Gå til innhold

Trenger hjelp til å finne tak i en kondensator...

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Ah.. Ja, går jo an å kjøpe 2 stk for så å paralellkoble dem, men det enkleste er jo å få tak i en kondensator som er på 70µF eller mer, med tanke på plasseringen på kompressoren.. Er det ingen som selger 70-80µF kondensatorer nå om dagene? Siden elfa kun har opptil 50µF...

 

Uansett, hvordan blir det med den paralellkoblingen av 2 x 40µF? Blir ikke det "dårligere" enn 1 kondensator på 70-80µF?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på elfa også på kondensatorer så på motorkondensatorer. her kan du kjøpe to 40uF som du kobler i paralell = 80uF.

så lett er det.

 

Ps:

Denne kondensatoren kan ha to forskjellige funksjoner og det er:

 

1. motvirke den reaktive effekten til spolene i motoren så det ikke blir så mye reaktiv effekt som trekkes fra strømmnettet = være litt snill med strømmværket fordi disse kunn tar betalt for reell effekt (gjelder vekselstrømm).

 

2. forsyne motoren med den store strømmen den trekker i startfasen så det ikke krever så stor strømm fra nettet akkurat når den starter opp pluss at sikringen ikke ryker. Her er størst mulig kondensator seff best mulig (dette gjelder bare for likestrømmsmotorer = ikke din).

 

-> det er ikke likegyldig om du velger en allt for stor kondensator fordi denne da blir større enn induktansen til spolene i motoren = den reaktive effekten blir større igjenn (ved perfekt match mellom spole i motor og kondensator vil det være null reaktiv effekt)

Det er forresten krav for hvor mye reaktiv effekt elektriske produkter kan trekke fordi denne reaktive effekten er noe elverkene ikke liker så godt akkurat = det er derfor man ser kondensatorer på alle ting med motorer i.

 

Trudde greia med den kondensatorn rett og slett var for å få motorn som egentlig er trefas til å gå på enfas jeg da. Mener ikke at dine teorier er feil, men tror ikke det er det de er der for på en kompressor. På en lysrørsarmatur f.eks er de kun der for å fasekompansere.

66 Chevrolet El Camino

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trudde greia med den kondensatorn rett og slett var for å få motorn som egentlig er trefas til å gå på enfas jeg da. Mener ikke at dine teorier er feil, men tror ikke det er det de er der for på en kompressor. På en lysrørsarmatur f.eks er de kun der for å fasekompansere.

 

ja det stemmer jo. det er nokk du som har rett her ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestillt 2x40µF fra elfa.. Lurer bare på hvordan jeg skal koble dem for å få 80µF.. Noen som kan tegne meg ei tegning? Er ikke helt klar på elektronikk enda.. :b

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Hvordan blir det isåfall? Har som sagt NULL peiling på slike greier.. Har fått kondensatorene i posten nå.. Skal bare hente dem litt senere for så å montere. Kan noen her da tegne opp/forklare hvordan jeg kobler dem i parallell?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tegnina di skjønte jeg lite av.. Hvilken klemme?

 

Uansett, skal jeg ta begge de brune å koble dem inn på den ene kontakten på motoren, å begge de blå på den andre? Eller er det mer avansert enn som så?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår