Michael Skrevet Desember 3, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2007 Har solgt en bil kjøper ikke krevde kontrakt på. Jeg hadde hatt bilen i 3 uker, og sa til kjøper at slik og sånn var dårlig på bilen. Noen dager senere får jeg vite at kjøper vil heve kjøpet og at jeg vil bli kontaktet av hans advokat. Jeg solgte bilen som den stod, og det var kun jeg og han som var til stede under handelen. Kjøpsummen er over 20 000 og under 30 000,- . I følge forbrukerrådet er det ikke mulig å heve et slikt kjøp, da 1) kjøpssummen ansees som noe en kan betale for et "restaureringsprosjekt" (Sitat forbrukerådet) og 2) det finnes ingen kontrakt og 3) jeg har ikke unnlatt å fortelle han noe om bilen. Err.. for alt jeg vet kan det være andre ting som er gale med bilen, men dette er ikke mitt ansvar å finne ut av for en kjøper, det må han selv finne ut av ved hjelp av tilstandsrapport osv. Har jeg rett? Siter o 93' Audi S4 2.2T x 94' Audi S4 4.2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet Desember 3, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2007 Stå på ditt.. Ingen med fornuft vil bruke advokat på noe slikt. Det koster mere enn bilen. Ikke er det god advokat forståelse å ta på en sak som er så liten heller der advokatregningen blir større en kjøpesummen :O) Mvh Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael Skrevet Desember 3, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2007 Var det jeg sa til vedkommende, samt at jeg beklager de feil som har oppstått etter at vedkommende kjøpte bilen. Dette var feil jeg overhodet ikke visste om. Føler jeg har mitt på det tørre her. Siter o 93' Audi S4 2.2T x 94' Audi S4 4.2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colli Skrevet Desember 3, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2007 Da har du sikkert det også. Hvis den selges som den er, så bør du jo være trygg med mindre det er ALVORLIGE feil du har visst om som du tiet om. Jeg kjøpte min bil, samme prisklasse, "som den står/er", men han krysset også av på "uten mangellapp". Det viste seg at bilen min var begjært avskiltet og kontrollsedler her og der. Jeg krevde å få igjen litt for dette, og det gav han seg kjapt på. Lykke til! :) Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael Skrevet Desember 3, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2007 Ja, men her har jeg ikke krysset av for noe som helst, da en kontrakt ikke eksisterer. Som sagt, jeg ga med beskjed om alt det som var gale og sa at bilen selges som den står fri for heftelser. Siter o 93' Audi S4 2.2T x 94' Audi S4 4.2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ben øye Skrevet Desember 3, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2007 Er bilen omregistrert i ny eiers navn? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kverna Skrevet Desember 3, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2007 Si det på en ordentlig måte at dette hadde du ingen oversikt over, at det er hans ansvar som kjøper å sjekke for feil når en bil selges så billig og "som den står". Du har jo sagt det du vet, hva mer kan han kreve ? Siter Kverna's Bildetråd Xenon har jo tatt helt av :P He did it again Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael Skrevet Desember 3, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2007 Si det på en ordentlig måte at dette hadde du ingen oversikt over, at det er hans ansvar som kjøper å sjekke for feil når en bil selges så billig og "som den står". Du har jo sagt det du vet, hva mer kan han kreve ? Nøyaktig hva jeg har gjort, men kjøper står på sitt. Siter o 93' Audi S4 2.2T x 94' Audi S4 4.2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael Skrevet Desember 3, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2007 Er bilen omregistrert i ny eiers navn? Det vet jeg ikke. Hva da? Siter o 93' Audi S4 2.2T x 94' Audi S4 4.2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ben øye Skrevet Desember 3, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2007 Om bilen er omregistrert så er det jo et bevis på at et kjøp\salg har funnet sted, og det er jo "ingen" som registrerer en bil de ikke vil ha.. Dessuten skulle dette ha vært gjort med en gang fra din side (dv.s du skulle levert omreg til biltilsyn).. Kjøper står nok veldig tynt her.. Men neste gang du skal selge en bil, salgskontrakt, salgskontrakt salgskontrakt!! Da slipper du slikt tull.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Desember 3, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2007 Tror snart folk bør lære seg at kjøpt er kjøpt, og solgt er solgt. Komme drassende med advokat og styr og stell på en bil i denne prisklassen er direkte latterlig. Men folk ser vel på FBI, og TV2 hjelper deg, og glemmer at det er andre, og mindre regler for kjøp og salg mellom private Har man kjøpt en vare av private og ikke vil ha den, er eneste utvei videresalg. Mye smartinger der ute Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
evil-twim Skrevet Desember 3, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2007 Mondeo: Helt riktig. Finnes måter å heve salget, men kjøper og selger stiller mer likt i vanlig kjøp enn i forbrukerkjøp. Michael: Blir vel påstand mot påstand her. Spørsmålet her er hvor graverende feilene er og hvor om kjøper har overholdt undersøkelsesplikten. Men åssen bil er det, årsmodell og hvilke feil legger kjøper frem som grunnlag for å få hevet kjøpet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kong-Erik J Skrevet Desember 3, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2007 Hvis det ikke foreligger noen salgs kontrakt og han vil heve kjøpet så ta tilbake bilen og behold penga. Hvis det kommer noen og spør hva som skjer be de bevise at bilen er solgt. Du har jo aldri skrevet en salgs kontrakt så bilen er jo fremdeles din;) Siter Hvem er best og hvorfor er jeg det? Men hva faen er din unnskyldning? I stallen pr dags dato 2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael Skrevet Desember 3, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2007 Mondeo: Helt riktig. Finnes måter å heve salget, men kjøper og selger stiller mer likt i vanlig kjøp enn i forbrukerkjøp. Michael: Blir vel påstand mot påstand her. Spørsmålet her er hvor graverende feilene er og hvor om kjøper har overholdt undersøkelsesplikten. Men åssen bil er det, årsmodell og hvilke feil legger kjøper frem som grunnlag for å få hevet kjøpet? Det er snakk om en gammel Sierra. De feilene kjøper har kommet tilbake med er en vannlekkasje (Noe jeg aldri har lagt merke til), gearkassa er dårlig (Trykkdisken er dårlig, noe jeg nevnte klart og tydelig før kjøper kjøpte bilen, og kjøper virket ikke helt inne på det med funksjonalitet av en clutch/girkasse) og noe rust jeg ikke hadde nevnt (Jeg nevnte den rusta jeg visste om). Så det er ikke store feilene det er snakk om her. Siter o 93' Audi S4 2.2T x 94' Audi S4 4.2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kverna Skrevet Desember 3, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2007 Hahah be han ryke og reise. En sierra er det ALLTID feil med. Hans skyld at han ikke sjekka bedre. For the record, "hater" folk som selger biler som den står uten noen god grunn. Blir med en gang mistenksom Siter Kverna's Bildetråd Xenon har jo tatt helt av :P He did it again Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg