Gå til innhold

850 motor i 240!?

Ranger emnet

[-PaRtY-]

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er noen som vet hva som skal til for å få en T5r motor i en 240...

-Er det fordeler bak på toppen på en t5r motor?

-Må bunpannen bygges om eller byttes ut?

-Hvordan blir det med motorfester, må de lages eller er det noen som passer?

-Eksos?

-Går det an og bruke en M90 kasse fra 960?

+++Ting som kan være kjekt og vite om dette motorbyttet..

VOLVO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk med Volvo Norge...

Det var foresten en svenske som monterte 850 motor i 140.. for en stund siden... bladet "BILSPORT"

SIKKERT MYE SOM MÅ BYGGES OM

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har bygd 850motor i 240...

Du må sveise om bunnpanna, samt oljepickupen må flyttes litt. Oljefilteret må flyttes, ettersom dette blir laveste punktet på bilen... Motorfester må du lage selv, men det er en smal sak...Du skrur på vinkler på rammevangene, så er det stort sett bare å bore og skru 850'ns motorfester rett på. M90kassa fra 960 passer uten spesielle forandringer, bortsett fra giroverføring og mellomaksel, som må lages nytt/evnt lages fra en 240aksel der du også flytter over stussen fra M47kassa. Bruk M45aksel. Fordeleren sitter rett bakover når du snur motoren oppi, men det blir plass hvis du sager hull i torpedoveggen og sveiser på et "lokk" på baksiden. Videre må turboen "snus", sånn at innsugsrøret kommer foran istedenfor bak/inn mot torpedoveggen. Innsuget må også snus, så gasspjeldet kommer foran, eventuelt tilpasse et innsug fra 99-> 5'er turbo. Er en hel del jobb, men er stort sett bare rett fram jobbing...

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lit jobb ja dyre deler.. den m90 kassa der er dyr.

83/93 245-T6 2,9 twin turbo prosjekt

hva er dette for noe spennende?

You wash your VOLVO like it was your firstborn child,

you tend to its needs like it was your own body,

you protect it like it´s your family,

then you drive it like you stolet it

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zerox

Er lit jobb ja dyre deler.. den m90 kassa der er dyr.

83/93 245-T6 2,9 twin turbo prosjekt

hva er dette for noe spennende?

hehe, vent og se;) Neida, det er mitt lille racerprosjekt. 3dobla budsjettet, og enda sprekker det... Blir nok ferdig en gang...kanskje til sommeren?

Er en std S80 T6 motor med RS4 turboer, datasprut, M90(foreløpig), öhlins, sellholm, movit/brembo osv.osv... kommer vel en oppdatering med tiden...

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn vestkant pappa gutt du da :rolleyes:

Kan kjøpe M-90 din jeg, den holder ikke det du driver med uansett! ;)

Hørte om priser på öhlins dempere forresten, de kostet rundt 6000,- pr demper! Sykt. Ble til at jeg kjøpte meg Bilstein Rally isteden til nesten 1/4 av prisen...

You wash your VOLVO like it was your firstborn child,

you tend to its needs like it was your own body,

you protect it like it´s your family,

then you drive it like you stolet it

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Er det ikke mulighet for og montere fordeleren på blokken, sånn som på B230 osv.?

-Går det an og plukke av fordeleren uten at det blir oljelekasje og bygge om til haltech tenning eller no, blir det plass da?

-Hva er disse motorene verd og hva bør jeg se/spørre om ved en eventuell handel?

-Hvilken modell/type bør jeg velge?

Takker for god respons!!

VOLVO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke flyttet fordeleren til et annet sted, så sant det er en mekanisk overføring på den. Kjenner ikke 5syl, men på B6304f så var det fordelerløs tenning. Dvs ingen fordeler. Uansett kan nok datasprut/tenning forenkle et sånt prosjekt betydelig.

Er forresten en m90 som passer tilsalgs på be-4-you forumet, har du seriøse tanker så kjøp den NÅ. De er et helvete å få tal i!!

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by [-PaRtY-]

-Er det ikke mulighet for og montere fordeleren på blokken, sånn som på B230 osv.?

-Går det an og plukke av fordeleren uten at det blir oljelekasje og bygge om til haltech tenning eller no, blir det plass da?

-Hva er disse motorene verd og hva bør jeg se/spørre om ved en eventuell handel?

-Hvilken modell/type bør jeg velge?

Takker for god respons!!

Det er ikke noe plass å sette fordeleren på ellers nei...men du kan velge hvilken kam du vil ha den på da:D Hvis du går i delekatalogen fra en nyere motor(f.eks S/V40 firer eller

V70 2000--> finner du et lokk som erstatter fordelerhullet. Sitter en kamføler på kammen ved siden av, men skal du ha datasprut kan den jo bare sitte der...

Du bør velge en B5234T3 som den heter, altså en 2,3liter høytrykksturbo, sitter i enkelte T5, alle T5R og R modellene på 850/V70>1998. Er en stooor fordel om det er fra en bil med manuellgir(mere dreiemoment). Du bør nok ikke kjøpe en motor som har gått over 200k, og der innsiden av oljepåfyllingslokket er fullt av koks, det tyder på slurv med oljeskift. Ellers er det noen motorer som tikker litt ifra ventilløfterne, men de har somregel gått langt. Sjelden det er noe alvorlig med de motorene:)

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider