Gå til innhold

Kjøring med tåkelys.

Ranger emnet

levii

Anbefalte innlegg

hadde jeg vore i politiet hadde jeg brukt all frida mi på å bøtelegge idioter som ikke kan bruke lys riktig!

men siden jeg ikke er purk, har jeg et stort hat ovenfor personer som har fått lappen i posten.. jævla idioter

ja og hvor smart er ikke du da? reglene her i norge for den dritten der er jo helt håpløse. men kan være litt enig. er ikke alle som skjønner det med lys. men fleste oppfører seg da. jeg har ikke møtt mange som ikke skjønner det med lys. politi?. jaja.

92' Ford Sierra 2.0i CLXxX....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja og hvor smart er ikke du da? reglene her i norge for den dritten der er jo helt håpløse. men kan være litt enig. er ikke alle som skjønner det med lys. men fleste oppfører seg da. jeg har ikke møtt mange som ikke skjønner det med lys. politi?. jaja.

Vil nå ikke akkurat påstå at reglene er håpløse.

Er en grunn for at en ikke skal bruke nærlys og tåkelys samtidig, og det kalles selvblending.

I tillegg har ikke dine tåkelys noen praktisk funksjon for økt oversikt etter du passerer 30km/t, det du ser på grunn av tåkelysene kjører du forbi før du rekker å reagere..

I større hastigheter skal du ha blikket opp og frem, men øynene våre fungerer nå slik at dem trekkes dit hvor lyset er sterkest, som i dette tilfellet er rett foran bilen.

Mange tror dem får bedre oversikt med mye lys rett foran bilen, men det er da bare en illusjon.

For bedre sikt anbefales det heller med god spredning og styrke på nærlys i hovedlyktene.

Og til sist er det faktisk irriterende å møte biler med dobbelt lyssett, spesielt i regnvær, det blender veldig..

Her i Bodø har det vært veldig mange som har kjørt slik, UP gikk ut i avisen her om dagen og gjorde bilister oppmerksom på at dem kom til å slå ned på dette.

Møter en luring i en Volvo 850 med Xenon i nærlys og i tåkelysene stortsett hver dag, og selvfølgelig er begge lysene på:rockets

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må ærlig innrømme at jeg har ettermontert xenonlys på V70'en, men dog KUN på fjernlysene siden det ikke plager noen.

tåkelys er noe tull og er helt bortkastet og ubrukelig å kjøre med både på nærlys og fjernlys.

lurer på når folk skal forstå dette og når politiet skal slå ned på det.

er faktisk lettjente penger å stille seg opp å hanke inn 2000kr for annenhver bil som passerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må ærlig innrømme at jeg har ettermontert xenonlys på V70'en, men dog KUN på fjernlysene siden det ikke plager noen.

tåkelys er noe tull og er helt bortkastet og ubrukelig å kjøre med både på nærlys og fjernlys.

lurer på når folk skal forstå dette og når politiet skal slå ned på det.

er faktisk lettjente penger å stille seg opp å hanke inn 2000kr for annenhver bil som passerer.

men du syns tydligvis at det ser bra ut på avataren din da ;) he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Men hvordan er det med kombinasjonen fjernlys/tåkelys da?

Er det ulovlig og? Altså bare tillatt ved ekstreme tilfeller som tett tåke osv.

Mvh

Øystein:)

Blir som å gå på elgjakt med solbriller og hodelykt..

I tett tåke har jo langlys liten effekt.

Og når du skal ha på langlysene er jo hensikten å ha blikket vendt opp og frem, ikke rett foran bilen hvor tåkelysene lyser.

Øyet trekkes mot sterkeste lyskilden helt ubevisst, og i ditt eksempel blir jo det lyset rett foran bilen.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Jeg får lyst til å kjøre etter folk som kjører med nærlys+tåkelys når det er mørkt å knuse tåkelysa med hammer (har lyst, kommer ikke til å gjøre det..). Det blender fælt, ser ikke bra ut, og de ser vel ikke nevneverdig bedre med tåkelysa på. Ser dårlig nok når det er mørkt fra før jeg om jeg ikke skal møte på nærlys+tåkelys. I dagslys gjør det meg derimot ingen ting at folk kjører rundt med nærlys+tåkelys, men skjønner dog ikke helt poenget :)

2008 Skoda Octavia RS 2.0 TDI

1998 Ford Mondeo 2.0 16v

1995 Opel Astra 2.5 V6 24v Caravan

1992 Honda Prelude 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider