Gå til innhold

Bilen har spontanabortert stereoen min!

Ranger emnet

dagblix

Anbefalte innlegg

Dette her er tragisk...jeg klarte ikke finne feilen med mitt eget anlegg når jeg satt der med alle dets innvoller ut i går kveld

SYmptom: headunit er helt dævv, sender ikke remote antenne spenning eller noget. Jalla spiller så jeg trudde det var den som hadde sjøldævva men nein.

Symptopm 2

Jeg stappa inn en helt annen headunit og den virket halleluja....i 30 sekunder.... Den våkna til liv så slo jeg av tenninga for å sjekke noe og når jeg da slo på tenninga igjen var pinadø den også død.

Jeg kjører ikke noen stor kondis i min bil så det var ikke det som holdt liv i den da.

Batteriet og dynamo er helt nye og bosch er toppladet.

Headuniten gir bare linjesignal ut til ampene, driver ingenting.

hva jeg har gjort til nå:

Sjekket sikring til audio i motorrommet, under rattet og den til ampene baki-alle er hele og pene.

Sjekket selve iso-kontakten og alle dens ledninger og sikringer..alles in ordnung

hva jeg skal gjøre i dag: gå over med voltmeter

hva jeg burde gjort i går : gått over med voltmeter

Sum: begge er altså like dævve nå så jeg tror ikke de faktisk har dødd samtidig. ampene spiller ikke fordi de ikke får spenning fra headuniten.

spørsmålet: kan jeg ha klart å ødelegge en leder i multikabelen som kommer opp bak i daschbordet fra inni bilens nervesystem? jeg har jo snudd og vendt litt på den men ikke dratt i den med kraft.

Den er ikke klemt eller gnidd.

noen tips fra dere gutta?

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde omtrent samme symptomene på min bil for ett par år siden.

Da hadde jeg montert overgang mellom det originale ledningsnettet i bilen og ISO kontaktene til spilleren. Dette var noe CD-Cardic greier mener jeg. Og der var det dårlig kontakt i en av kablene. Var litt tricky og finne for jeg målte spenning når jeg målte med Volt-meteret, men det ble dødt når jeg koblet til.

Men fant feilen tilslutt og byttet overgangen, alt virket etter det.

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er desverre ikke noe lov som sier at hvis en sikring som ser hel ut, ER hel... Det burde det være..

Du har "tjuvstarta" ampene med remote rett fra batteriet eller? Bare for å teste lissom.

Har du mange forsterkere bakider? Kan du ha svidd remoteutgangen i spilleren ved at den blir belasta for hardt? Burde du hatt et relè?

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to.

Ampene mener jeg er i orden, her er det selve spilleren forran i bilen som har kvelda.

Jeg syns det første forslaget var godt, å sjekke veldig nøye om det er dårlig kontakt i en ledning.

Jeg så på sikringene ligganes på glasset til en lommelykt slik at jeg skulle kunne se evt brudd, men jeg skal likevel sjekke dem med kontinuitetstester.

jeg takker crom for at det er en sikringstang i orginalt i bilen, det må jo kirurgisk inngrep til for å få dem ut ellers.

Skal legges til at jeg så at sikringen i motorrommet var oksidert ganske bra, så jeg pussa litt på den, 15A og 8år gammel.

Eneste positive med dette er at hvis headunitene virkelig er ødelagte så har jeg et godt argument til kona for å kjøpe en ny....

kom gjerne med flere forslag!

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider