av elektroden.. du må bare prøve deg fram med vinkelen på elektroden... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
olav1111 Skrevet Oktober 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2008 du tenner pinnen og så prøver du og bevege sveisebade *lille røde ringen nermest pinnen* i halvmåner på begge sider av sjøyten der du skal sveise,prøve deg fram med tempoe,til du får en fin sveis. er bare trening alt som er... er bare og sveise og sveise,så finner du ut hva som funker og ikke.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Evje_ Skrevet Oktober 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2008 Du skal føre sveisebadet videre, det er egentlig hele greia. Det innebærer at du holder høy nok varme slik at metallet smelter, og at du tilsetter metall så du kan bevege deg videre. Til å begynne med kan du kjøre på lav varme. Da smelter du det ikke gjennom så fort om du har tynt gods, og du får litt mer tid til å tenke og handle. Det er ingen instillinger, og du trenger ikke justere mating. Matingen avhenger av varmen du har skrudd på, så du trenger bare å justere varmen. Etterhvert som du sveiser blir pinnen kortere, og du må hele tiden passe på at pinnen er nærme sveisefugen. Særlig når du sveiser med gass må du prøve å holde sveiseapperatet så nærme som mulig for å beskytte sveisen. Med pinne bruker du ikke gass, men hold den alikevel så nærme som mulig. Hvis det blir klumpete kan du gjerne ha bittegrann avstand så pinnen ikke setter seg fast. Husk at når du sveiser noe sammen skal du med pinne/mig-apperat ha litt fuge mellom disse som du skal fylle igjen. Dette er fordi at med med apperat der strømmen vil møte metallet gjennom sveisetråden/pinnen, vil du hele tiden tilsette nytt metall så lenge du varmer opp metallet. Derfor kan du smelte metall-stykkene uten å tilsette mer metall. Hvis du ikke har fuge, vil du få en svær klump oppå metall-delene, som nesten ikke vil binde dem sammen. Resultatet er en dårlig sveis, og utenfor hobby-området vil den ikke være brukbar. Elektrode/pinne, TIG og MIG/MAG kalles for lysbuesveising. Det går ut på at du bruker strøm til å varme opp metallet. Dette er også de tre vanligste apperatene som brukes. Og husk å punkte skikkelig før du begynner selve arbeidet. Bør helst spenne fast delene når man punkter. Det kan også være lurt å la metallet kjøle seg ned litt under punktingen. Resulatetet avhenger helt av forarbeidet. :) Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.