Gå til innhold

Dump før IC?

Ranger emnet

Exerqtor

Anbefalte innlegg

Som det står i tittelen, åssen vil det bli å sette dumpen før ic'n? Altså på røret mellom Turbo'n å IC.. Lurer på det siden jeg vurderer en dump med horn og resirk, å da vil det jo være kortere vei for resirk lufta derfra å ned til røret mellom luftfilteret å turbo'n enn at den hadde sotte mellom IC og innsug..

Men så mener jo så å si alle at enn bør ha dumpen så nærme innsuget som mulig. Hva er å foretrekke?

1985 Volvo 244 - Bruksbil med stuk

1964 Chevrolet Impala SS - Prosjekt

1967 Volvo Amazon 2dr - Prosjekt

1977/88 Chevrolet Caprice - Raggarvogn

1990 Volvo 245 - Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært diskutert 50000000000 ganger før...

Det jeg og endel andre har kommet fram til er at det ikke blir noe merkbart lag når en flytter dumpen før IC kontra å ha den etter. Kanskje det kan være litt å spare hvis en kjører rundetider på en eller annen bane men for gatekjøring er det helt ubetydelig mener jeg.

Martin schanke sier jo at dumpen stjeler effekt og respons og råder til å fjerne hele dritten. No va du smart, no va du fryktelig smart!

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det sikkert kjempeflott med dump før ic!

Hva med trykkbølgen som kommer når spjeldet lukkes, eller er ikke det noe tema? Mtp trykkstøt bakover i systemet helt til den "varme" sida av ic?

Jeg spør av nysgjerrighet, og vet ikke særlig mye om dette.

*edit: kanskje lese tråden det henvises til ja :knock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider