Gå til innhold

Hvem får skylda?

Ranger emnet

Rhesus

Anbefalte innlegg

Svigerfar kræsja her om dagen. Han skulle ut på forkjørsvei, og ser at det kommer en bil på veien. Den blinker inn der han kommer ut fra, så derfor bestemmer han seg for å kjøre. Han tar et kjapt blikk til høyre for å sjekke at det er klart fra andre siden og kjører ut. Da smeller det. Vedkommende i den andre bilen svingte ikke inn likevel, selv om han hadde blinklyset på.

Det kom enda en bil bak bilen som kræsjet med svigers. Han vitnet på at bilen brukte blinklys. Han hadde brukt blinklyset i en rundkjøring et stykke borti veien og ikke slått det av.

Jeg mener at hvis svigers får så mye som en tøddel av skyld, så er det ingen mening i å bruke blinklys overhodet.

Noen som har noen konkrete erfaringer med slikt? Hvem får skylda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg krasjet på denne måten. Enda med at eg fekk all skyld. Hadde ikkje rett til å kjøre på nokon. Er jo greit da, men der eg kjørte ut ser du dårleg fra andre vegen. Og du må nesten berre gi på for å komme deg over. Retningslyset til hu eg kjørte i, stod på etter at eg rygget tilbake. Og dette nektet hu ikkje på heller. Men hu sa jo at hu berre sku gi tegn ut av rundkjøringen. Gav egentlig kjapt opp og da men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man skal vel ikke kjøre ut på en vei før den andre bilen som blinker har svingt av.nettopp pga han kan jo forandre meningen sin.. ;) eller ha "GLEMT" og slå av blinklyset..

vil si svigers får all skyld i dette tilfellet desverre...

1986 Golf syncro

1990 Golf Fire and Ice

1998 Passat stv 1.8T Kånebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg i at man må forvente at folk klarer å bruke blinklysa sine på riktig måte, men vikepliktregelen er sterkere/viktigere, og derfor er det den som vil gjelde. Du kan gjerne anmelde vedkommende, og så får han/hun i ytterste konsekvens et forenklet forelegg for feil bruk av blinklys, men det er likefullt du som kommer til å sitte med skjegget fullt av postkasser og ikke minst ansvaret for ulykken.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at i tillegg til å bruke blinklys skal man vise med bilen at man har tenkt å svinge av, dvs avpasse farten og legge seg til siden. Først da viser man 100% at man skal svinge. Kjører ofte bak folk som har blinklyset på i flere kilometer, seinest for noen timer siden..

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes utrolig mange biler som har defekt blinklysbryter så å gå etter kun dette er farlig. Men hvis bilen slakker tydlig av og blinker blir det en diskusjonsak. I utgangspunktet har da bilen gitt bort sin rett. Hvis bilen øker igjen så har han ikke påkjørsrett.. Men uansett så kjører jeg selv ikke ut før jeg ser bilen fysisk svinge før jeg kjører ut. Da er det ingen tvil :O)

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må jo kjøre ut i veien foran deg, og du må kun bruke blinklys og ikke redusere farten eller legge deg inn til siden, samtidig må det jo være mulig at du har kommet kjørende med blinklyset på det uten at det hadde slått seg av automatisk. Om det faktisk går, sier vel gjerne trådstarter noe om..

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galskap2k skrev:
så dvs om jeg vil ha meg ny front og lakkering, kjører jeg bare på en forkjørsveg, venter til jeg ser en bil på høyresia, setter på blinklys og smeller rett inni fyrn?

Kjenner en som prøvde dette. Han traff en ambulanse og fikk skylda selv da. Normalt så har man reflekser som hindrer at man klarer dette. Ihvertfall jeg :O)

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider