Gå til innhold

Forsterkeren går over til "protection"??

Ranger emnet

Mazda 626

Anbefalte innlegg

Hei, har nesten samme problem så jeg poster bare her istedenfor å lage et nytt topic. Mitt problem er at Protection lampen begynner å lyse når jeg skrur på cd'spillern. Etter noen sekunder så slutter den og lyse, men det kommer ingen lyd fra høytalerne.

Forsterkeren jeg har er en dynabel bf0756 http://www.mamut.net/dynabel/subdet300.htm

Høytalerne som er koblet til forsterkern er Infinity Cappa 639.7l

http://bilstereo.no/prod_detaljer.php?id=293

Høytalerne er brokoblet, strømkabelen er en 25mm2 kabel, som kommer fra en fordelingsblokk.. Jordingskabelen er en 25mm2 samme type kabel som går et par meter og er jordet i bagasjerommet med en jordkabel fra en monoblokk. Har ingen feil på monoblokken så tror ikke det er pga jordingen, siden de er jordet på samme punkt.

Hadde vært supert med noen svar eller forslag om hva jeg kan gjøre og hvordan jeg burde gå frem når jeg skal feilsøke på dette.

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er merkelig er at dette oppsettet har funket før. Jeg skulle bare flytte litt på bassen og når jeg koblet alt tilbake skjeddet dette.

Vel, anlegget fulgte med bilen, men det er hvertfall to Alpine 6*9" høytalere bak og standard høytalere til Volvo foran.

Forsterkeren er en 4*100 W GAS. Har koblet høytalerene bak på hver sin kanal og bassen er brokoblet.

Hmm, noen som vet hva som kan være feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har nesten samme problem så jeg poster bare her istedenfor å lage et nytt topic. Mitt problem er at Protection lampen begynner å lyse når jeg skrur på cd'spillern. Etter noen sekunder så slutter den og lyse, men det kommer ingen lyd fra høytalerne.

Forsterkeren jeg har er en dynabel bf0756 http://www.mamut.net/dynabel/subdet300.htm

Høytalerne som er koblet til forsterkern er Infinity Cappa 639.7l

http://bilstereo.no/prod_detaljer.php?id=293

Høytalerne er brokoblet, strømkabelen er en 25mm2 kabel, som kommer fra en fordelingsblokk.. Jordingskabelen er en 25mm2 samme type kabel som går et par meter og er jordet i bagasjerommet med en jordkabel fra en monoblokk. Har ingen feil på monoblokken så tror ikke det er pga jordingen, siden de er jordet på samme punkt.

Hadde vært supert med noen svar eller forslag om hva jeg kan gjøre og hvordan jeg burde gå frem når jeg skal feilsøke på dette.

Takk på forhånd.

Hvordan klarer du å brokoble 2stk 6x9?? og hvordan kobler du det på en 6 kanals forsterker?? De høyttalerene har 2ohm motstand, og hvis du PARALELLkobler dem, så er du nede i 1ohm, og det går ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke så tungt skulle jeg tro ^^.. Fra pluss til pluss på channel 1 og fra minus til minus på channel 2. go samme på channel 3 og 4 fra høytaler 2..

Var noe jeg testet etter det ikke funket når jeg koblet + til + og - til - på kanal 1, og - til - på kanal 2..

Men skal teste imorgen å koble fra elementene å sjekke hva forsterkeren sier til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke så tungt skulle jeg tro ^^.. Fra pluss til pluss på channel 1 og fra minus til minus på channel 2. go samme på channel 3 og 4 fra høytaler 2..

Var noe jeg testet etter det ikke funket når jeg koblet + til + og - til - på kanal 1, og - til - på kanal 2..

Men skal teste imorgen å koble fra elementene å sjekke hva forsterkeren sier til det :)

som cossie gutten sier her så vil nok forsterkeren din gå i protection pga. at den ikke takler lasten du kjører den på, dvs. 1ohm, den er kun stabil ned til 2ohm :)

Do-It-Yourself - DIYstash

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+ og - fra kanal 1 til en høyttaler, og + og - fra kanal to til den andre høyttaleren... dette kalles stereo, og er den riktige måten å koble fulltonehøyttalere ;)

Slik du beskriver koblingen din, så har du flaks at nyere forsterkere har en beskyttelseskrets, hvis ikke så hadde forsterkeren din vært død nå ;)

Du kan selvfølgelig BROKOBLE forsterkeren din, slik at du får 3 eller 4 kanaler, men da kan du ikke koble på 2ohm høyttalere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider