Gå til innhold

FWD til 4x4

Ranger emnet


RamstadTech

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å bruke juleferien til å kjøpe og bygge om fra FWD til 4x4 på madamens Calibra. Poster likevel tråden her siden det er samme deler som på Vectra og flere som leser og skriver her.

Jeg har ikke fått tak i papir for ombygging fra 8V FWD til Turbo 4x4 og planen er å prøve prøve å først få godkjent 4x4 og så senere skaffe papir for effektøkning og så bytte til LET.

 

Derfor blir spørsmålene, hvordan blir det å koble sammen NE motoren som nå har F16 kasse til fordelingskasse? Eller er det lettere å bytte om til F20 kassen? Passer bakre hjulspindler og stikkakslinger på orginale berearmer? Og er det viktig å få med fremre stikkakslinger på handelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener att det ikke vil gå.

Vil ikke få komplett bakstilling fra 4*4 til å passe på 2wd bil.

 

Er lik bakstilling på cali med fwd og 4x4, men er ikke kulen i gulvet til fordelingskassa.

 

Må vell bruke litt av gulvet på 4x4 å sveise inn i den du har.

 

Du må vell ha kassa med utakt til fordelingskassa?

Er annen utveksling på 4x4 F20 kasse enn fwd F20 kasse også.

Audi A4 TDI

Vectra B 1.8 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulvplate kan jeg lage når jeg ser hvor det blir trangt om plassen. Ut fra de signal jeg har fått fra andre tråder er ikke dette store biten.

 

Jeg tipper at differensialen på FWD skal erstattes med fordelingskassen for 4x4, men har aldri sett disse delene så jeg vet ikke om differensial til FWD er i girkassen eller bolta på. Viss den er i girkassen betyr vel det at girkassen også må byttes. Men hvordan er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du trenger en girkasse fra en 4wd.

er MYE å gjøre med en 2wd kasse for å få til 4wd.

diffen sitter i girkassen ja, og i tilegg til annen utveksling,

er det ikke opplegg til drivning av fordelingskasse på 2wd diffen.

du trenger ny drivaksel på fordelingskasse-siden.

på andre siden kan det gå med orginal, dette er jeg ikke helt sikker på.

 

bak trenger du nok å bytte indre del av spindel,

tror ikke drivaksler passer på om du ikke gjør dette.

(har slike til overs om du er kjapp)

abs sensor, om du har det, sitter inne ved diffen bak på 4wd, og ikk ute ved hjulet slik som på fwd.

 

kanskje enklest å kjøre med låst fordelingskasse,

så slipper du legge opp hydraulikken og elektronikken.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det si at girkassen for 4x4 har 3 akslinger ut? Og betyr det at man kan droppe fordelingskasse dersom man vil ha permanent 4wd, dersom man skaffer en askling direkte fra girkasse til diff bake? Jeg fant bilde fra et FWD til 4x4 prosjekt ( http://www.calibra.no/scrapbook.aspx?bildeid=3680 )og ser at det som må byttes ut er mer enn jeg trodde. Men skal likevel klare å tilpasse den biten der selv, problemet blir å få godkjent en så stor modifisering av karosseri. Mindre sansynlig at BT tror meg når jeg skylder på å ha fjærnet et rusthull.

Men dersom det går å droppe fordelingskassen, er det kanskje mulig å slippe å bytte tunel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke biltilsynet bryr seg nevneverdig om du har 4wd eller ikke så lenge det fantes på den aktuelle modellen.

og det er minimalt med kapp i karosseri som må til.

 

4wd girkasse har på sett og vis "tre" utgående aksler,

men to av de har samme uttak, og det er fordelingskassa som vinkelvender driften bakover,

så å droppe den funker dårlig.

 

det bildet du viser til illustrerer den ekstra plassen i gulvet det er til katalysator på 4x4

dersom du plasserer katalysator et annet sted trenger du ikke denne oppbyggingen.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andre ting som kommer inn når man skal ha 4x4, styresnekke er annerledes (tannstang), du må også ha instrument(speedometer) fra en 4x4 for det sender noen signaler. skaal du bygge om til konstant 4x4 kan du ta en titt på http://www.maxxtuning.se tror jeg siden var...

 

aksling på "vf" er samme som på fwd, aksling på "hf" så trenger du fra 4x4,. Må du ikke ha en bakstilling med klokke/diff bak også? evt kjøp komplett bakaksel me stigg akslinger osv..

 

trenger ikke 4x4 for å godkjenne LET!? såvidt jeg vet, så trenger du 5 bolts understell fra calibra turbo eller 2,5 v6 utgaven. Tror de er pirkette på f.eks 4-bolts turbo skiver fra http://www.tigerspeedparts.com

[x]91' Opel Vectra 4x4

[x]87' Opel Kadett Gsi

[x]90' Opel Vectra

[x]89' Opel Vectra 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har fått vite er at jeg ikke kan få papir på karrosserilikhet mellom 2,0iFWD og Turbo4x4 og derav ikke få godkjent ombygningen. Effektøkning fra 2,0i til Turbo har i hvert fall blitt godkjent før i Norge så den biten er grei. Og å ombygging til 4x4 burde dei godta uten papirer siden det ikke innebærer effektøkning og ikke krever modifisering av karrosseri.

Så jeg tenkte å utføre en ombygging og godkjenning av gangen.

 

Ut fra den oppfatning jeg har skaffet meg til nå har fordelingskassen "hydraulisk clutch". Denne henter oljetrykk fra servopumpe, men jeg har ikke sett i skjema at selve tannstangen er annerledes, heller at det er innkoblet en oljefordeler som henter olje til fordelingskassen. Mellom oljefordeler og "clutchen" sitter en ventil som blir frikoblet dersom farten er over 25 km/h og ABS sensorer viser spinning på bilens ene side.

Er jeg på bærtur nå?

Dersom det er slik, burde det ikke da gå ann å kjøre med permanent 4 hjulsdrift dersom man bare dropper ventilen og kontrollenheten. Og det går trygt å kjøre uten tilkoblet hydraulikk, dersom jeg ikke rekker å koble hydraulikken før juleferien blir ferdig. Eneste ulempe blir at jeg fortsatt kun har drift på framhjul.

 

Pulser fra instrument tror jeg er på alle instrument som har turteller. Forresten, noen som vet om dette signalet skal gi spenning mellom + og signal, eller - og signal. Jeg har målt dette signalet og får en pulshøyde på kun 30mV mellom + og signal. Synest de er litt svakt, kan vel lett bli overdøyvd av støy?

 

Det du nevner om fremre stikkaksling ser jeg på bildet Classic la ut. Det ser ut som det er akling til høyre hjul som blir fordelt bakover, men det er det vel ikke, er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, kan vel stemme det med karrosseri likhet :)

 

men, speedometeret er annerledes..det kan jeg gå for, for jeg det har jeg sett. mene å huske det var noe rett bak km/h skiva, eller altså oppafor den på baksiden hvis du skjønner?

 

hvis du leser litt på maxxtuning.se siden, det jeg har forstått derifra er at 4x4 går jo gjennom servosystemet. er usikker på noe men, så har du en føler som kobler ut 4x4 når du bremser også. ellers så tror jeg 4x4 stort sett er koblet inn hele tiden! den kobler inn når du begynner å "spole" eller altså at du ikke har feste fram, å da er det vel koblet inn til du bremser f.eks. Er ikke helt 100% sikker på dette men det skal jeg finne ut av!

 

en lokal høgger som sa at tannstanga var annerledes, men det må jo være på oljekoblingene da :)

[x]91' Opel Vectra 4x4

[x]87' Opel Kadett Gsi

[x]90' Opel Vectra

[x]89' Opel Vectra 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår